Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pekinganka med tofs?  (läst 1740 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Pekinganka med tofs?
« skrivet: 03 okt-12 kl 10:41 »
Var just inne på Sv Rasfjäderfäförbundets sida och såg en bild på en pekinganka (amerikansk typ) och hen hade en stor tofs på huvudet (www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/gallery_49.html). Ska de ha det enligt standard? Jag har inga som helst planer på att ställa ut mina pekingankor men det skulle vara kul att veta. Mina saknar helt sådan tofs.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Pekinganka med tofs?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-12 kl 07:52 »
Tror de bara har skrivit fel eller så, pekingankor ska inte ha hätta. Antagligen är det en Kejsaranka på bilden.

Finns det fel på internet?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 08:09 »
Finns det fel på internet?
;D ;D

Många har inte så bra koll på sina djur som de tror, det blir korsningar av misstag, och sedan avlar man vidare på dessa och säljer "renrasiga" djur som inte alls är rastypiska.

I fallet med rasfjäderfäförbundets sida så har det säkert blivit ett misstag, som Strands Gård skriver. Men annars är det vanligt att folk inte vet vad de har. Har fått sortera bort "renrasiga" isbar, cayugaankor, italienska gäss m fl, som säljaren intygat varit renrasiga (köpt avelsägg), som inte varit rastypiska alls.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rustica1962

• Halland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 22:36 »
Hej på dej Strands Gård !
Såg att du hade lyckats infoga dina bilder på ett alldeles förträffligt sätt , får man lov och fråga hur du bär dig åt ?

Med mycket vänlig hälsning , Rustica1962

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 13:15 »
Det enda säkra måste väl vara att köpa genbanksdjur. Men det finns väl inte på alla raser heller?

Jag föredrar om de som köper avelsägg av mig faktiskt intresserar sig av föräldradjuren och i alla fall vill se bild på dem. Dvärgkochin verkar kunna se ut precis hur som helst har jag märkt.
Man lär så länge man lever, men ska man avla så måste man nog läsa på lite om rasen man avlar på.  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser