Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker tips om snål och billig småbilsmotor  (läst 2568 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Söker tips om snål och billig småbilsmotor
« skrivet: 27 sep-12 kl 19:22 »
Hur mycket jag än älskar min Saab V4 men nu är jag förbaskat trött på ventiler som äter sig ner (snarare upp) i ventilsätenas mjuka gods. Att söka efter en modernare ersättningsmotor känns som ett vettigt alternativ till ännu ett topplocksbyte och kostnaden av ännu en packningssats. Inte ens bästa sortens blyersättning tycks hjälpa.

Originalmotorn på 1500cc och 63 hk känns som overkill för den lätta saaben, jag nöjer mig med 1000cc och 40hk. Endast fyra växlar och ca 4000 rpm i 100 km/h talar för en liten högvarvig motor, helst en trecylindrig. Vad finns det då för lämpliga donatorbilar? Jag har inte råd att köpa t.ex. Toyotas trevliga lilla trecylindriga från skroten, det måste sannolikt bli ett rostvrak från bilannonserna. Opels 1200cc från Corsa brukar ju gå väldigt snålt men de brukar ha kamaxelproblem och jag tror blocket blir i längsta laget för saaben. Daihatsu Charade är det enda aningen äldre med trecylindrigt jag kommer på men de var väl aldrig speciellt vanliga? Nissan Micra och Suzuki Swift är kanske hetaste donatorerna?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medelpad
SV: Söker tips om snål och billig småbilsmotor
« Svar #1 skrivet: 27 sep-12 kl 19:43 »
Det jag tänkte på i första hand var just de små Opelmotorerna med GM-centralinsprutning, men det är klart att blockets längd kan ju bli ett problem. Kamaxelbekymren gällde väl huvudsakligen Opel OHC-motorer från första halvan av 80-talet, liksom även många andra tyska motorer där kamaxlar från samma underleverantör, som hade problem med ythärdningen, användes. En sådan motor från ca 1988 eller senare bör inte behöva få nedsliten kamaxel. Tänk på att Opelmotorerna finns i både låg- och högkomprimerat utförande, de första som såldes med katalysator var lågkomprimerade (motorbeteckningen slutar på LZ) med tanke på den 91-oktaniga blyfria bensin som på den tiden såldes nere på kontinenten, det högkomprimerade utförandet lär ha införts gradvis under 1988 och betecknas NZ.

Ett annat alternativ kan väl vara stötstångsmotorn med centralinsprutning som finns i Ford Fiesta från början av 90-talet?

Daihatsu Charade från 80-talet är väl nästan fullständigt bortskrotade för länge sen? Likaså Suzuki Swift. En och annan Micra ser man fortfarande men de brukar dra minst lika mycket olja som bensin numera.

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 09:53 »
Skumt om du har problem med ventilsäten, jag har ALDRIG haft problem med att ventiler har käkat sig in i säten trots ofta hård körning, tex med fullgas tur & retur Göteborg 18 mil med trimmad hundkoja eller 1700 cc V4.  Eller en massa B20isar, åxå ofta trimmade/högkompade.
Jag kör ändå mycket, sällan under 4tusen mil/år.

Apropå 3cyl/4cyl.  En 3 cylindrig är inte nödvändigtvis snålare.  Har haft 2 st Daihatsu charade 3 cyl en liter.  Den ena var planad topp några mm och lite portad.  Öppet avgas.  Snål!!   Inte snålare än 4cyl Nissan Micra 1,2.  Det är ju inte så stora skillnader på antal meter friktion inne i motorn per km körd sträcka. 

Opels 3cyl 1,2liter motor är KORT! Har för mig den är kring 37 cm längd med liten remskiva (B230 är 62cm,  Saab 2,3 kortmotor 56,  Mondeo 2liter 48,  Vw golf 46,  opel2liter 47,  swift1300cc 44,  micra 41,5.!

Dessutom är micran lättast, din Saab blir ca 70 kilo lättare med Micran!!

Röstar för Nissan Micra 1,2!  (1,0 har en topp med krokiga dumma kanaler i toppen)
Micra har ett sensationellt stadigt litet block med hel gördel undertill.  De tål en bra bit över ett kilo laddtryck med standardinnehållet utan förändring öht.. 
Att det finns så många micror med slitna motorer beror mest på att de ofta blir utan service, och en långslagig motor som kanske varvas hårt med kall olja som är utspädd med massor av bensin pga bara massa korta körsträckor och en usel automatchoke som fetar på massor.......Ja då blir det en sliten motor som så småningom får lagerras. :'(
Men sköts de normalt så håller de våldsamt länge o:)

Jag har en Micramotor ligger som ej ens gått 10tusen mil,  får den en rejält planad topp/block å SaabSvänghjul på den så vore det en snål/pigg etanolbil >:D
1 ½ tums SuFörgasare från tex hundkoja med varm insugsluft tror jag vore mycket bra koncept tillsammans med 13-15:1 kompressionsförhållande.

Sen finns det mycket mera man kan göra, tex plana av oljepumpshöjden en tredjedel för att ta bort överkapaciteten, generatorn direktdriven på vevaxeländen med hjälp av en 17-hylsa för att slippa rem och inte ha det onödiga högvarvet på generatorn osv osv.   Finns massor att göra för att optimera!

175R15 -däck!  Håller ner varvet lite.  R betyder 82-profil :)     Och finns nån i Saabklubben som har tagit fram en lite bättre utväxling till V4 :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 20:32 »
Skumt om du har problem med ventilsäten, jag har ALDRIG haft problem med att ventiler har käkat sig in i säten trots ofta hård körning, tex med fullgas tur & retur Göteborg 18 mil med trimmad hundkoja eller 1700 cc V4.  Eller en massa B20isar, åxå ofta trimmade/högkompade.
Jag kör ändå mycket, sällan under 4tusen mil/år.

Det är helt klart skillnad mellan olika motorer med gjutjärnstopp. Volvo B18/B20 klarar sig utmärkt utan blyersättning, till och med när de får släpa på en husbilskonverterad Hanomagbuss vilket innebär konstant fullgas. Dock äter sig ventilerna snabbt in i sätena om man kör en sådan motor på LPG (gasol) och belastar den hårt.
På V4-motorer från 70-talet verkar det vara högst varierande kvalitet på gjutjärnet i topparna, vissa motorer klarar sig ganska bra men andra inte alls. Man får väl tänka på att tyskt gjutjärn på den tiden nog hade högre halter av fosfor, svavel och andra oönskade föroreningar än det svenska gjutjärnet.
Engelskt gjutjärn borde kunna vara bättre än det tyska, dels är svavelhalten lägre i engelskt stenkol vilket innebär att även koksen som användes i masugnar fick en lägre svavelhalt, och dels har jag för mig att man huvudsakligen använde fosforfri järnmalm i England.

Det finns också motorer med aluminiumtopp och ipressade ventilsäten som inte riktigt tål blyfri bensin. T ex luftkylda VW-motorer före 1979.

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 21:27 »
Märkligt det där med olikheterna...... Jag har nog haft 6-7 stycken Vfyror sen 1986 å ingen har tuggat in sig i sätena. Måste ju isf märkas att ventilspelet slutar existera. Har haft en bubbla oxå som brukis några tusen mil med typ konstant fullgas utan att nåt hänt.
Ändå brukar jag aldrig ha större ventilspel än 0,10, oftast 0,05.   Ibland har jag satt det på NOLL. Blir så härligt tyst då >:D  men då får man oftast skruva litta nångång pga att ventilen kan bli en gnutta öppen när det har varvats hejdlöst..

En tanke, jag har ju blandat etanol sen åtminstone 1991-92 när jag fann den första etanolpumpen i Gbg (åkte ibland dit med 200 liter dunkar och tankade dom fulla..) och den ev sänkta förbränningstemperaturen kanske kan ha hjälpt mina ventilsäten ???
Å andra sidan så har de ju oftast gått betydligt magrare = högre förbränningstemperatur.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 okt-12 kl 23:29 »
Etanol kan mycket väl hjälpa till att skona ventilsätena. Och faktum är att eftersom etanolen är så trögförångad, så blir förbrännings- och avgastemperaturen ALLTID lägre vid etanolinblandning i bränslet. För ett antal år sedan var det någon på etanolforumet (dock före den stora forumkraschen) som gjorde en grundlig beräkning av saken, och det han kom fram till var att en etanol/luft-blandning som är så mager att den knappt går att antända, ändå kyler bättre än den fetaste bensin/luftblandning som det är möjligt att få en motor att gå på.

De äldsta förgasarna som förekom på Saab V4 (fram till '71 eller möjligen '72) är bestyckade för fetare bränsleblandning än de senare, så en sådan V4 tål nog en hel del etanolinblandning utan driftstörningar. Det vore nog också bra att få dit den effektivare luftförvärmning som sitter på 76 och 77 års modell (avgasrenad med enkelportsförgasare). På de sista V4:orna med tvåstegsförgasare återgick man till manuellt omställbar "snikförvärmning".

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 11 okt-12 kl 19:29 »
Mitt motorbekymmer har fått något slags vändning. Dels har jag hittat någon som BF-konverterar avgasventilerna för mindre än jag köper en duglig Nissan Micra, dels har jag ramlat över en Saab från 1976 för en tusenlapp och den verkar fräschare än det mesta på min egen. Facit kommer när jag får hem bilen om två veckor. Kanske får jag då en motor som klarar lite högre inblandning av E85 och med lite tur också ventiler som inte kört ner sig.

Motorbytaridéerna ligger tills vidare på is men Nissan Micra känns som en het kandidat om det blir aktuellt igen.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
chpe21, kretslopp, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser