Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egenbyggd äggkläckare?  (läst 607 gånger)

TOR

• Dalarna
Egenbyggd äggkläckare?
« skrivet: 06 okt-12 kl 23:03 »
Hej! Jag har skrivit pm till några på forumet som verkar ha byggt egna, men inte fått svar. Är tacksam för hjälp.

Jag har en gammal byrålåda/skåp med sidor botten, tak. Baksidan är borta. Drar man ut lådor är den klar för en dörr (plexiglas?), har lister där lådorna legat på där jag tänkt man kan ha galler, nät, några st. ovanför varandra.

Då är frågan, måste alla väggar, bak, sidor trots listerna, taket isoleras med frigolit? Eller räcker det med tak, baksida och ev. golv (ej sidor där listerna redan sitter)
?
Vet bara inte var vattnet ska vara, om det ska vara på en bricka/fat på golvet och då inte ha frigolit där?

Sen har jag en datorfläkt. Var sätts den lämpligast? I baksidan i borrat hål, genom trä och frigolit? Uppe el nere?

Vad har man som värmekälla? Räcker två glödlampor till typ stor som en vanlig ugn? 2 x 60 W eller 2 x 40 W?
Vad har man för värmekälla om man inte vill ha lampa i kläckaren?

Behövs en transformator?

Har fått tips om termostat: Velleman VM148 på www.conrad.se.

Var sätts lampan så att ällingarna/kycklingarna skyddas?

En del verkar ha rör som de vänder äggen på utifrån, men fattar inte hur detta funkar...Jag är tjej, inte händig och får sannolikt göra detta själv  ;D.

Någon som har lust att svara?
« Senast ändrad: 20 okt-12 kl 21:10 av TOR »

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser