Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser din hundgård/hundhus ut?  (läst 18832 gånger)

Gullregn

  • Gäst
Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« skrivet: 16 sep-12 kl 19:51 »
Jag vill bygga en bra hundgård at ha mina hundar i när jag jobbar.
Ni som har hundgårdar hur har ni byggt?
Vad för typ av staket?
Vad för typ av hus?
Vad för typ av hundlucka?
Vilken typ av uppvärmning i hundhuset?
Ingen uppvärmning alls och nån typ av värmebädd?

Tacksam för tips o ideer och vad ni har själva.


Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-12 kl 10:17 »
Hej. Så här ser min hunds gård och koja ut. Själva kojan är alltså en låda i ladan. Lätt isolerad. Ingen extravärme behövs till min hund. Hon har mycket halm därinne om det är kallt ute. Nu har vi ingen lucka utan en farstu istället. Genom hålet längst till höger på kojbilden, så kommer hon ut i hundgården. Så den inre delen är rätt varm och skyddad ändå.
Kojbilden är tagen inifrån ladan kanske jag ska tillägga, kan vara svårt att förstå annars kanske..

Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-12 kl 11:19 »
Ja här är då alltså lådan i sin helhet. Med dörr ut till ladan så det går lätt att göra rent och greja därinne.

Gullregn

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-12 kl 11:26 »
Lite trött kasnke,,men :)

Ingång in i ladan och sen in i kojan som ett rum med ingång innifrån ladan?

Vad har du för vintertemperaturer?
Hundras?

Jag har schäfrar, max minustemp för en dag ute och vad för temp att hålla inne i kojjan?
jag är helt novis att hålla hund i vinterklimat och utomhus.

Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #4 skrivet: 17 sep-12 kl 14:19 »
Nja...alltså, när hunden ska vara ute så släpps hon in i själva hundgården och därifrån kan hon gå in i kojan. Dörren inne i ladan är bara för oss människor.
Vi har haft henne där när det varit ned mot 20minus utan problem. Hon har som sagt mycket halm att gosa ned sig i då. Lite sval om öronen kan hon bli men inte mer.
Vattnet fryser inte heller där inne så det är frostfritt iallafall.
Hon är en strävhårig vorsteh.

 

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-12 kl 14:46 »
Mina hundar har en hundgård byggd av byggstängsel som har rutor 10x10cm.
Inne i ladan har vi oxå byggt ett isolerat rum till hundarna på lite över 11 km2.

Inne i huset har de tillgång till soffor, bäddar och värme. Värmen kommer i från en byggfläkt som håller ca 10 grader
inne i rummet. Hundarna verkar trivas men de är bara här när vi inte är hemma. Hundluckan har jag köpt ifrån http://www.lundhs.com
och den är en sk vipplucka. Nackdelen med en sådan lucka är att den ibland fryser i nederkanten då det är kalt ute och varmt inne.

Hundraserna är 1 Schäfer, 2 jaktlabradorer och 1 Cavalier king charles spaniel.

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

kbh

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-12 kl 15:09 »
Mina hundar har en hundgård byggd av byggstängsel som har rutor 10x10cm.
Inne i ladan har vi oxå byggt ett isolerat rum till hundarna på lite över 11 km2.

Inne i huset har de tillgång till soffor, bäddar och värme. Värmen kommer i från en byggfläkt som håller ca 10 grader
inne i rummet. Hundarna verkar trivas men de är bara här när vi inte är hemma. Hundluckan har jag köpt ifrån http://www.lundhs.com
och den är en sk vipplucka. Nackdelen med en sådan lucka är att den ibland fryser i nederkanten då det är kalt ute och varmt inne.

Hundraserna är 1 Schäfer, 2 jaktlabradorer och 1 Cavalier king charles spaniel.
Låter lit väl litet för så många hundar av den storleken  tycker ja ?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-12 kl 15:19 »
Min Leonberger har en hundgård av viltstängsel (typ) som är ca 80-100 kvm (har inte mätt exakt) som sitter ihop med huset. På sommarhalvåret är bakdörren (som leder ut till inhägnaden) öppen dygnet runt.
Har tänkt många gånger att jag skulle installera en lucka i dörren, men nu är han så gammal att det får va, för nån mer hund tror jag inte jag skaffar, i alla fall inte i den storleken.


johanssonross

  • Inlägg: 65
  • Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-12 kl 15:26 »
Våran hundgård är 8x9m om jag inte minns helt fel. Armeringsmatta i botten på hundgården och ca 1½ dm bark uppe på. Hundgården är i anslutning till bakdörren till garaget så dit in kan dom gå till ett eget rum med bäddar, vatten osv. Det går kulvert till vårat garage så vi kan ställa värmen, men även om det skulle stå kallt så skulle det nog funka. Där inne hade dom det varmt och gosit förra vintern i -35. :)
Hundluckan beställde vi på bole, eller två rättare sagt - en extra. HELT värdelösa så dom rekommenderar jag icket! När hundarna går in så kommer dom först till ett liitet "förrum" och därifrån kan dom gå vidare in. Mellan hänger köldridåer, funkar utmärkt, även för våran settertik som är rätt känslig. Andra är gråhund,finnspets.

Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #10 skrivet: 17 sep-12 kl 15:54 »
Låter lit väl litet för så många hundar av den storleken  tycker ja ?
Nu var det väl själva kojan som var 11 kvm  och om jag inte räknat alldeles fel så skulle det enligt jordbruksverket räcka med 7 kvm för så många hundar i den storleken. Själva gården måste naturligtvis vara större.

sizz

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-12 kl 16:00 »
Jag har byggt en inhägnad på ca 30 kvm åt min hund, med stenar och träd som naturliga små avbryt. Mitt i står en stor isolerad hundkoja med två rum, ett inre och ett yttre... Väl seriöst om jag får va kritisk i efterhand, det hade räckt gott med hälften så stort och bara ett rum...

Sen har jag satsat på att göra lite aktiveringsposter runt om i hundgården, (matlekar då mat är hennes största motivation, det ska jag göra mera av, men jag funderar på att minska ner hundgården)

kbh

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #12 skrivet: 17 sep-12 kl 16:06 »
Nu var det väl själva kojan som var 11 kvm  och om jag inte räknat alldeles fel så skulle det enligt jordbruksverket räcka med 7 kvm för så många hundar i den storleken. Själva gården måste naturligtvis vara större.
oki fatta väll fel där då  :P

Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 16:09 »
oki fatta väll fel där då  :P
Det kan hända den bästa :) Och det var ju bra att du reagerade IFALL det hade varit fel mått de hade.

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 17:06 »
Precis så är huset lite över 11km2. Allt enligt jordbruksverket.
Själva hundgården är stor och väl tilltagen oxå den enligt JB reglerna.

Har man hundar i olika storlekar som jag så räknar man den minsta
hunden som den största.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Gullregn

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 18:35 »
Tack allihopa för svar :)

Jag vet inte hur jag ska få till ett hundhus.
Köpa nån billig friggebod på blocket och göra en mellanvägg i det så det blir ett "kapprum" och ett sovrum.
Om man köper en riktig "kattlucka" och sätter ett litet tak över så ska det väl klara sej så hundarna inte blir utelåsta
för at luckan fastnar i snö? eller hänga den en bit upp så det blir tröskel in?

Funderar på at göra en stor rastgår med ca 20 kvm i ena halvan o 10 kvm i andra ochj med en dörr som kan antingen låta hela vara öppet eller kunna dela av så det är 2 hundar i ena o en i den andra.
En friggebod med dörr in från utsidan av hägnet och 2 luckor en från vardera hägnet,,och med en avskilajre inne i hundhuset så man kan separarea men ändå var i samma hus.


johanssonross

  • Inlägg: 65
  • Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #16 skrivet: 17 sep-12 kl 18:44 »
Tack allihopa för svar :)

Jag vet inte hur jag ska få till ett hundhus.
Köpa nån billig friggebod på blocket och göra en mellanvägg i det så det blir ett "kapprum" och ett sovrum.
Om man köper en riktig "kattlucka" och sätter ett litet tak över så ska det väl klara sej så hundarna inte blir utelåsta
för at luckan fastnar i snö? eller hänga den en bit upp så det blir tröskel in?

Funderar på at göra en stor rastgår med ca 20 kvm i ena halvan o 10 kvm i andra ochj med en dörr som kan antingen låta hela vara öppet eller kunna dela av så det är 2 hundar i ena o en i den andra.
En friggebod med dörr in från utsidan av hägnet och 2 luckor en från vardera hägnet,,och med en avskilajre inne i hundhuset så man kan separarea men ändå var i samma hus.


Vill du göra det enkelt så finns det jättefina hundkojor att köpa, alla möjliga sorter, och rätt värmematta fungerar oftast fint!

Jogar

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #17 skrivet: 17 sep-12 kl 18:52 »
Om du köper lucka så se till att köpa en som har fått bra betyg av andra köpare. Den jag köpte var urkass, så därför byggdes en sluss istället.

Gullregn

  • Gäst
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #18 skrivet: 17 sep-12 kl 18:54 »

Vill du göra det enkelt så finns det jättefina hundkojor att köpa, alla möjliga sorter, och rätt värmematta fungerar oftast fint!

Jag vill kunna få hundarna att vara i samma hundhus.
Idag när dom är inomhus så sover dom i samma rum som är ca 4 x 4 kvm (?).
Men med den skillnaden att med 2 ingångar och ett galler som avdelande vägg så riskerar man inte at nån hund vill leka herre på täppan när jag inte är hemma och kanske anse hundhuset vara sitt o blockera för nån hund??

johanssonross

  • Inlägg: 65
  • Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #19 skrivet: 17 sep-12 kl 19:04 »
Jag vill kunna få hundarna att vara i samma hundhus.
Idag när dom är inomhus så sover dom i samma rum som är ca 4 x 4 kvm (?).
Men med den skillnaden att med 2 ingångar och ett galler som avdelande vägg så riskerar man inte at nån hund vill leka herre på täppan när jag inte är hemma och kanske anse hundhuset vara sitt o blockera för nån hund??

våra  har "sina" egna delar av universum osv, men har aldrig blivit elaka och gjort så. Två hundkojor kan ju kanske funka om dina hundar är lite egennyttiga mot varandra? ::)
Man kan ju också enkelt bara dela av utrymmet så att dom fortfarande kan "vara tillsammans" men är på olika sidor som du kanske menar (?)

Där våra hundar går in finns det gott om utrymme och två sängar så det skulle aldrig finnas någon anledning för dom att bli bråkiga. Vi har även byggt för att lätt kunna dela av om valp eller skadad hund ska kunna vara för sig själv. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare
Emma Lennartsson, Karin Unnerstad, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser