Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, vad göra med lite överkokt vindruvsgele  (läst 2449 gånger)

LenaWB

• Uppland
Hjälp, vad göra med lite överkokt vindruvsgele
« skrivet: 19 sep-12 kl 21:29 »
Hade problem med att få vindruvsgelen att gelea sig, och nu har den stått på spisen ett par timmar och blivit lite småbrynt på köpet.  Smakar alltså inte vidbränt men har gått från fruktigt
till karamelligt..lite bränd mandel över det hela...vad gör jag med det - vill inte hälla på komposten då det är Spånga-odlade vindruvor, syltsocker + pektin tillsatt...$ ...tankarna går åt att ösa i lite balsamvinäger och få en fin kompis till grönmögel/blåmögelost...önskar fler kulinariska tips..
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

kanka

• Västerbotten
SV: Hjälp, vad göra med lite överkokt vindruvsgele
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 21:50 »
Jag gjorde ungefär samma miss med granskottsirapen.
Använder den till bakning av mjukkakor och de blir jättegoda
så du kan säkert använda den som sötning i olika blandningar,
tänker på marinad.
Släng då för allt världen inte bort det.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

LenaWB

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 08:12 »
Tack, låter som ett bra förslag!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

TomBombadill

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 22:54 »
Fick smaka på godis från Kurdistan i helgen som jag tror var gjort på vindruvsgele(?)

För att göra godiset behövde man:
Vindruvsgelé
Valnötter
Snöre + synål

Processen:
Använd nålen (med snöre på) och stick den igenom nötterna, så att dom hänger i tråden.
Doppa 'Nöttråden' i gele, häng upp någonstans och låt torka.
Doppa igen, torka, doppa, torka...

Dom var mycket fina och goda. Kanske bör man ha gelen något mer rinnig än vad vanlig gelé brukar vara dock...  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser