Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täljsten eller icke täljsten  (läst 5358 gånger)

50-talshuset

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
Täljsten eller icke täljsten
« skrivet: 19 sep-12 kl 20:32 »
Hej

Ny här på forum och jag undrar följande. Vi bor på landet med tillgång till fri ved och tänker därför installera en eldstad. Frågan är bara vilken. Vi har en skosten som vi ska renovera, men vilken kamin ska man välja.  Vissa är ju svindyra. Exempelvis en sån här täljstenskamin. Hela 36 000 kr. Förstår att den kan lagra värme ganska länge, men är det värt att lägga ner så mycket pengar? Väljer man istället en sån här braskamin som kostar runt 10 000 kr så är ju den billigare, men kan inte lagra värmen lika länge. Eller ska man välja en vattenmantlat. Vi har vattenburet system som går på el idag.


Blir inte riktigt klok på hur man ska tänka. Hjälp mig att göra mig fri från elbolagen..................

Skogsola

  • Gäst
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 20:45 »
 Man får nog precis vad man betalar för. Glöm braskaminen "Mysen" om du ska elda för värmen skull. Den är gjord för precis vad det låter, mysbrasor då och då. Finns det möjlighet att koppla in kaminen på vattensystemet så är det ju optimalt.

Broberg

  • Gäst
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 20:48 »
Hade jag skullat ha bara en lokaleldstad, så skulle det vara en stor järnhistoria med snabb uppvärmning.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 21:02 »
Jag har en jättegammal fin murspis som har hållit värmen ca två dygn efter att den eldats varm (vilket har tagit en stund). Den har nu fått sprickor och måste muras om alternativt bytas ut. Att anlita svenska hantverkare för att plocka ner den och mura upp den igen kostar mer än den stora täljstensspisen som du funderar på. Jag har inte obegränsat med pengar och funderar därför också på kamin eller en större täljstensspis. Har nu förstått att det i baltikum och ryssland finns folk som kan göra energieffektiva, gedigna och prisvärda murspisar i olika modeller. Funderar på att undersöka den möjligheten lite närmre. Annars kan man ju åka över till t ex lettland och köpa en finsk täljstenskamin till lägre pris. Under min senaste resa dit köpte jag bl a handfat från gustavsberg till en bråkdel av vad samma produkt kostar här hemma...
Täljsten är lite tungt att frakta bara men i en sjysst skåpbil borde det gå bra...
Biodlande torpare med hund och gäss.

Huggorm

  • Gäst
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 21:04 »
Täljsten lagrar inte så fantastiskt mycket värme som man kan tro, det finns formler som man kan räkna ut det med. Dessutom är de fruktansvärt tunga, man måste se till att golvbjälklaget håller för det. Jag satsade själv på en gjutjärnskamin, den blir varm snabbt och behåller värmen ett par timmar efter man eldat i alla fall. Fungerar perfekt för mig.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 21:14 »
Om man redan har ett vattenburet uppvärmningssystem är ju det mest naturliga att skaffa något som kan anslutas till det. Och en ackumulatortank: vatten är mycket billigare än täljsten.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 21:16 »
Har man redan ett vattenburet värmesystem så tycker jag absolut att man ska lägga pengarna på att få en bättre och billigare energikälla till det, hellre än att investera i dyra kaminer.

Om huset har ett riktigt pannrum så skulle nog en modern (eller åtminstone halvmodern) vedpanna + ackumulatortank och diverse tillbehör vara en bra lösning. I annat fall kanske man kan tänka sig att ersätta eller komplettera elpannan med en värmepump (luft/vatten om man inte vill kosta på ett dyrt borrhål eller plöja upp hela gården för att lägga jordvärmeslang).

Kaminer kan ändå vara bra att ha, dels för hemtrevnadens skull och dels som reserv t ex vid strömavbrott eller haveri på den vattenburna värmen, men det gör ändå mycket för trivseln att slippa hålla på med ved och aska i boningsrummen varenda dag.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Täljsten eller icke täljsten
« Svar #7 skrivet: 22 sep-12 kl 22:26 »
Har du vattenburet system har det väl någon gång också suttit en panna i huset. Varför inte en normal veduppvärmning. Ny vedpanna och begagnad acktank blir inte dyrare än en täljstenskamin och då får du jämn behaglig värme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 5 användare
Be, Anna Broman, Sundance, Tiomilaskogen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser