Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksspisen har börjat ryka in  (läst 18479 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Köksspisen har börjat ryka in
« Svar #20 skrivet: 01 okt-12 kl 21:34 »
ok, det ska inte vara några problem för oss. ska bli skönt att kunna elda överallt igen utan att behöva vara rädd att man måste sanera huset efter eldningen  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

JFOT

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 02 okt-12 kl 09:05 »
vi ska elda i sotluckan imorgon, när vi kan vädra utan att frysa ihjäl

Stoppa in några värmeljus först så ser ni vad som händer, det gör mindre om det går åt fel håll och luften i skorstenen kanske börjar gå åt rätt håll även av så lite. Ett mer aggressivt sätt är att köra in en gasolbrännare och låta den gå en stund.

wolf

• Hus från sekelskiftet med storvuxen trädgård.
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 02 okt-12 kl 23:13 »
rökgången som är ansluten till köksspisen har inget storspjäll och spjället i spisen är trasigt, så det går inte att stänga.

Ett tips är att man sparar mycket värme med ett fungerande spjäll som man kan stänga. Annars så drar pipan ur varm luft från huset  efter det att man eldat och in kall luft från springor i fönster och dörrar.

Om ni inte använder ugnen till matlagning ofta kan jag också rekommendera att proppa den full med tegelsten (eller ännu bättre täljsten - med det är dyrare) för att magasinera lite värme.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 03 okt-12 kl 14:02 »
Bara ett litet tillägg. Jag har funnit att det är enklare och effektivare att köra en varmluftpistol (eller i brist på sådan en hårtork) i sotluckan när man skall ha igång draget. Har även använt en enkel gasolbrännare, en sån man har för att sveda ogräs, en gång när elen var borta. Fungerar utmärkt och man slipper en massa pappersaska i sotluckan.

Ljung

« Svar #24 skrivet: 04 okt-12 kl 18:52 »
Varför nämner ingen skorstenen?
    Det räcker inte att sota den 1 ggr om året. 3-4 ggr är ett minimum om du eldar spis eller kakelugn! SOTARN behöver inte va där mer än en gång per år men däremellan måste du sota själv. Jula har det du behöver.. lod, lina, viska i rätt storlek.  Till kakelugn behöver du viska på långt, böjligt skaft för att komma in i gångarna, i luckan under taket in till stocken o uppåt från sidoluckorna. Man kan oxo be dit sotarn tre ggr per år så slipper man den biten.
   Spisen däremot måste rengöras oftare, minst varje gång du får tömma asklådan. Där är sotluckan den mycket viktiga avslutningen. Hoppa aldrig över den. Tänk oxo på att alla undersidor får "päls"; undersidan av plattorna, smal borste i flänsarna, undersidan av spishällen, sidan mellan ugn o vägg, undersidan av ugnen...
   Sen måste du ha ett LÅNGT skaft på en tvåeggad borste för att komma IN I STOCKEN  o hämta ut det som faller uppifrån genom sotluckan. Där ligger det tjockaste lagret, att dömma av din beskrivning. Du drar ut det genom spjället o när det är klart, tänk på att städa ur HELA utrymmet under ugnen. Ställ asklådan under öppningen, du kommer att få tömma många gånger.
   Jag har kanske ovanligt bra sotare, men jag gick t kammarn o bad att få köpa de verktyg jag behövde. (lång viska t kakelugn o dubbelborste t vedspisens sotlucka. Resten finns i handeln) De tillverkade dom på stående fot o det var billigt. Annars kan du ta va du har.. lång bambustav... ett nystan ståltråd... whatever...
    Innan du bygger om spisen.. sota! Mycket billigare. Lycka till!

Vargerik

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 okt-12 kl 19:04 »
När min spis tappade draget hade sotaren rivit ner en sten som låg i rökgången, dock var inte draget så dåligt att det inte var något drag alls.. Fick lyfta undan spisen och rensa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser