Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hade jag fel om skockan Bianka?  (läst 2962 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Hade jag fel om skockan Bianka?
« skrivet: 30 sep-12 kl 20:44 »
Jag hittade följande på växtekos hemsida:

"På kontinenten finns det flera sorter som odlas i stor skala, bland annat de tyska sorterna Bianca, Roter Sommerkugel och Tropicana. Den sistnämnda blommar även i Norden och eftersom den är mer dagsneutral kan den ge betydligt bättre skörd under norrländska förhållanden."

Jag har alltid trott att den jordärtskocka som blommar här heter Bianka.
Har jag haft så fel??
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Vitis

• Skåne
SV: Hade jag fel om skockan Bianka?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 20:53 »
Mina vita skockor (typ 'Bianca') blommar med massa gula blommor under september-första frost, den röda sorten blommar på sin höjd med nån enstaka blomma precis innan första frosten.

Den tredje sorten har jag ingen aning om.

Har bara provat en röd- och en vitskalig sort.

De röda blir större, både ovan och under jord. Vilken som ger störst skörd i kilo/m2 vet jag inte.

Vi odlar i södra Skåne.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 21:10 »
Jag har dom som jag trodde var bianca. Och dom blommar som bara den just nu. Men är det inte bianca jag har då?
Är växteko lite förvirrade i det dom skriver?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Skruttetorp

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-12 kl 20:25 »
Hur som helst blommar Bianca! Och in i baljan mycket skockor blev det också, det mesta tog vi upp i våras. Årets skockor är ganska små och väldigt vita (därav namnet gissar jag). Fransk röd eller vad de heter stod på samma plats och gav nog ungefär hälften så mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser