Skumt om du har problem med ventilsäten, jag har ALDRIG haft problem med att ventiler har käkat sig in i säten trots ofta hård körning, tex med fullgas tur & retur Göteborg 18 mil med trimmad hundkoja eller 1700 cc V4. Eller en massa B20isar, åxå ofta trimmade/högkompade.
Jag kör ändå mycket, sällan under 4tusen mil/år.
Apropå 3cyl/4cyl. En 3 cylindrig är inte nödvändigtvis snålare. Har haft 2 st Daihatsu charade 3 cyl en liter. Den ena var planad topp några mm och lite portad. Öppet avgas. Snål!! Inte snålare än 4cyl Nissan Micra 1,2. Det är ju inte så stora skillnader på antal meter friktion inne i motorn per km körd sträcka.
Opels 3cyl 1,2liter motor är KORT! Har för mig den är kring 37 cm längd med liten remskiva (B230 är 62cm, Saab 2,3 kortmotor 56, Mondeo 2liter 48, Vw golf 46, opel2liter 47, swift1300cc 44, micra 41,5.!
Dessutom är micran lättast, din Saab blir ca 70 kilo lättare med Micran!!
Röstar för Nissan Micra 1,2! (1,0 har en topp med krokiga dumma kanaler i toppen)
Micra har ett sensationellt stadigt litet block med hel gördel undertill. De tål en bra bit över ett kilo laddtryck med standardinnehållet utan förändring öht..
Att det finns så många micror med slitna motorer beror mest på att de ofta blir utan service, och en långslagig motor som kanske varvas hårt med kall olja som är utspädd med massor av bensin pga bara massa korta körsträckor och en usel automatchoke som fetar på massor.......Ja då blir det en sliten motor som så småningom får lagerras.

Men sköts de normalt så håller de våldsamt länge
Jag har en Micramotor ligger som ej ens gått 10tusen mil, får den en rejält planad topp/block å SaabSvänghjul på den så vore det en snål/pigg etanolbil

1 ½ tums SuFörgasare från tex hundkoja med varm insugsluft tror jag vore mycket bra koncept tillsammans med 13-15:1 kompressionsförhållande.
Sen finns det mycket mera man kan göra, tex plana av oljepumpshöjden en tredjedel för att ta bort överkapaciteten, generatorn direktdriven på vevaxeländen med hjälp av en 17-hylsa för att slippa rem och inte ha det onödiga högvarvet på generatorn osv osv. Finns massor att göra för att optimera!
175R15 -däck! Håller ner varvet lite. R betyder 82-profil

Och finns nån i Saabklubben som har tagit fram en lite bättre utväxling till V4