Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av sur ved  (läst 13321 gånger)

Fejare

Förvaring av sur ved
« skrivet: 05 okt-12 kl 12:20 »
Ojojoj, i år blev det inte så lyckat med vedkapningen. Jag är igång och kapar först nu. Det regnar och den gamla gran- och tallveden har legat i timmerhög på backen ett par år och är halvrutten, möglig och full i svamp. Hur ska jag bäst förvara veden för att den ska torka och inte rutta så snabbt? Jag har torr ved i vedboden. Den här halvruttna ska eldas nästa år.

Mina alternativ är:
* Förvara på lastpall under bar himmel.
* Förvaring under pressening.
* Kasta in veden ostaplad under tak i vedboden bland den torra veden.
* Stapla tillsammans med den torra veden i vedboden.
* Elda upp den sura veden så snabbt som möjligt, t ex blanda in 50-50 torr och sur ved? Bra eller dåligt?

Är det kanske bättre att vänta med kapningen till våren? Jag har redan gjort hälften, ca 6-7 kubik.
Ska jag klyva det jag har kapat nu eller vänta till våren? Stockarna är halvgrova, så allt måste klyvas för att överhuvudtaget gå in i pannan.
Jag kapade ganska små och tunna kubbar för att om möjligt påskynda torkning, men det kanske möglar och ruttnar snabbare i snittytan istället?

Suck, det är inte så kul att hålla på med dålig ved, om man jämför med ett par fina björkstockar.

Haglund

• Värmland
SV: Förvaring av sur ved
« Svar #1 skrivet: 05 okt-12 kl 12:37 »
Lastpallar utan tvekan, släng sedan på lite plåtar som tak så det inte blöter ned veden ännu mer och låt det torka tills nästa vinter.  Pressening över högen och den är lika blöt till våren som den är nu.  Halrutten ved brukar inte värma speciellt bra.& att elda den redan nu kommer ev att skapa problem som tjärna och ev skorstensbrand...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

davidB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-12 kl 13:24 »
Grundreglerna för torkning är väl ungefär såhär:
Bort från backen och markfukten , Luftigt så att vinden kommer åt, Tak så att regn inte blöter ner.

Så pallar under regnskydd är ett lämpligt alternativ.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-12 kl 14:23 »
Är veden så dålig så passar den bäst på en majbrasa eller, om du har bråttom, en nyårsbrasa. Du har både tappat energiinnehåll så arbetet du lägger ner lönar sig sämre och du riskerar att få i dig mögelsporer när du hanterar den.
Om du i alla fall tänker elda den så ta inte in den i vedboden eller mellanförvara den i pannrummet utan gå direkt från stapeln utomhus till pannan. Torkning sker i så fall också som alla annan ved, vid en viss fukthalt så saknar nerbrytningen ner så om du ska elda den i pannan så se till att få den torr så fort som möjligt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 22:27 »

* Elda upp den sura veden så snabbt som möjligt, t ex blanda in 50-50 torr och sur ved? Bra eller dåligt?
I princip mindre bra, men det beror på vad du har för panna. Om det är en modern, bra vedpanna med sekundärluftinsläpp, luftförvärmning, keramisk eldstad och sånt, kanske till och med omvänd förbränning, så kan man få bra utbyte även av delvis sur ved utan att riskera tjära och sånt. Men då ska man påbörja eldningen med torr ved och blanda i den sura först när det redan finns en rejäl glödbädd i pannan. Gärna öka sekundärluften tillfälligt just när man har lagt in av sur ved och dra igen den till normalt läge efter en kvart eller så när allt vatten har avdunstat.
Om det däremot gäller att elda veden i köksspis, gammaldags vedpanna eller en tvivelaktig kombipanna så bör den vara så torr det överhuvudtaget är möjligt att få den.

Tänk på att det är skillnad på ved och ved. Min erfarenhet är att tallved och ved från stammen på grova granar är den som är allra sämst att elda när den är fuktig. Ved från grangrenar fungerar däremot rätt bra även om den är sur. Den brinner bra ändå, röken luktar inte illa och det blir ingen nämnvärd tjära.

Och klyv gärna veden ganska smått, så torkar den fortare och hinner inte mögla och ruttna så mycket mer.

Majsan!

• Roslagstös som andas
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 16:40 »
Sur möglig ved skulle jag aldrig ta in i vedboden. Inte ensamt och absolut inte tillsammans med torr fin ved. Möglig ved vill jag inte ha in i huset heller förrän precis när den stoppas in i eldstaden.

Jag har tyvärr hamnat i samma sits. Man skjuter och skjuter pga av för mycket att göra. Så det enda riktigt vettiga är:

Luftigt under vilket tex innebär lastpallar av sån där klassisk typ som är gles och kommer upp en 10 cm från backen.
Släng på veden luftig vilket inte innebär stapla. Om du kan stapla i en rad eller med rejält glest mellan raderna så är det bättre. Jag har staplat min ved längs söderväggen under ett rejält takfotsöverhäng och den torkade jättefort och då torkade möglet in så den inte känns lika möglig längre heller. Men då är det viktigt att ha rejäl spalt mellan väggen och vedstapeln, minst 10 cm tror jag på om man har lite höjd på stapeln. se nästa stycke om varför det är viktigt med luftigt under...

Över ska du inte ha presenning som täcker ner till mark ( det hade jag en sommar och det blev för fuktigt under. dessutom hade jag lagt plast under halva högen och det var grus under andra halvan och det som låg på plasten från maj till oktober var de två nedersta lagren blöcksura och mögliga. De på gruset var inte riktigt bra men i alla fall rejält bättre.) fram för lyutig förvaring!
Jag rekommenderar tex takplåt eller annat som är plant så att vinden kan fara runt bland veden och torka ut den så fort som möjligt.

När du sen eldar veden om den legat bara ute så se till att du har rejält torr ved att tända brasa med och första inlägget till du har bra glöd. Jag gör så just nu med min mögliga uteförvarade ved då går det bra. Minär mest blöt på utsida och inuti är den ändå tillräckligt torr. Så se till att du har torr ved att komplettera med inför den säsongen då du ska använda den mögliga veden.

Lycka till!
Egenföretagare inom friskvård. Frigörande andning, Gravidyoga,Levande föda Raw food. 
Lever delvis på landet med min man med vedeldning och utedass. Mest på vintern för på sommarn är huset sommarstuga för syster yster.

Ahlman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-12 kl 21:17 »
Skaffa torr ved och elda med. Den uteförvarade blöta ger inte mycket värme utan är bara bortkastat jobb. Låt den blöta veden torka helt så får du ut mycket mer värme ur den och slipper risk för tjära i skorstenen och soteld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser