Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest per yta?  (läst 3302 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Mest per yta?
« skrivet: 02 okt-12 kl 11:14 »
Skördade mitt lilla försök med kålrötter nyss, ca 1,5kvm vilket gav ungefär 5kg / kvm omräknat och då var jag ändå inte riktigt nöjd med storleken på rötterna. Tror jag sådde lite väl sent, en bit in i Juli. Började fundera lite på vad som egentligen ger mest avkastning per kvm, kålrötter och rovor torde väl ligga bra till? Men å andra sidan är det ju inte många kalorier i en kålrot. Om man ska räkna kalorier istället, vad är det som ligger i topp då? Något säger mig Potatis eller något spannmål, eller finns det någon slamkrypare som man inte tänker på? :)

kurt

SV: Mest per yta?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 11:56 »
Kanske majrova eller liknande, som man kan klämma in 3 eller 4 skördar per säsong för.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 okt-12 kl 22:52 »
Frågan är väl : Vill du leva enbart på teoretiska kalorier?

Potatis, kålrot, alla rotfrukter, bondbönor, brytbönor/kokbönor ger ganska mycket mat per kvadratmeter. Och jordärtskocka. Gröna blad kan också ge mycket näring till kosten, spenat, mangold, nässlor, kirskål, svinmålla och många andra gröna blad.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 09:21 »
Min fundering var mest teoretisk, är lite siffernörd :) Givetvis tänker jag inte leva på enbart Potatis eller vad det nu kan vara för att det ger största kaloriavkastningen.

Om man tar mitt kålrotsexempel ovan så fanns där gott om tid att få skörd av någon annan grönsak tidigare under säsongen också, kanske en omgång väldigt tidig färskpotatis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare
torbjorn, Hästberoende, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser