Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tonårigar och preventivmedel  (läst 6029 gånger)

segesholm

• Skåne
Tonårigar och preventivmedel
« skrivet: 19 sep-12 kl 22:11 »
Vet inte om detta är rätta stället.
Men för att göra en lång historia kort så har jag och min man diskuterat hur vi ska göra med grabben när det gäller att han använder kondom. Han har idag flickvän hon är 17 år och han 18 år, vi tar för givet att de har sex, de är inte annorlunda än vad vi själva var i hans ålder, men vi vill att de ska skydda sig mot  könssjukdomar och oönskade graviditeter. Så långt är väl allt solklart men hur gör ni andra för att de verkligen gör det?
Vi kom fram till följande 1. kondomer kostar en hel del - de lägger inte sina pengar från studie bidraget på det 2. säkert pinsamt att handla in kondomer 3. barn/tonåringar gör inte det man säger till dem utan gör som vi gör. Så vi har helt sonika köpt kondomer till honom och sagt till honom att det är bara att be om fler när han behöver eller sms, maila eller skriv på inköpslistan så fixar vi det.
Tycker ni att vi har gjort fel och så fall hur har ni löst det i era familjer?
Maria

LimJans

• Dalarna
SV: Tonårigar och preventivmedel
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 22:16 »
Är man under 20 år är kondomer gratis hos ungdomsmottagningen.

Själv tål jag inte kondomer, så ta inte för givet att alla kan använda kondomer även om man vill :)

Attes matte

• Jämtland
Sv: Tonårigar och preventivmedel
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 22:16 »
Jag har inga barn själv, men jäklar vilket bra initiativ av er! Sen gäller det ju bara att kondomerna används också... ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 22:18 »
En föreläsare när jag var ung hade en bra lösning på det hela. Tyckte jag när jag var ung.
En burk i köket fylld med kondomer.
Han får reda på att den finns där. Kan ta kondomer när han behöver. Inga frågor, inga kommentarer.
Ni håller koll på när den börjar ta slut och fyller då på!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 22:19 »
Förresten...  :-[ Hur vet ni att ni har köpt rätt storlek åt honom?  :-[

4-ever

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 22:21 »
Genom att lägga massa olika sorter i burken och sen ser man vad som försvinner  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 22:21 »
Åh, vad fint av er! Jag tror på den där aldrig sinande burken som aldrig någonsin kommer på tal annat än när den introduceras i hemmet.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 19 sep-12 kl 22:23 »
Vi har pratat med våra tonåringar om sex, mognad och ansvar, och hittills har det gått bra!
Om man är mogen att ha sex, måste man vara mogen, ansvarsfull nog att se till att skydda sig med kondom.
Det hör till.
Om de har ett mer stadigt förhållande är det kanske andra preventivmedel som de finner mer lämpligt,
men skydd får de ändå tänka på för att förhindra oväntad graviditet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 sep-12 kl 22:24 »
Är man under 20 år är kondomer gratis hos ungdomsmottagningen.

Själv tål jag inte kondomer, så ta inte för givet att alla kan använda kondomer även om man vill :)

Inte i mängd så det räcker till ett "stadigt" förhållande.. (Sparsamme Lopt har såklart provat det i ungdomens dagar)
Fast så gamla som de är har de säkert full koll på det där med graviditét och inget större att oroa sig för. Värre med fjortisar då...

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 19 sep-12 kl 22:26 »
Jasså, vi fick så många vi behövde ( 5-8 år sen)... Synd att de hade slutat med det  :-\

Vad säger tjejens föräldrar? Hur vill de göra?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 sep-12 kl 22:27 »
Morsan släpade mig till sin barnmorska när jag var 14. Föreläsningar. P-piller. Det funkade.

Som sagt, lika bra att utgå ifrån att ungarna har sex om man kan tänka sig att komma ihåg själv hur det var.  :-[

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 19 sep-12 kl 22:27 »
Om man är mogen att ha sex, måste man vara mogen, ansvarsfull nog att se till att skydda sig med kondom.
Det hör till.

Eh, varför är det så många mer eller mindre oplanerade tonårsgraviditeter då? Jo för att man definitivt kan ha sex utan att vara det minsta mogen och ansvarsfull. Där spelar föräldrarna en otroligt viktig roll.

Bra gjort TS!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 sep-12 kl 22:28 »
Jasså, vi fick så många vi behövde ( 5-8 år sen)... Synd att de hade slutat med det  :-\

Vad säger tjejens föräldrar? Hur vill de göra?

Jag tycker instinktivt att det är att gå över gränsen att ringa min unges flickväns föräldrar och prata om hennes preventivmedel, men det kanske bara är jag...

LimJans

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 sep-12 kl 22:30 »
Jag tycker instinktivt att det är att gå över gränsen att ringa min unges flickväns föräldrar och prata om hennes preventivmedel, men det kanske bara är jag...

Ok.
Ja, inte vet jag. Tänkte bara att de lär ju ha exakt samma tankar. :)

4-ever

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 sep-12 kl 22:31 »
Dottern fick p-piller när hon var 13-14. Ett år hade hon det sen slarvades det för mycket  >:D Så det blev p-stav istället.
Men både dottern och sonen behöver ju kondomer också!

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-12 kl 22:33 »
Jasså, vi fick så många vi behövde ( 5-8 år sen)...

Kanske olika på olika ställen? Blekinges landsting är inte kännt för att vara bäst...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 19 sep-12 kl 22:36 »
Eh, varför är det så många mer eller mindre oplanerade tonårsgraviditeter då? Jo för att man definitivt kan ha sex utan att vara det minsta mogen och ansvarsfull. Där spelar föräldrarna en otroligt viktig roll.

Bra gjort TS!!

Bra gjort TS!!
[/quote]
Det är väl inte mitt fel???
Jag sa vad VI gjort!
ALLA föräldrar gör kanske inte samma?!
Har huset fullt av tonåringar varav 1 flyttat med tjejen till eget.
Jag sa hur det fungerar hemma hos oss.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 sep-12 kl 22:39 »
18 är för övrigt inte så ungt. Då är man myndig och grejer. Jag blev farsa när jag var 18. Planerat.  :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 19 sep-12 kl 22:47 »
Bra gjort TS!!

Det är väl inte mitt fel???
Jag sa vad VI gjort!
ALLA föräldrar gör kanske inte samma?!
Har huset fullt av tonåringar varav 1 flyttat med tjejen till eget.
Jag sa hur det fungerar hemma hos oss.

Sorry, jag tolkade det som att du menade att ALLA är mogna och ansvarsfulla bara för att de är tillräckligt mogna för att ha sex. Jag missade att du pratade om dina barn och hur ni hade diskuterat runt ämnet.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

4-ever

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 sep-12 kl 22:48 »
18 är för övrigt inte så ungt. Då är man myndig och grejer. Jag blev farsa när jag var 18. Planerat.  :D
Då är vi 2, men jag blev morsa  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser