Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första gången!!!  (läst 1644 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Första gången!!!
« skrivet: 22 sep-12 kl 22:14 »
Nu börjar det närma sig, att jag för första gången ska köra två bagglamm till slakteriet.  :'( Känns lite olustigt då jag är ute i hagen och de två baggarna kommer springande till mig och vill bli kliade.......känner mig som en bödel. Jag är införstådd med att det inte kan sluta annorlunda. Har Ni andra också kännt så, då ni skulle skicka era första lamm till slakt??  ???
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Första gången!!!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-12 kl 22:22 »
Jag hade två små lamm vi födde upp med flaska som barnen hade fått av bonden förklarade för dom att när dom blev stora skulle vi slakta dom men att de skulle få skinnen , lill pojken 3,5 år frågade varje morgon ska vi slakta idag så olika kan det vara
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Första gången!!!
« Svar #2 skrivet: 22 sep-12 kl 22:30 »
Ja fy fan det är därför jag slutat att föda upp slakt djur. Jag trodde jag skulle bli självförsörjande på kött genom att ha lite slaktdjur. Nä när tuggorna växste i munnen och man skulle tugga och äta och tycka det var gott. Nä då är det bättre att odla morötter i stället och bli vegitarian.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Första gången!!!
« Svar #3 skrivet: 22 sep-12 kl 22:34 »
Mulleberga: Så känner jag det varje gång det blir dags för lammslakt.
Man vet ju att den dagen kommer, men det känns inte roligt...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Första gången!!!
« Svar #4 skrivet: 22 sep-12 kl 22:37 »
Nu börjar det närma sig, att jag för första gången ska köra två bagglamm till slakteriet.  :'( Känns lite olustigt då jag är ute i hagen och de två baggarna kommer springande till mig och vill bli kliade.......känner mig som en bödel. Jag är införstådd med att det inte kan sluta annorlunda. Har Ni andra också kännt så, då ni skulle skicka era första lamm till slakt??  ???

Jag har bara behövt avliva två höns hittills, men jag skulle känna det precis som du beskriver det om jag skulle köra baggar till slakt. :-(
Men, alla vi djurägare har ju ett ansvar. Vi kan omöjligt behålla alla djur. Och djur blir sjuka och måste avlivas ibland. Och vissa av oss har vi dem för att äta dem. Huvudsaken är att dom har ett bra liv fram till det är dags, och att avlivningen sker så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Men som sagt. Jag förstår hur du känner och jag håller tummarna för att det går bra för dig!
//ARCTICA

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Första gången!!!
« Svar #5 skrivet: 22 sep-12 kl 23:02 »
Avliva ett sjukt djur känns som en befrielse, är mitt ansvar som djurägare att avsluta ett lidande.
Skönt att fler kan ha samma känslor inför slakten.......det går inte att behålla baggarna. Tycker att lammkött är gott och de ska inte ha dött förgäves, vet att de har haft det bra här på gården. Tack vänner för era synpunkter på min insändare.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Första gången!!!
« Svar #6 skrivet: 22 sep-12 kl 23:29 »
Hej!


Förstår hur du känner tror jag. Trots det har jag inga större problem med det. Jag tänker att djuren haft det bra, väldigt mycket bättre än industriköttet haft det, att de upplevt någon slags lycka i sina liv och att de dör utan större lidande. Helst önskar jag att de slaktas i hemmiljö (funkar ju med höns), utan transporter och andra stressmoment.


Som köttätare måste jag acceptera att djur dör och det självhushållaren eller jägaren gör (om allt går rätt till) känns ändå mycket bättre än att äta en oKRAV fläskkottlett... Det minst dåliga liksom. Lättare för mig att tuggan växer i munnen om jag råkar komma att tänka på vissa filmer från grisstallar när jag äter griskött.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Första gången!!!
« Svar #7 skrivet: 23 sep-12 kl 07:50 »
det är mitt första år med får och snart dags för slakt, jag börjar mer och mer se dom som skinn  o:) och jag kelar mycket med dom och det för att dom ska vara väldigt tama vid slakten så att det blir lugnare för dom.
« Senast ändrad: 23 sep-12 kl 09:34 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Första gången!!!
« Svar #8 skrivet: 23 sep-12 kl 08:01 »
Tänker lite som Lorita  :-[, visst är det jobbigt att åka med dom till slakt. Men samtidigt vet jag att dom haft det jättebra här o gått fritt på betet hela sommaren o haft allt ett får önskar. Sen när det närmar sig slakt brukar jag se deras fina ullkvalité som ger jättefina skinn o det blir mkt fint gott kött av dom. Jag tycker ändå det är lite jobbigt att lasta för att de ska åka, men när dom är rätt tama blir dom lugna att lasta o allt flyter på så stressfritt som möjligt. Blandade känslor!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Gunnel Jansson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser