Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja lammkött?  (läst 2773 gånger)

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
Sälja lammkött?
« skrivet: 01 okt-12 kl 14:20 »
Har precis haft kontakt med slakteri ang priset för slaktlamm och blev lite halvt om halvt deppig över att det var så dåligt betalt  :(  28 kr kilot för mina fina lamm, nääe, det får nog bli annan lösning.

Om jag tar återtag på köttet (kostade 300kr/lamm) så innebär väl det att jag kan sälja till andra helt lagligt? Vad kan jag då ta för köttet? Är 95kr kilot för mycket?

Synpunkter tages tacksamt emot!  :)
Bulan

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Sälja lammkött?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 14:28 »
Vi tar 90 kr/kg för vårt kött och det har inte varit något problem att sälja köttet.
Nu slaktar vi bara 5-6 djur/år.
Lycka till.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Sälja lammkött?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 14:55 »
Tack för svaret!  :)  Fler?
Bulan

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Sälja lammkött?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 16:06 »
Kolla vad det finns för regler kring hantering av livsmedel i din kommun. Det verkar kunna vara olika.  :P
Här där jag bor måste jag ha en livsmedelsgodkänd lokal om jag ska sälja återtag som kunderna kommer och hämtar.
MEN jag upptäckte att det går att kringgå om jag hämtar köttet från slakteriet och sedan KÖR UT det direkt till kunderna. Då hamnar det aldrig hemma hos mig. ::)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Sälja lammkött?
« Svar #4 skrivet: 01 okt-12 kl 18:40 »
Vi tar 90 kr  nu på hösten . Andra priser på våren...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Sälja lammkött?
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 19:09 »
Kolla vad det finns för regler kring hantering av livsmedel i din kommun. Det verkar kunna vara olika.  :P
Här där jag bor måste jag ha en livsmedelsgodkänd lokal om jag ska sälja återtag som kunderna kommer och hämtar.
MEN jag upptäckte att det går att kringgå om jag hämtar köttet från slakteriet och sedan KÖR UT det direkt till kunderna. Då hamnar det aldrig hemma hos mig. ::)

Ja man slutar aldrig att förvånas, men tur att "kryphål" går att hitta lite varstans  o:) 
Bulan

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Sälja lammkött?
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 19:12 »
Har letat band lite andra trådar och googlat lite....det verkar som omkring 90 kr är ganska vanligt så det får bli något sånt tror jag  ;)
Bulan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare
tuslus, LiLilja, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser