Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder vid kastrering?  (läst 4694 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Ålder vid kastrering?
« skrivet: 28 sep-12 kl 22:08 »
Hejsan.
Har funderingar ang kastrering av vår "lilla" grabb som vi har här hemma.
Hur gamla skall/bör dom vara? Har hört lite olika åldrar så nu blir ja osäker på hur vi skall göra.
Våran kille är en ardennerkille som är född förra våren så han är alltså snart 1,5 år.
Hade d inte varit för att vi har hans mor åxå så hade han gärna fått vara hingst men nu blir d problem.
Han är till salu men ingen har nappat än på vår lilla klimp så nu funderar vi på olika lösningar, bla kastrering...
Stående el liggande? Vad har ni för åsikter å varför/varför inte?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Ålder vid kastrering?
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 09:47 »
Vår ardennerkille var ett år gammal när vi kastrerade honom.  Han var ej särskilt intresserad utav stona men ville vara ute i god tid för att slippa "betäckningar" .

Vi har våra hästar på lösdrift. Vi gjorde kastreringen hemma och stående.  Känns som de mest "sterila" sättet när man har lösdrift.  Så här i efterhand och om det blir fler kastreringar i framtiden så kommer jag att ta nästa hingst till klinik där jag vet att allt sker i en steril miljö.  Har för mig att dom i många fall syr ihop där också. Åtminstone mer eller mindre.  Jag lägger alltså hellre dom extrapengarna och åker till klinik nästa gång.   

När vår veterinär kastrerade vår hingst så syddes ingenting ihop.  Både för och nackdelar med det.

 Fördel: vätskor som ska ut rinner ut. Nackdel: skit kommer lätt in.

Hursom blev han väldigt sjuk  i efterhand. Han fick 41 graders feber och hade en agressiv feber i en veckas tid efteråt. Feber räknar man ju med men inte så hög. Han var riktigt risig och bara låg ner.  Det blev infektioner och veterinären fick komma ut ännu en gång och och öppna upp läksåret så läkningen fick börja om från noll.


Med andra ord hamna jag ännu uppe i en summa som hade gjort att det hade kostat lika mycket att åka till klinik och få det ordentligt gjort från början.


Där har du  min version  och hur jag kommer att göra i framtiden.

Sedan vet jag flera som är jättenöjda med stående hemma. Men som sagt gick det inte bra i vårt fall.

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Ålder vid kastrering?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 10:20 »
Kastrerade en 1,5 åring förra året. Stående hemma, inga stygn. Bodde i storbox med spån. (givetvis ute i hagen med kompis minst 14h / dag).
Kastrerade när kylan kommit i december. Såg till att han rörde sig ordentligt varje dag.
Dag 1-2 efter kastreringen var han en halvgrad högre än normalt. Dag 3 var tempen normal  och höll sig så. Givetvis kom det kladd & han blev lite svullen men inga komplikationer.
Skulle göra på samma sätt igen. Litar på min veterinär och när denne går i pension får vi se hur det blir... Skulle aldrig låta en "vanlig" distriktare göra detta.
<3 Även rosen har taggar <3

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Ålder vid kastrering?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 12:33 »
Åldern har mindre betydelse, det viktiga brukar vara att båda kulorna är nere och att det inte är för varmt (sommaren är högre infektionsrisk tex). Man brukar säga att en tidig kastrering ger en högre häst, rörbenen/tillväxtzonerna sluter sig senare och gör att hästen växer lite längre å andra sidan så brukar de som vill ha en "snyggare" häst vänta med kastreringen för att hästen ska bli mer färdig, ibland kan tidigt kastrerade valacker se "valpiga" ut hela livet liksom så det beror väl mest på vad man är ute efter men 1 - 3 år är nog det vanligaste åldersspannet  ;D Å andra sidan så vill ni ha honom gå med mamman så skulle jag kastrera honom snarast för könsmogen är han troligtvis redan  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser