Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övergödning?  (läst 2627 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Övergödning?
« skrivet: 20 sep-12 kl 19:14 »
Om jag vill att mina gotlandskaniner ska lägga på sig extra nu i höst/vinter, vad ska de då få att äta utöver fri tillgång på vallhö och vatten?
Vill att de ska växa bra, må bra och smaka gott. Nu får de sly, skalrester, saltsten, gräs och ogräs, men det tar ju snart slut med det gröna och då går jag över till hö.

Yrmff

  • Gäst
SV: Övergödning?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-12 kl 12:20 »

Havre är bra för att "feta" till dom lite.
mvh Y

Malines här igen

  • Gäst
SV: Övergödning?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-12 kl 12:25 »
Hel eller kross?

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Övergödning?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-12 kl 12:26 »
Solrosfrön och brännässlor(torkade) skall väl innehålla E-vitamin som medverkar till att de gärna lägger på sig lite extra. Jag brukar ge det som tillskott när det är extra kallt.
(Och när det gäller hästar så vill jag minnas att E-Vitamin är ett "sexvitamin" som är viktigt för reproduktionen, så med det i åtanke blir det lite tillskott inför betäckningen på våren också)

(å så håller jag en tumme för att ovanstående om vitaminer var korrekt, men det är vad jag lärt mig)

//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Övergödning?
« Svar #4 skrivet: 21 sep-12 kl 14:10 »
Hel havre..
Fjäderfän och kaniner

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Övergödning?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 20:01 »
Dock gynnar e-vitamin det fett som ej går att banta bort (bukfett?). Så för mycket e-vitamin är ej bra (rekommenderat i foder är väl runt 50 mg tror jag). Nu vet jag inte hur mycket e-vitamin solrosfrön och brännässlor innehåller, men ville bara påpeka detta :)

Men som tidigare skrivit, solrosfrön och hel havre innehåller en hel del fett. Till mina kaniner som behöver lägga på sig lite ger jag ca 1-0,5 msk havre och 6-8 st solrosfrön. Dock i tillägg till det vanliga fodret (föder upp utställningskaniner).
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Övergödning?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 21:05 »
våra får hel havre och lite fågelfröblandning.  Dom är verkligen glada för detta tillskott.
givetvis så får dom gräs, hö, kvistar i rejäla mängder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Övergödning?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-12 kl 20:41 »
Solrosfrö och havre bildar fett som ingen kanin mår bra av. Ge i stället krossad korn. Kan inte ges hel eftersom formen och hårdheten gör att kaninen inta kan tugga hela korn.
Gösta

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Övergödning?
« Svar #8 skrivet: 03 okt-12 kl 22:55 »
Försöker läsa på lite om kaniners näringsbehov, men hittar inte så väldans mycket "opartiska" källor via google.. Och de jag hittar verkar i stort skriva lite näringsinnehåll i procent, och så snackas det pellets, och att de flesta pelletssorter innehåller för mycket fett... Finns nån forskning i ämnet att ta del av?

Mitt problem är för det första att jag inte har analyserat hö. Dock fjolårshö, så jag vågar mig på en kvalificerad gissning om att det ligger lite lågt i protein. För det andra så har jag inte koll på vad olika, icke-pelleterade foder innehåller. Borde förvisso kunna ta rätt på det, då min mor samlade på sig en hel del info om utfodring vad gäller hästar. Då båda djurslagen till stor del äter dylika saker så borde tabellerna kunna användas. Dock skulle det vara väldigt intressant att veta vad och varför om det är så att ett specifikt fodermedel (typ havre) är olämpligt...

I dagsläget får våra kaniner, precis som Skogsvilde skrev, en blandning av havre och fågelfröblandning. Fågelblandningen innehåller till största delen krossat (eller klippt kanske det är) spannmål, och lite solrosfrön. De får ungefär en knapp matsked var av detta. Dock glömde han att de får en nypa luzern per dag också. Just för att jag misstänker att höet ligger lite lågt i protein.. Känns som att den information jag hittar är lite för knapphändig för att jag ska kunna göra nåt mer än att gå på känsla och gissningar... Klappar om alla djuren dagligen, så jag känner ju hullet på dem, och försöker utfodra utifrån detta. De jag har slaktat hittills har varit fina. Muskulösa men inte feta.


Yrmff

  • Gäst
SV: Övergödning?
« Svar #9 skrivet: 03 okt-12 kl 23:05 »
Med lite havre så får man ju lite fläsk på dom och då blir färsen så mycket saftigare!!  :-[
och inte verkar dom ogilla det heller!!
mvh Y

Och så behöver man inte köpa det dyra rabbforet heller!!

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Övergödning?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-12 kl 10:26 »
Mitt problem är för det första att jag inte har analyserat hö. Dock fjolårshö, så jag vågar mig på en kvalificerad gissning om att det ligger lite lågt i protein.

Proteinhalten påverkas inte så mycket av lagring. Vitaminerna försvinner däremot.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Övergödning?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-12 kl 16:52 »
Proteinhalten påverkas inte så mycket av lagring. Vitaminerna försvinner däremot.

Självklart är det så! Det är jag som vimsar... Har visst lite otur när jag tänker idag.. :P Blandade antagligen ihop med mina funderingar om gräset nu, och vad årets hö kan tänkas innehålla.. Och det faktum att jag inte vet värdena. Men men.. Får gå på känn. Och så länge kaninpruttarna inte är feta så lider de väl inte av en dutt havre per dag?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Övergödning?
« Svar #12 skrivet: 04 okt-12 kl 18:08 »
Nu är jag lite nyfiken (inför framtida kunskapsbehov) Varför rekommenderar ingen just luzern (protein) för att fräsa på tillväxten och hålla hull på kanin? Ganska enhäldigt pratar alla om att öka energigivan (havre)

Fru Jansson pratar ju om luzern, men hon verkar ju vara undantaget som bekräftar regeln ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Övergödning?
« Svar #13 skrivet: 04 okt-12 kl 20:12 »
Mina får lusernpellets i min egnenhändigt framtagna foderblandning, lusern, havre, korn och pellets :)

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Övergödning?
« Svar #14 skrivet: 05 okt-12 kl 07:10 »
Jag blandar också i luzern, främst till mina svenska pälskaniner. Dom gillar luzernet, får blank fín päls o är fina i hullet. Blandar ungefär hälften havre o hälften luzern o en halva musli eller pellets för kanin.
Nån som har negativ erfarenhet av luzern??? Jag ger även havre o luzern till fåren o de gillar det!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Övergödning?
« Svar #15 skrivet: 05 okt-12 kl 07:35 »
Jag tycker lusern funkar bra men är lite förkiktig med mängen iaf med pellets som är ganska komprimerad så det inte sväller i magen på dem när de dricker vatten eller orsakar förstoppning, i övrigt är det väl som vilket näringsrikt grovfoder som helst. Jag blandar en del av var i min blandning.
 :D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Övergödning?
« Svar #16 skrivet: 05 okt-12 kl 09:25 »
Jamän då så.... jag trodde kanske att köttet smakade dåligt av luzern eller nåt, hihi.

Man får mer protein per krona om man köper luzern som pellets, men det finns ju även luzernhack om man vill att kaninerna ska ha att göra lite längre ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Övergödning?
« Svar #17 skrivet: 05 okt-12 kl 15:07 »
Solrosfrö och havre bildar fett som ingen kanin mår bra av. Ge i stället krossad korn. Kan inte ges hel eftersom formen och hårdheten gör att kaninen inta kan tugga hela korn.
Gösta
När jag gav hela korn åt alla det utan problem.
Kaninuppfödare och pelargontant.

florry

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Övergödning?
« Svar #18 skrivet: 05 okt-12 kl 16:41 »
Jag ger oxå mina kaniner hel korn och det funkar bra ,tycker jag . Ger dom även lite råg-vete. Ger dom hö på sommaren men när "kreaturen" kommer in får dom ensilage. Morötter, äpple och lite pinnar+ saltsten. Slaktade mina första för ett tag sedan, 5 mån gamla vägde strax under 3 kg levande. Mycket goda.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Övergödning?
« Svar #19 skrivet: 05 okt-12 kl 19:31 »
Nu när det gröna börjar försvinna får mina kaniner ett sent taget hö som kompletteras med luzernhack utan olja.
De får också annat: morötter, pellets, jordärtskockor, äpplen, grangrenar och allehanda icke giftiga grenskott.
Det har funkat bra i flera år.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser