Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost inomhus  (läst 5650 gånger)

Händig Man

• Gäst
kompost inomhus
« skrivet: 27 sep-12 kl 22:16 »
Hittar inget om detta och vet inte om det platsar här men det har ju med hushåll att göra

hur anlägger man en kompost inomhus, som man kan ha under diskbänken, vad ska man tänka på, vilket material mm ska man ha, tips, tankar och idéer mottages gärna både här och via PM eller mail

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: kompost inomhus
« Svar #1 skrivet: 27 sep-12 kl 22:28 »
Av hygien- och luktskäl bör man inte ha en kompost i köket. Möjligen kan det gå för sig i pannrummet, om man absolut vill ha den inomhus för att hålla god fart på nedbrytningen även vintertid.

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 sep-12 kl 22:29 »
ingen fara med lukt, det är ventilerat och sitter numera en fläkt under diskbänken ;)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 23:01 »
http://www.bokashi.se/

Här kanske det finns nåt matnyttigt ...
Har inte läst allt ...

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-12 kl 23:06 »
tack för tipset, kikade på denna sidan http://www.kompostmask.se/utskrift.htm

men ska kolla in din länk med men det får bli i morgon för nu skriker John Blund på mig att det e dags att sova ;)

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 sep-12 kl 09:04 »
ingen som har fler tips ?

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 sep-12 kl 09:22 »
på youtube finns mängder av filmer om maskkomposter som man kan ha under diskbänken. Du behöver ingen fläkt eller annat extra. Jag har för mig att de "grundar" med rivet papper som fuktas för att ge maskarna ett bo. Det blir mylla av det med. De rekommenderar "Red wigglers" en speciell kompostmask som är mer alert än våra daggmaskar, vet inte om det är samma som vår röda mask man hittar i gödselanläggningar. Överallt (utom Sverige) kan man köpa kompostmask i vanliga plantskolor etc. Vi ligger tradigt långt efter med allt så´nt kul  :'(
Kan ingen börja sälja här?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 28 sep-12 kl 09:37 »
Kompostmask hittar man bäst i närmsta hög med hästgödsel.

Jag har skrivit en del om maskkomposter tidigare, borde gå att hitta om man gör en sökning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-12 kl 09:49 »
Jag körde med kompost inomhus när jag bodde ensam med min äldsta dotter. Började nog som någon sa med tidningspapper. Själv hade jag komposten i brödbackar, och när en var full ställde jag på en ny back ovanpå. Maskarna följde med uppåt. Funkade jättebra. Man fick vara lite uppmärksam på kol-kväve-blandningen i komposten, men det finns säkert tusentals instruktioner att hitta på nätet.

Men jag blev tvungen att sluta, för de jag hyrde stugan av (det var en "andrastuga" på en bondgård) tyckte det var ohygieniskt. Och jag märkte att bondmoran hade varit inne och snokat när jag var borta (de hade förstås egen nyckel) för kompostbackarna var plötsligt oordnade när jag kom hem en dag (hon hade väl lyft på en för att se vad den innehöll och sen äcklat bara släppt taget...). Så då bytte jag till kompost utomhus - fast då frös det ju förstås på vintern :(.

Jag köpte en påse maskar av någon annan maskkompost-entusiast i närheten (minns inte hur jag kom i kontakt med vederbörande, det här var snart 20 år sen...!).

Händig Man

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 sep-12 kl 09:52 »
på youtube finns mängder av filmer om maskkomposter som man kan ha under diskbänken. Du behöver ingen fläkt eller annat extra. Jag har för mig att de "grundar" med rivet papper som fuktas för att ge maskarna ett bo. Det blir mylla av det med. De rekommenderar "Red wigglers" en speciell kompostmask som är mer alert än våra daggmaskar, vet inte om det är samma som vår röda mask man hittar i gödselanläggningar. Överallt (utom Sverige) kan man köpa kompostmask i vanliga plantskolor etc. Vi ligger tradigt långt efter med allt så´nt kul  :'(
Kan ingen börja sälja här?

Fläkt under diskbänken fanns redan när jag flyttade in ;)
sitter en liten liknande badrumsfläkt med tillhörande kanal  som går ut genom väggen

Den sidan jag länkade till säljer kompostmask o:) www.kompostmask.se

Gödselstack har jag ingen i närheten tyvärr
« Senast ändrad: 28 sep-12 kl 09:55 av Snusbaronen »

Per Norrman

• Halland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-12 kl 21:05 »
Hej,

jag har precis startat en kompost på altanen a la brödbackprincipen och den skulle vi lika gärna kunna ha under diskbänken om vi hade plats och om vi tålde risk för flugförekomst. Nu står den ute på altanen och kommer att frysa i vinter. För 20 år sen komposterade jag med brödbackar i mitt studentrum och det funkade tack vare torvströ som jag tycker är i särklass bästa strömedlet. Då la jag på nytt material i lager på toppen, men nu lägger jag på i ett rutsystem om 6 rutor. Du får gärna ringa om du har frågor. Jag håller på att samla ihop information om maskkompostering på www.wurmland.blogspot.se, där hittar du mina kontaktuppgifter. Lycka till! Mvh Per

Capsicum_

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 25 okt-12 kl 01:15 »
Hej!

Jag köpte ett par plastbackar på IKEA. Sen skar jag ut plasten i locken så att själva ramen av locket var kvar, så satte jag myggnät där för att få det ventilerat. Jag har bara en back i bruk åt gången (står under diskbänken) sen börjar jag på ny back när den andra blir full, då flyttar jag bara över det översta lagret som inte är bearbetat av maskarna, och slänger över ett gäng maskar. Den avslutade backen får sedan stå och efterkompostera i några månader med de kvarvarande maskarna i, utan att nytt material läggs på. Det är också bra att i efterkomposteringen vända på "jorden" några gånger så att det syresätts och torkar till. Efter några månader bör du ha en färdig mull som ska lukta mylla/jord, då är den färdig. Maskarna sorteras ut och jorden kan förvaras i förslutna påsar.
Jag använder mig utav Dyngmask, Eisenia foetida. Fungerar kanon. Det du inte bör lägga i komposten är kött och citrusskal i stora mängder, det kan lukta. Salt och fett bör också undvikas. Håller man bara en jämn balans mellan kväve och kol så blir det sällan problem. Kol får du med via papper och kaffefilter. Jag har aldrig fått luktproblem och inte behövt lägga i något strö eller dylikt, tänk på att hålla det fuktigt bara. Jag brukar använda en sprayflaska. 

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser