Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga elverk för hushållet  (läst 11959 gånger)

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
Bygga elverk för hushållet
« skrivet: 23 sep-12 kl 01:33 »
Har länge spånat över att bygga ett elverk för hushållet. Har en liten dieselmotor på 5Hk, och en enfas generator på 3kW kostar ingen förmögenhet.

Någon som testat att driva huset heltid på detta sätt??

Det fina med motorn är att oljebytet är specat till 250-timmars intervall och volymen är inte en liter, så underhållskostnaden blir inte stor.

Bränslet är ju vad det bör så det är ingen stor kostnad heller  ::)
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 09:07 »
Men det blir ingen billig energi från det elverket ändå.
Man får 9,8 kWh om man köper en liter dieselolja, med andra ord betalar man ur den synpunkten ungefär 1,50 kr / kWh.

Om vi antar att du kör elverket fullbelastat så får generatorn en verkningsgrad på kanske 80 % och dieselmotorn i bästa fall 40 %. Totalverkningsgraden blir alltså 0,4 x 0,8 = 0,32 = 32 %. Då kan man säga att kostnaden för den elström du får ut blir 1,50 / 0,32 = 4,69 kr/kWh.

Vid halv last har man kanske 90 % verkningsgrad hos generatorn och 25 % hos motorn, då får vi 1,50 / (0,9 x 0,25) = 6,67 kr/kWh.

Vid fjärdedels last kan vi anta 90 % och 15 %, alltså 11,11 kr/kWh, och förmodligen drar motorn inte mindre bränsle om den skulle gå helt och hållet i tomgång.

Det ska mycket till för att besväret med att bygga och driva ett elverk ska motivera både den höga rörliga elkostnaden, det faktum att man förbrukar ett fossilt bränsle och sprider både CO2, NOx och partiklar omkring sig, och inte minst den sämre elkvalitet (spännings- och frekvensvariationer osv) man måste räkna med från ett eget verk. Man slipper i bästa fall att betala elnätbolagets fasta avgifter.

Förutom oljebyte så tänk också på kostnaden för oljefilter och arbetet med regelbunden ventiljustering, ventilslipning och annat underhåll som kan behövas.
Förutom generatorn så krävs också att du ordnar spänningsregulator och diverse reläskydd för anläggningen (t ex automatiskt stopp vid överhettning av motor eller generator, fel frekvens, fel på spänningsregulatorn, för lågt oljetryck).

Räkna med att sådana där smådieslar är dimensionerade för en livslängd av på sin höjd några tusen timmar, ska du ha elverket igång kontinuerligt blir det alltså flera motorrenoveringar per år.

Huggorm

  • Gäst
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 09:22 »
Jag växte ju upp på ett ställe utan el, så min far experimenterade med olika elverk så vi hade ström i perioder. Bäst fungerade det sista verket, som han byggde av en gammal nuffield grävmaskinmotor. Den stod på tomgång och gick, det räckte mer än väl för att driva hela huset. Det blev säkert dyra kilowatt där också, men kylvattnet kördes ut i golvvärmslingan i huset så där återtog man ju lite. Maskinen kördes bara på kvällen, och när det var dags att stänga av efter några timmar gick det knappt att gå på golvet  ;D Det svåra var att få exakt 50Hz, det ville gärna ligga en bra bit under den frekvensen. Vanliga transformatorer blev alltså rätt varma, och vissa gick sönder. TV, datorer, glödlampor och så vidare fungerade dock fint.

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 23:19 »
En kinesdiesel kostar ingen förmögenhet och bränslet kostar mig inget så jag tror ändå det kan finnas ekonomi i det  ;D
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #4 skrivet: 23 sep-12 kl 23:37 »
En kinesdiesel kostar ingen förmögenhet och bränslet kostar mig inget så jag tror ändå det kan finnas ekonomi i det  ;D

Gratis diesel! Ja, då blir det nog billigare än två hål i väggen. (Det gäller att du kan bortse från förorening och klimatförändring.)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 23:40 »
Fast jag skulle bli förvånad om den kommer att gå mer än 4,5 månad eller 3000 timmar. Framförallt om du ändrar lasten lite frekvent på en sån, den lär dessutom i laständringsmomentet äta både sparlampor, glödlampor och viss elektronik. I alla fall när motorn börjar bli till månaden.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #6 skrivet: 24 sep-12 kl 19:57 »
Ja inte kör jag på fossildiesel, finns RME och andra avarter  ;D
Undviker fossilbränsle så långt det är möjligt.

Ett visst tillfälligt partickelutsläpp blir det när lasten ökar dock.
Tanken är att bygga ett "så miljövänligt elverk som möjligt" som kan stötta upp när vindsnurra och solpaneler ger nada.
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #7 skrivet: 24 sep-12 kl 22:47 »
Man ska nog se till att generatorn är försedd med en bra elektronisk spänningsregulator, och inte lita till s k självreglerande generatorer (sådana som bl a sitter på de allra billigaste kinaelverken med tvåtakts bensinmotor).

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Bygga elverk för hushållet
« Svar #8 skrivet: 24 sep-12 kl 23:23 »
Hade tänkt köra en generator från legoelektronik

http://www.legoelektronik.se/index.php/generatorer/230-400v-generatorer/enfas-3000-varvs-generatorer.html

Alternativt 12 volt generator och inverter på 2kW. Sol och vind ger mig 12 volt så det är en möjlighet.
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser