Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg redan???  (läst 952 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Ägg redan???
« skrivet: 25 sep-12 kl 14:08 »
Imorse låg det 3 ägg ute i ankhuset. Vi har tre ankor och en drake så det borde betyda att årets unganka (född i maj) har börjat lägga ägg. Om det nu inte var så att min man missade ett ägg igår, förståss, men han hävdar bestämt att han grävde runt i halmen efter ägg.

Kan det verkligen vara så att hon redan värper, 19 veckor gammal???? Jag har inte förväntat mig ägg förrän till våren.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Squig

  • Inlägg: 241
    • Västergötland
SV: Ägg redan???
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 20:39 »
Se tidigare tråd: "fick ett ägg imorse..."
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ägg redan???
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 09:52 »
Jo, men den ankan var född i början av mars och vår är född i mitten av maj! Det är bara att tacka poch ta emot.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ägg redan???
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 10:19 »
Vänta tills den har lagt fler ägg innan ni antar att det är den unga ankan som värpt.

Vissa ankor kan ibland värpa 3 ägg på 2 dygn, det har hänt bland mina flera gånger. En av de andra kan alltså ha lagt ett ägg sent på kvällen och ett till tidigt på morgonen, t ex.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Ägg redan???
« Svar #4 skrivet: 28 sep-12 kl 13:59 »
mina peking tjejer födda  i slutet på maj förra året började värpa i september samma år och tog inte paus förrens i januari och började sen igen i februari:P dom ger oss otroligt mycket ägg:)

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Ägg redan???
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 16:22 »
Våra löpankor började lägga ägg vid 6 mån, de är födda i maj och i juni och i dec och jan hade vi ägg av dem. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
nigunor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser