Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga 2 Highland - slakteri Skåne  (läst 2139 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« skrivet: 17 sep-12 kl 13:49 »
Så här ligger det till!
Mina svärföräldrar har som tidigare nämnts i min fråga om prover när man säljer till liv 2 st highland kvar.
De hade en hel massa innan, men nu har de bara 2. Kon gick inte med bilen sist och sen fick hon en kalv kort därefter.
Så de har mamma och hennes kalv kvar.
De har tagit alla prover, senast förra året, men nu varken orkar eller vill de ha kvar djuren.
De bor 2 mil ifrån där korna går och de åker dit 2 gånger om dagen, inte hållbart i längden då de absolut inte är
några ungdomar längre!
De har nu funderat på att ta dem till slakt, men det finns tydligen ingen  ??? här i Skåne som tar emot dem?
Eller rättare sagt, ingen som transporterar dem?
Är här någon som har erfaranheter av att skicka just highland till slakt här i Skåne som kan hjälpa mig att hjälpa dem med detta?
Alternativet är ju att försöka sälja dem till liv?!


Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #1 skrivet: 17 sep-12 kl 21:23 »
Prova med Ragnarsson i Mjällby
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 sep-12 kl 13:10 »
Hemslakt ? Ingen jägare med viltslakteri i närheten som vill hjälpa till ?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-12 kl 15:11 »
Min man kan skjuta dem...
Men sen sa svärfar att slakteriet inte tog emot dem om det inte var "något fel" på dem. Typ brutet ben eller dylikt?!
Ska säga åt dem om Ragnarssons.
Tydligen ska Sjunkaröd snart börja ta emot tamboskap också!?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 16:19 »
Svärfar har rätt, jag menade att man kan slakta och styckada själv vilket man får till husbehov, (läs jordbruksverkets regler om slakt för husbehov) men förmodligen har ni då inget/ ingen som kan hjälpa er med det.
Behövs kylrum osv.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 sep-12 kl 19:58 »
Sant. Det är ju just det där med att ha plats att ta hand om dem :/
Jag vet att de förr har skickat iväg dem till slakt. Men det verkar inte som om det är någon som vill transportera dem?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 12:28 »
Synd.. Vårat slakteri hämtar dem alltid , inga problem med djurvan chaufför ,vi stänger in dem med grindar, Han backar till och låter dem stå och titta, de går alltid på själva efter en liten stund eftersom de är nyfikna djur... Under tiden står vi och diskuterar det sista som hänt i bygden...  :)
Men det blir för långt till skåne

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Fråga 2 Highland - slakteri Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 sep-12 kl 15:43 »
Ring Bassholma i Munka-Ljungby där slaktar vi våra highland! OBS! Dom slaktar endast för återtag av köttet!!!! Knorrevången slaktar också Highland!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser