Men det blir ingen billig energi från det elverket ändå.
Man får 9,8 kWh om man köper en liter dieselolja, med andra ord betalar man ur den synpunkten ungefär 1,50 kr / kWh.
Om vi antar att du kör elverket fullbelastat så får generatorn en verkningsgrad på kanske 80 % och dieselmotorn i bästa fall 40 %. Totalverkningsgraden blir alltså 0,4 x 0,8 = 0,32 = 32 %. Då kan man säga att kostnaden för den elström du får ut blir 1,50 / 0,32 = 4,69 kr/kWh.
Vid halv last har man kanske 90 % verkningsgrad hos generatorn och 25 % hos motorn, då får vi 1,50 / (0,9 x 0,25) = 6,67 kr/kWh.
Vid fjärdedels last kan vi anta 90 % och 15 %, alltså 11,11 kr/kWh, och förmodligen drar motorn inte mindre bränsle om den skulle gå helt och hållet i tomgång.
Det ska mycket till för att besväret med att bygga och driva ett elverk ska motivera både den höga rörliga elkostnaden, det faktum att man förbrukar ett fossilt bränsle och sprider både CO2, NOx och partiklar omkring sig, och inte minst den sämre elkvalitet (spännings- och frekvensvariationer osv) man måste räkna med från ett eget verk. Man slipper i bästa fall att betala elnätbolagets fasta avgifter.
Förutom oljebyte så tänk också på kostnaden för oljefilter och arbetet med regelbunden ventiljustering, ventilslipning och annat underhåll som kan behövas.
Förutom generatorn så krävs också att du ordnar spänningsregulator och diverse reläskydd för anläggningen (t ex automatiskt stopp vid överhettning av motor eller generator, fel frekvens, fel på spänningsregulatorn, för lågt oljetryck).
Räkna med att sådana där smådieslar är dimensionerade för en livslängd av på sin höjd några tusen timmar, ska du ha elverket igång kontinuerligt blir det alltså flera motorrenoveringar per år.