Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Exakt hur gör ni som förvarar i sand  (läst 7318 gånger)

henrietta70

• Skåne
Exakt hur gör ni som förvarar i sand
« skrivet: 03 okt-12 kl 00:35 »
Skulle lägga rödbetor i sand inför vintern.

Vi har köpt murbaljor till att börja med den här vintern som ska stå i stallet. Har isolerat runt och under och ovan med frigolit även.

Men funderar:

Ska man lägga allt i olika lager. Först sand och sen lägga fint grönskarna i ett lager och sand igen osv?

Eller hur gör ni?

BlötVante

• Västergötland
SV: Exakt hur gör ni som förvarar i sand
« Svar #1 skrivet: 03 okt-12 kl 17:27 »
Sand/lager grönsaker (sand även runt varje stycke) /sand.
viktigaste av alt att ha skyddande lager på toppen.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 17:50 »
... lägger mig i här - och vad tar ni för sand? funkar det att hämta någon hink på badplatsen?

Blir det för varmt att ställa uppe på kallvinden? Kanske är 10 grader där när det är kallt ute, men just nu nära 20.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 18:01 »
Har ingen erfaren het av sand men den borde väll ändå vara torr först förmodar ja ?

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 okt-12 kl 20:56 »
Som jag har läst mig till ska det vara fuktig sand - vet ej HUR fuktigt.
Att hitta torr sand är omöjligt - om du inte kan lägga ut ett lager på golvet inomhus och torka =O/
Jag ska säga att den sanden som stått inne istallet i hela sommaren i en murbalja har inte torkat!

Grönsakerna behöver fukt - därför är ju jordkällare det bästa.

Jag har tagit av en typ av putssand som vi köpte till att putsa med från Sydsand - som skulle vara 0-4 i korn. Tyvärr var den alldeles för finkornigt (för stor andel av 0-1 mm) för att putsa med kalk med så den kommer bra till använding till detta.
Ju finare sand destå större fukthalt. Så helst kanske skulle det vara lite grövre. Vi får se hur det går under vintern. Nu bor i även i Skåne så vi får inte mer än runt -5-10 grader topp. Ofta runt nollan.

Hade jag haft en strand att hämta sand ifrån så hade jag testat.

Angående värme - man ska akta sig för hög värme har jag läst. Jag hade väntat med att ställa dem uppe på kallvinden om det är så varmt där.

Ska berätta att vår potatis som kom i jorden sent i år och som blev angripen av bladmögel tidigt och som vi klippte blasten av på och lämande potatisen i jorden sedan - har nu börjat gro om! Upptäckte det idag. Galet!??

Länk om vinterförvaring av grönskaer:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forsoksresul_fritidsodl/FFF05/FFF05G.HTM

http://www.froodling.se/pdf/overvint.pdf

idalinda

« Svar #5 skrivet: 07 okt-12 kl 22:10 »
Jag förvaran sandhinkar i en inte uppvärmt men isolerad förråd.
Vi bor i Östergötlad, zon 2-3, jag väntar in i det sista att ta upp rotfrukter till förvaring,
för att få tillräckligt kallt i förrådet.
Så jag har fortfarande alla rötter i marken ( har bara skördat potatisen).

Jag återanvänder sanden jag odlar i växthuset (0-8 sand) i hinkar.
Lite sand på botten, ett lager morötter, sand så att det täcker och sedan en ny omgång morötter...

Det är smartast att ha morötter liggande, det är rätt jobbigt att försöka dra ut de första från en hårdpackad sandhink, om man har planterat dom stående ;)
Sanden är fuktig och det är bara bra... rödbetor var fina ändå fram till hösten...
Allt annat klarade sig fint till maj och då var det mesta också slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser