Trädgårdstraktor. Råd och tips på modeller önskas

Startat av Jonsdottir, 26 Sep-12 kl 17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jonsdottir

Hej.

Nu har man snart blivit med hus (Inflytt 1/10), och jag har funderat lite på det här med trädgårdstraktor. Det är ca 12000m2 tomt indelat på ca 0.2 ha tomt och 1 ha hagar till hästarna, och jag orkar i alla fall inte springa omkring med en handjagare  ::) eller dylikt.

Eftersom jag har hästar så är det ju praktiskt med en trädgårdstraktor man kan fästa en kärra på och köra upp foder m.m. till stallet. (Ej tillgängligt med bil  :-X )

Ja, då var ju min fundering om denne http://www.jula.se/tradgardstraktor-m125107-721139 är något att ha. Har tittat lite på äldre modeller (typ BM Mini) men då jag har teknisk insikt -15, så tror jag att jag behöver något som håller några år innan den börjar strula så jag hinner lära mig fanskapet. Ursäkta språket.  ;)

Tack på förhand.
Johanna
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Existens!

Vi har precis en sån. Den funkar finfint, fast vi fick byta förgasare på den nu i år. Men vi köpte den 2007.
Men ska man ha den som traktor så vill det till att det är hyfsat jämnt där man kör. Klippaggregatet hissas ju inte upp så särskilt högt..
Men den är stark och bra, klipper fint.
Hyfsat prisvärd, med tanke på att dom olika i grunden är rätt lika, med i stort sett samma motorer. Bara olika färg på skalen.

Broberg

Jonsdottir

Citat från: Existens! skrivet 26 Sep-12 kl 17:15
Vi har precis en sån. Den funkar finfint, fast vi fick byta förgasare på den nu i år. Men vi köpte den 2007.
Men ska man ha den som traktor så vill det till att det är hyfsat jämnt där man kör. Klippaggregatet hissas ju inte upp så särskilt högt..
Men den är stark och bra, klipper fint.
Hyfsat prisvärd, med tanke på att dom olika i grunden är rätt lika, med i stort sett samma motorer. Bara olika färg på skalen.

Tack för ditt svar.

Vad kul att höra att den funkar bra. Och är den inköpt 07 så har ju den hållit bra ändå, trots förgasarbyte.  :)

Det är relativt jämt på tomten, 'problemet' är väl att tomten sluttar från stallet och ner till vägen. Huset är byggt på sidan av ett 'berg', så det är lite lutning på tomten, så att säga. Det går att köra upp med bil och 'stor' traktor, men det skulle göra sådan åverkan på hagen när det är blött ute.

Det är inga stenar och gropar som tar i klippaggregatet i alla fall.

Har du möjligtvis köpt någon av kärrorna som finns till? Funderar på den som lastar 680 kg. Hästmat är tungt. ;)

Citat från: Lopt skrivet 26 Sep-12 kl 17:23
Fyrhjulsdrift är att föredra, tycker jag.

Har du tips om någon trädgårdstraktor med 4x4 så tar jag tacksamt emot både information och prisexempel. Vill nog inte lägga mer än 15', men det beror ju på vad man får för pengarna.  ;D

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Trollmor

Behöver du in i trånga utrymmen, eller kan en vanlig traktor göra jobbet?  På en trädgårdstraktor sitter man ju "ute", eller hur?  Hur mycket kostar trädgårdstraktorer, jämfört med t ex en Grålle med störtbåge och kanske en hytt?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

Citat från: Jonsdottir skrivet 26 Sep-12 kl 17:06
Hej.

Nu har man snart blivit med hus (Inflytt 1/10), och jag har funderat lite på det här med trädgårdstraktor. Det är ca 12000m2 tomt indelat på ca 0.2 ha tomt och 1 ha hagar till hästarna, och jag orkar i alla fall inte springa omkring med en handjagare  ::) eller dylikt.

Eftersom jag har hästar så är det ju praktiskt med en trädgårdstraktor man kan fästa en kärra på och köra upp foder m.m. till stallet. (Ej tillgängligt med bil  :-X )

Ja, då var ju min fundering om denne http://www.jula.se/tradgardstraktor-m125107-721139 är något att ha. Har tittat lite på äldre modeller (typ BM Mini) men då jag har teknisk insikt -15, så tror jag att jag behöver något som håller några år innan den börjar strula så jag hinner lära mig fanskapet. Ursäkta språket.  ;)

Tack på förhand.
Johanna
Du kan ju använda någon av hästarna kanske  eller köra in rent utav ?

Broberg

Citat från: Jonsdottir skrivet 26 Sep-12 kl 17:43

Har du tips om någon trädgårdstraktor med 4x4 så tar jag tacksamt emot både information och prisexempel. Vill nog inte lägga mer än 15', men det beror ju på vad man får för pengarna.  ;D

Är inte säker på att det finns på de klippare av "traktormodell". Klippaggregatet under är dessutom ingen höjdare att komma till med.

Men tyngre lass med tvåhjulsdrift, utan diffspärr är ingen höjdare med såna småmaskiner. Har visserligen mest kört med frontklippare och de har sämre viktfördelning på drivhjulen än traktormodellerna, men de kör typ fast tomme även på plan mark, utan fyrhjulsdrift.
Att köra kärror med dem är mest lek faktiskt.. Som en skottkärra med motor typ.

vindensbonig

Billigare att köpa en liten körd shettis den gör mer nytta  :)

Broberg

Citat från: mummrick skrivet 26 Sep-12 kl 19:51

Sant och så slipper man bekymra sig alls över detta gräsklippande.

Existens!

Citat från: Jonsdottir skrivet 26 Sep-12 kl 17:43
Har du möjligtvis köpt någon av kärrorna som finns till? Funderar på den som lastar 680 kg. Hästmat är tungt. ;)

Nej, jag tänkte bygga en själv..men på 5 år har det ju inte blivit tid än... ::)

Men nej..jag skulle nog inte få för mig att dra 680 kg efter den... :)  Möjligen 300...

Jonsdottir

Citat från: Trollmor skrivet 26 Sep-12 kl 17:48
Behöver du in i trånga utrymmen, eller kan en vanlig traktor göra jobbet?  På en trädgårdstraktor sitter man ju "ute", eller hur?  Hur mycket kostar trädgårdstraktorer, jämfört med t ex en Grålle med störtbåge och kanske en hytt?

Vi har helt enkelt inget behov av en stor traktor, och ja, det är lite små-trångt emellan några träd på vissa ställen, och en stor traktor skulle förstöra hela marken, så då får hästarna stå i lervällingen i stället. :P

Fast hade vi mera mark skulle jag köpa en 'riktig' traktor.

Citat från: mummrick skrivet 26 Sep-12 kl 17:58
Du kan ju använda någon av hästarna kanske  eller köra in rent utav ?

De är inte brukshästar, och även om den ena är inkörd (för sulky), så skulle jag ha noll koll hur man gör. :P

Citat från: Lopt skrivet 26 Sep-12 kl 19:44
Är inte säker på att det finns på de klippare av "traktormodell". Klippaggregatet under är dessutom ingen höjdare att komma till med.

Men tyngre lass med tvåhjulsdrift, utan diffspärr är ingen höjdare med såna småmaskiner. Har visserligen mest kört med frontklippare och de har sämre viktfördelning på drivhjulen än traktormodellerna, men de kör typ fast tomme även på plan mark, utan fyrhjulsdrift.
Att köra kärror med dem är mest lek faktiskt.. Som en skottkärra med motor typ.

Det var ju inte dumt... en skottkärra med motor.  :D

Men det blir väldigt tungt att bära 2x40 kg betfor, 2x25 kg Krafft och 2x20 kg müseli uppför backen i längden, och man ska ju vara rädd om ryggen.

Citat från: mummrick skrivet 26 Sep-12 kl 19:51

Citat från: Lopt skrivet 26 Sep-12 kl 20:00
Sant och så slipper man bekymra sig alls över detta gräsklippande.

Haha, jo, men denna shettis kommer kosta pengar betydligt längre än en trädgårdstraktor (hovslagare, mat, försäring och veterinär kostar även på små hästar), och även om jag gillar hästar, så tror jag att jag har så det räcker ändå. Och att klippa gräset med hästarna är inget att rekommendera. I alla fall inte det på 'tomten'. ;D

vindensbonig

Citat från: Jonsdottir skrivet 27 Sep-12 kl 15:49
Vi har helt enkelt inget behov av en stor traktor, och ja, det är lite små-trångt emellan några träd på vissa ställen, och en stor traktor skulle förstöra hela marken, så då får hästarna stå i lervällingen i stället. :P

De är inte brukshästar, och även om den ena är inkörd (för sulky), så skulle jag ha noll koll hur man gör. :P

Men det blir väldigt tungt att bära 2x40 kg betfor, 2x25 kg Krafft och 2x20 kg müseli uppför backen i längden, och man ska ju vara rädd om ryggen.

Haha, jo, men denna shettis kommer kosta pengar betydligt längre än en trädgårdstraktor (hovslagare, mat, försäring och veterinär kostar även på små hästar), och även om jag gillar hästar, så tror jag att jag har så det räcker ändå. Och att klippa gräset med hästarna är inget att rekommendera. I alla fall inte det på 'tomten'. ;D
Citat från: Jonsdottir skrivet 27 Sep-12 kl 15:49

Men det blir väldigt tungt att bära 2x40 kg betfor, 2x25 kg Krafft och 2x20 kg müseli uppför backen i längden, och man ska ju vara rädd om ryggen

Ma då går man en kurs i häst körning  så är det löst:) nä ja tro du gömmer dig bakom lite lathet :) o:)

Jonsdottir

Citat från: mummrick skrivet 27 Sep-12 kl 16:17
Ma då går man en kurs i häst körning  så är det löst:) nä ja tro du gömmer dig bakom lite lathet :) o:)

Va? Vem? Jag? Nej då.

Kan jag aldrig tänka mig.  o:)

Jonsdottir

Det skulle nog funka att köra om det nu var lite planare, men mina tossiga tokar skall man nog akta sig att spänna för något.

Någon annan som har erfarenhet av trägårdstraktor? Den sorten som går på bensin, inte havremoppe. ;D

Neon Knight

Jag har kört hö med trädgårdstraktor, plogat snö med trädgårdstraktor och till och med i någon ringa utsträckning klippt gräs med trädgårdstraktor liknande den från Jula. Det går frustrerande långsamt och den lastar inte särskilt mycket. Skall man komma någonstans när det är halt måste man ha kedjor. Nu står den med torrsprickor i tre däck och att köpa nya är så dyrt att det inte kommer att hända.

Jag skulle tro att en äldre liten traktor är mer användbar, ryms inom budget och kommer inte att köra sönder marken så farligt. Om det är så blött att en traktor kör sönder kommer nog inte trädgårdstraktorn fram.

Jonsdottir

Hej.

Jättetack för ditt svar.

Om det är så blött att en stor traktor river upp marken för jämnan tror jag ju inte, men eftersom jag vill kunna använda 'traktorn' ofta, så inbillar jag mig att en maskin som väger mindre och har mindre hjul gör mindre åverkan på tomten.  :-[

En äldre, liten traktor kanske skulle funka, men jag är så oteknisk (på mekanik) att det bara inte finns.  :-X  Jag får väl annonsera efter en händig karl som följer med på köpet av traktor. ;D

Hur är det med STIGA's maskiner då?

Brukspatronen

Skulle inte en begagnad Belos eller liknande maskin kunna vara ett alternativ?

Existens!

Risken är väl, om nu TS är så oteknisk som hon hävdar.. Att det är bäst att köpa nåt nytt...

Trollmor

Vilket river sönder marken värst, stora hjul eller små?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

Hej alla!

Nu har jag härjat runt och plockat bort lite "småpratsinlägg". Innan du blir upprörd läs de uppdaterade reglerna: http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler

Vänligen
Torpjens  (:)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

848 Gäster, 1 användare
skräptanten