Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pasta, ris, potatis kan jag ge och ändå få ägg av hönorna?  (läst 6609 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag har emellanåt god tillgång på pasta, ris, kokt potatis och potatismos. Detta ger jag i mindre portioner åt hönsen + spannmål (havre, vete, korn) och värpfoder koncentrat. Det är totalt 15 djur i min grupp varav 4 st är runt 4 månader, 4 st. hönor är 11/2 år  och lägger ägg, fyra st. hönor är  6 månader och lägger ägg. Hur mycket kan jag mata på med dessa gratis-mat portioner åt denna grupp? Raserna är Isbar, Hedemora och Araucana och de går fritt ute stora delar av dagen.
Det är ju frestande att mata på med bara gratismaten de dagar då jag får mycket med hem men minskar då äggproduktionen om de inte får värpkoncentrat också?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Våra hönor har inte fått värpkoncentrat alls, de får just nu blandspannmål (havre, korn, vete) och fri tillgång på snäckskal, frigående så de hittar diverse gott under dagarna. När grannen som jobbar på värdshus ibland har med sig t.ex. ris, sallad osv. för hönsen bara det till frukost och ev. middag om det räcker. har inte hunnat se någon negativ effekt på värpningen när de fått det.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

pyromanen

• Gäst
Pasta är ju vete och det kan utgöra en ganska stor del av hönskosten.  Om inte de är ute o hittar småkryp så kommer de dock sakna proterin/vissa aminosyrer på enbart den gratismat du nämner.  Varför inte låta hönsen sätta ihop kosten själv?  Testa ge både en massa gratismat och att de fortfarande har tillgång till koncentrat.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Glömde skriva att de får snäckskal också!
Ja, så kan jag göra, ge massor med säd-blandning i en skål, massor med pasta i en skål och fullt med ris i en annan, och värp-koncentrat i en skål så får jag se då vad de föredrar!
De går ju även ute många timmar om dagen och hittar diverse kryp, grodor, äpplen mm. i trädgården!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser