Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villkora jaktarrende?  (läst 5233 gånger)

Luff

• Västergötland
Villkora jaktarrende?
« skrivet: 06 okt-12 kl 11:34 »
Vildsvinen är snart i på min mark - och min jägare är gammal och lär inte jaga några grisar som inte kan skjutas från tornet bakom hans hus - han går så illa.
Nu funderar jag på om jag kan villkora jakten för nästa jaktarrendator?

Jag vill inte ha gris alls i den mån det går att undvika medans jag vet att grannen som köpt sin 100 hektarsfastighet i syfte att jaga kommer att mata grisen...så grisen kommer att bli ett problem.

Får jag villkora vad som jagas? Älgen vill jag ha kvar tex och haren, men rådjur och gris - nejtack.
//Luff

Skogsola

• Gäst
SV: Villkora jaktarrende?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-12 kl 11:41 »
 Du får villkora precis vad du vill inom gällande lagstiftning. Om inte galoscherna passar jägaren så år han fri att gå någon annanstans.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-12 kl 11:45 »
Vildsvinen är snart i på min mark - och min jägare är gammal och lär inte jaga några grisar som inte kan skjutas från tornet bakom hans hus - han går så illa.
Nu funderar jag på om jag kan villkora jakten för nästa jaktarrendator?

Jag vill inte ha gris alls i den mån det går att undvika medans jag vet att grannen som köpt sin 100 hektarsfastighet i syfte att jaga kommer att mata grisen...så grisen kommer att bli ett problem.

Får jag villkora vad som jagas? Älgen vill jag ha kvar tex och haren, men rådjur och gris - nejtack.
Ja, det är ju du som sätter de villkoren efter ditt eget huvud. Iaf om du inte är med i något VVO eller liknande.

Jonte76

• -
« Svar #3 skrivet: 06 okt-12 kl 12:10 »
   Går väl inte att avsäga sig visst vilt på sin mark om man är markägare ?

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-12 kl 18:55 »
Nä inte viltet men att ha en överenskommelse med jaktarrendatorn om att skjuta av visst vilt till en lagom population och spara annat borde jag kunna ingå som markägare.
Runt om här skjuts det för dåligt med rådjur (ingen jägare vill ha köttet ) så det kryllar av dom vilket gör att rävstammen växer med skabb som följd.

Älgen dreglas det efter, finns alltså inte några mängder av dem, och harstammen har äntligen kommit tilbaka så man faktiskt kan se några individer.

Vildsvinen är enbart ett jaktnöjesdjur och måste hållas efter - inte odlas.
//Luff

Yrmff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 13:40 »
Va  :o

Vill dom inte jaga rådjur???

Var bor du?

mvh Y

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 21:14 »
Hehe Kolla på kartan.
Runt om har jag 4 olika jägare...
Det är Fru jägare till Herr jaktarrendator på min mark (och några egna hektar) som inte vill se en rådjursskank tll att ta hand om.
Herr Mycketskogomarkägare - rik pensionär - jagar men rådjuren vete fasen om han rör. Han väntar på vildsvinen - började bygga gömslen för två år sen och vill naturligtvis skjuta älg.
Markägare 3 är urgammal och hans ena måg har jakten - han hinner ut i skogen 4 ggr om året - då han jagar älg med nr 2. Han frågar mig vart älgen går och då flinar jag och säger att han får klura ut det själv.
Markägare 4 har arrendator som sällan jagar åt min kant - han jagar nog det mesta sorter dock och har ordning på sig.
//Luff

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 21:56 »
Ställ de villkor du själv vill i jaktarrendet. Jag har sagt till min jaktarrendator att han ska skjuta alla rådjur han ser och inte lämna några. Han får jaga gratis på min mark för jag behöver hjälp med bekämpning av rådjur. Få rådjur på min mark innebär mindre skador på nyplanteringarna och större avkastning på marken.   
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Yrmff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 okt-12 kl 16:18 »
Hur stora marker talar vi om och hur många skjuter han årligen? (om man får vara lite nyfiken)
Är det föressten de 20ha som du talar om i en annan tråd ? 5000kr tar du där ???
Får du f.ö inte på pälsen av grannmarkerna om det skjuts "slut" på rå ? På 20ha blir det ju inte många kg rå?

mvh Y
« Senast ändrad: 27 okt-12 kl 16:41 av Yrmff »

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 okt-12 kl 16:49 »
Varför flyttar man inte till en lägenhet om man ändå vill utrota alla djur på sin fastighet?

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-12 kl 23:14 »
Existens!
Du kanske ska läsa tråden - en överpopulation av rådjur gör ingen glad.

Och jag vill ge älgen o hararna (paltarna som precis har kommit tillbaks efter att ha varit borta i 20 år) en chans mot de selektiva jägarna.
Och griseländena blir ingen glad av - men inte sjutton kommer dom att försvinna för att jag på mina 16 ha vill hålla dom så kort som möjligt. Grannen kommer ju att mata dom...

Jag har bott här i hela mitt liv och vet när det är balans i skogen - och det är det inte nu.
//Luff

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 28 okt-12 kl 00:04 »
Jag syftade inte på dig.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-12 kl 13:13 »
Hur stora marker talar vi om och hur många skjuter han årligen? (om man får vara lite nyfiken)
Är det föressten de 20ha som du talar om i en annan tråd ? 5000kr tar du där ???
Får du f.ö inte på pälsen av grannmarkerna om det skjuts "slut" på rå ? På 20ha blir det ju inte många kg rå?

mvh Y

Det är en annan skogsfastighet som ligger drygt en mil ifrån den som jag arrenderar ut för 5000 kr. Båda fastigheterna ligger på ca 20 hektar och jag ser inga problem med att hålla på med bekämpning av skadedjur på marken. Jag försöker inte hålla stammen av råttor tillräcklig stark i hönshuset så att jag kan fånga en råtta varje månad och jag jag försöker inte heller hålla rådjursstammen tillräcklig hög så att jag kan skjuta rådjur varje år. Råttorna orsakar skador för några hundra/år och för rådjur motsvarar det det över 10 000 kr/år.

Om grannarna vill behålla sina rådjur så får de sätta stängsel så att de stannar på deras marker och inte springer in i mina planteringar. Årets avskjutning ligger för tillfället på 5 rådjur på 20 hektar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-12 kl 13:16 »
Varför flyttar man inte till en lägenhet om man ändå vill utrota alla djur på sin fastighet?

Jag köpte en jordbruksfastighet för att jag vill odla julgranar. Det funkar inte att odla julgranar i lägenhet.

Jag tillåter inte rävjakt på mina marker så jag vill inte utrota alla djur
« Senast ändrad: 28 okt-12 kl 13:18 av Stellan_J »

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 okt-12 kl 13:22 »
Med den lilla arealen det kan handla om så är det väl inget problem att behandla plantorna så inte rådjuren äter dom.
Finns ju gott om olika medel.  http://www.silvitec.se/Viltskyddsprep.asp

Dessutom tycker jag det är konstigt med rådjur som angriper gran. Tall däremot kan dom ju gå på, även om jag aldrig haft några nämnvärda problem, och ändå är våra 35 ha en fredad plats med gott om rådjur.
Älg däremot kan ju, och gör det, gå hårt åt tallplanteringarna, så att det i stort sett är meningslöst att plantera tall.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 28 okt-12 kl 16:49 »
Med den lilla arealen det kan handla om så är det väl inget problem att behandla plantorna så inte rådjuren äter dom.
Finns ju gott om olika medel.  http://www.silvitec.se/Viltskyddsprep.asp

Dessutom tycker jag det är konstigt med rådjur som angriper gran. Tall däremot kan dom ju gå på, även om jag aldrig haft några nämnvärda problem, och ändå är våra 35 ha en fredad plats med gott om rådjur.
Älg däremot kan ju, och gör det, gå hårt åt tallplanteringarna, så att det i stort sett är meningslöst att plantera tall.

Det kostar en del att behandlar plantorna och det tar tid. Jag planterade 16 000 plantor i år och nästan lika många förra året. Tidigare satte jag 5000-8000 plantor/år. Jag planerar att öka planteringen i framtiden och när den är full så får jag plats med ca 175 000 plantor och då skulle det ta för mycket tid att behandla alla plantor. 

Rådjur äter gran och ofta biter de toppskottet och direkt förlorar man ett eller två år i tid. Odlar man gran till skog gör inte två år så mycket men för julgransodling har det betydelse. För tillfället så anser jag att det är mest rimligt att minska viltskadorna genom att minska viltstammarna.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 okt-12 kl 05:06 »
Det kostar en del att behandlar plantorna och det tar tid. Jag planterade 16 000 plantor i år och nästan lika många förra året. Tidigare satte jag 5000-8000 plantor/år. Jag planerar att öka planteringen i framtiden och när den är full så får jag plats med ca 175 000 plantor och då skulle det ta för mycket tid att behandla alla plantor. 

Rådjur äter gran och ofta biter de toppskottet och direkt förlorar man ett eller två år i tid. Odlar man gran till skog gör inte två år så mycket men för julgransodling har det betydelse. För tillfället så anser jag att det är mest rimligt att minska viltskadorna genom att minska viltstammarna.

Problemet du beskriver uppstår i alla monokulturer. Man tar bort all naturlig föda och ersätter den med en slags växt, vilket tvingar djuren att äta av denna. För att mildra problemet finns i princip 3 vägar. 1: lämna kvar en del naturlig föda, 2: hägna området, 3 : utrota eller kraftigt minska på viltet ( vilket du lär misslyckas med, med tanke på vilka arealer du nämner. Det kommer att finnas betande djur oavsett hur många som skjuts på din mark.)

kurt

« Svar #17 skrivet: 29 okt-12 kl 15:10 »
I Storbritannien skiljer man på två olika sorters vil vermin  & game, och rådjur går definitivt under beteckningen vermin .

Yrmff

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 okt-12 kl 12:56 »
Problemet du beskriver uppstår i alla monokulturer. Man tar bort all naturlig föda och ersätter den med en slags växt, vilket tvingar djuren att äta av denna. För att mildra problemet finns i princip 3 vägar. 1: lämna kvar en del naturlig föda, 2: hägna området, 3 : utrota eller kraftigt minska på viltet ( vilket du lär misslyckas med, med tanke på vilka arealer du nämner. Det kommer att finnas betande djur oavsett hur många som skjuts på din mark.)

Mycket sunt resonerat  :)

Att utrota en art när man själv byggt problemet är lite ........ Att dessutom göra att uttag som är helt uppåt väggarna vad gäller bonitet, är sällan poppis hos grannmarkerna, om nu inte dessa också ser rå som ohyra förståss!!

mvh Y

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 okt-12 kl 19:33 »
Grundproblemet är jägarkåren, som fått styra viltfrågan, alldeles för egenhändigt under allt för lång tid. Det finns nära på ingen koppling mellan viltstammarnas fodertillgång och avskjutning. Avskjutningen byggs på hur stor stam JÄGARNA vill ha, och de senaste 20-30 åren har man vant sig vid att relativt enkelt kunna fylla frysen.

Rå vet jag inte så mkt om men iaf älgstammen, och lokalt kron och dov, är mångdubbelt för hög mot vad den borde vara, iaf i södra Sverige.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser