Varför nämner ingen skorstenen?
Det räcker inte att sota den 1 ggr om året. 3-4 ggr är ett minimum om du eldar spis eller kakelugn! SOTARN behöver inte va där mer än en gång per år men däremellan måste du sota själv. Jula har det du behöver.. lod, lina, viska i rätt storlek. Till kakelugn behöver du viska på långt, böjligt skaft för att komma in i gångarna, i luckan under taket in till stocken o uppåt från sidoluckorna. Man kan oxo be dit sotarn tre ggr per år så slipper man den biten.
Spisen däremot måste rengöras oftare, minst varje gång du får tömma asklådan. Där är sotluckan den mycket viktiga avslutningen. Hoppa aldrig över den. Tänk oxo på att alla undersidor får "päls"; undersidan av plattorna, smal borste i flänsarna, undersidan av spishällen, sidan mellan ugn o vägg, undersidan av ugnen...
Sen måste du ha ett LÅNGT skaft på en tvåeggad borste för att komma IN I STOCKEN o hämta ut det som faller uppifrån genom sotluckan. Där ligger det tjockaste lagret, att dömma av din beskrivning. Du drar ut det genom spjället o när det är klart, tänk på att städa ur HELA utrymmet under ugnen. Ställ asklådan under öppningen, du kommer att få tömma många gånger.
Jag har kanske ovanligt bra sotare, men jag gick t kammarn o bad att få köpa de verktyg jag behövde. (lång viska t kakelugn o dubbelborste t vedspisens sotlucka. Resten finns i handeln) De tillverkade dom på stående fot o det var billigt. Annars kan du ta va du har.. lång bambustav... ett nystan ståltråd... whatever...
Innan du bygger om spisen.. sota! Mycket billigare. Lycka till!