Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blöt hage - Linderödsvin  (läst 1924 gånger)

wergeni

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Blöt hage - Linderödsvin
« skrivet: 01 okt-12 kl 11:06 »
Efter några veckors regn är nu hagen riktigt blöt och lerig, känns inte alls bra.
Hur länge kan Linderödsvin gå i blöt mark innan dom tar skada?

Mvh
Håkan

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 11:29 »
De ska inte gå i en blöt hage så speciellt länge. Iaf inte när det är höst, vinter, vår då de lätt kan få problem med lederna. Någon speciell tid som de "klarar sig" på blöt mark kan nog ara svårt att säga, men om de vadar i lera upp till knäna så ska de nog inte gå längre än nån dag. Bästa är ju om man kan utforma hagen så att vissa delar aldrig blir leriga. Tex en hårdgjord yta av 0-100 mm natursten på kanske 10x10 meter högt beläget i hagen så vattnet naturligt rinner av är nog lagom till ett avelspar. Sen behöver det ju vara fyllt ganska tjockt lager så de inte bökar upp allt. m det sen är blött på andra delar av hagen väljer grisarna själva vars de går, å gör de inte det kan man ju dela av hagen med några eltrådar när det är som värst.

På sommaren vill de ju gärna ha mycket lera att ligga och vältra sig i däremot, men de ska alltid ha en torr liggplats!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

wergeni

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #2 skrivet: 02 okt-12 kl 19:44 »
Det finns ytor som inte är lera upp till knäna, ytor som dom inte har bökat upp. Jag tror dom är okay så länge dessa ytor finns kvar. Även om jag bemödade mig med och stenlägga en yta skulle denna bli täckt av lera inom kort  (om dom nu inte hinner bökar upp hela kalas innan dess)…

Hyddan är torr och fin och dom ligger där en del även mitt på dan så klövarna hinner väll "torka upp".
« Senast ändrad: 02 okt-12 kl 19:52 av wergeni »

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #3 skrivet: 02 okt-12 kl 21:43 »
Att vissa partier blir leriga så här års är nog svårt att undvika. Det låter ju bra att de har bättre partier och torrt i sitt hus. Kanske du kan utfodra dem på ett torrt ställe.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens!

  • Gäst
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #4 skrivet: 02 okt-12 kl 22:23 »
Ja, jag tackade just häromdagen min lyckliga stjärna för att jag inte längre har några utegrisar. Ett år som i år är det inget nöje direkt, och jag tyckte det var oändligt skönt att kunna ta in dom i en torr box så här års.

skäggetorpet

  • Inlägg: 60
    • Dalsland
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #5 skrivet: 03 okt-12 kl 20:15 »


Som sagt - "lite" lerigt är det ju... har grisar sedan i maj och det har väl inte varit optimalt nu i höst direkt... Mina går ner till dubbla klövhöjden... men har torr hydda och torrare områden i skogen. Jag fick stängsla om i förra veckan för att få bort den värsta sjön och utöka in i skogen istället... men visst är det svårt att veta..

Inget svar direkt men en delad tanke...

wergeni

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Blöt hage - Linderödsvin
« Svar #6 skrivet: 29 okt-12 kl 15:45 »
Tackar för svaren, bra och höra hur andra har det.
 
Hyddan är torr och utfodringen är på lerfri mark så oron har nu lagt sig.
Vi har gett dom lite ny mark så dom har mer yta som är ler fritt.

Själv kan jag inte tänka mig och låsa in mina svin ;)
Men vi har ju i.o.f igen massproduktion....

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 17:06 »
När det är runt noll grader och blött så tycker jag det är betydligt djurvänligare att ha dom inne. Oavsett om man har en eller 50 grisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser