Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rinner inte av som vatten på en gås  (läst 2780 gånger)

stoia

• Södermanland
rinner inte av som vatten på en gås
« skrivet: 24 sep-12 kl 07:16 »
Hej!
Jag har 4 gäss som går lösa hela dagarna i vår trädgård, jag kläckte fram dem tidigt i våras.
Nu när det regnat så mycket och det finns " småsjöar" lite här och var i trädgården gässen badar de lite varstans, jag byter deras murarhink med dricksvatten varje dag och bad-kubiktunnan när den ser för skitig ut går ca 10 dagar
Det som oroar mig är att de nu efter senaste regndagarna blir gässen våta ???, kan de få brist på fett vid gumpen eller orkar inte fetter hålla flera dagars regn?

Jag tänker att än är det inte frysgrader än men om det kommer några regnperioder senare som då efterföljs att frost kommer de kylas ner och frysa, gässen går inte in på sitt torra hö och lägger sig mellan måltiderna utan är ute alla dygnets ljusa timmar, jag har förstått att de vill vara ute oavsett väder

Ska inte vattnet rinna av som " vatten på en gås"  ?
hela sommaren har det sett ut som om det runnit av och de har sett "torra" ut, mer glansiga trots regnskuar men nu är det riktigt blött ute.

De verkar pigga och äter bra men jag oroar mig för när vintern kommer, kan ni hjälpa en orolig nybörjare har jag missat något?
de äter gräs havre lite korn bröd och äpplen, fått vitaminer enstaka tillfällen

lägger in en bild , det ser lite bättre ut idag  efter en dags regnuppehåll men har inte torkat helt
bor på Ingarö -Värmdö med Höns och gäss, man och 2 barn, tycker det är vackert med ägg i flera färger, när äggkartongen ser ut som en färgpalett . Har även odling som intresse, har en inhängnad del av trädgården, drygt 2 meter högt staket gör den rådjurssäker :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: rinner inte av som vatten på en gås
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 21:34 »
Unggäss brukar ha ett par perioder när dom uppgraderar sin fjäderdräkt och då kan dom se rätt tufsiga ut och även bli rätt våta på ytan. Underdunet brukar dock hålla sig torrt så dom brukar vara torra närmast kroppen även når dom ser rejält "dränkta ut" om man fångar dem och kollar noga.

Förmodligen har du inget att oroa dig för men känner du dig osäker kolla någon av dem noga nästa gång de ser genomvåta ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

stoia

• Södermanland
SV: rinner inte av som vatten på en gås
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 09:53 »
Tack , nu känner jag mig lugnare, ja de verkar torra inunder, bara ser ut som blöta katter när det regnar flera dagar i sträck
bor på Ingarö -Värmdö med Höns och gäss, man och 2 barn, tycker det är vackert med ägg i flera färger, när äggkartongen ser ut som en färgpalett . Har även odling som intresse, har en inhängnad del av trädgården, drygt 2 meter högt staket gör den rådjurssäker :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser