Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra häst?  (läst 2026 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Köra häst?
« skrivet: 16 sep-12 kl 11:53 »
Hej!

Förstår att hästkörning är något speciellt som jag antagligen inte är skapt för att hålla på med, lite skraj för hästar och fattar inte alls hur de funkar. Trots det nyfiken.

Skulle vilja få ett litet litet hum om vad det innebär att göra jordbrukssysslor med häst.

Hur börjar jag? Finns det någon tålmodig person som skulle vilja förklara lite eller rent av ta emot besök och visa? Eller hur börjar man när man inte har en susning?

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kbh

• Gäst
SV: Köra häst?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 15:07 »
Hej!

Förstår att hästkörning är något speciellt som jag antagligen inte är skapt för att hålla på med, lite skraj för hästar och fattar inte alls hur de funkar. Trots det nyfiken.

Skulle vilja få ett litet litet hum om vad det innebär att göra jordbrukssysslor med häst.

Hur börjar jag? Finns det någon tålmodig person som skulle vilja förklara lite eller rent av ta emot besök och visa? Eller hur börjar man när man inte har en susning?

/Jens
Först så rekommenderar ja en kör kurs eller någon kunnig i din när het  som kör med häst och sen börja men att köpa in en väl körd häst på 10-15 år som kan gå för alla redskap och lugn till sinnet.

februari

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-12 kl 03:06 »
Gå och lär dig hos någon som kan, eller ta körkurser! Har själv gått via Föreningen Nordsvenska Hästen, för några år sen och det var mycket lärorikt.

Rekommenderar inte som Dbs att köpa en häst på bra länge. God djurhållning kräver trots allt en viss kunskap... En start är ju att komma över hästrädslan, en häst känner omedelbart av en osäker ledare ;) att bara umgås och lära känna djuret är nog en bra början ;)

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-12 kl 08:13 »
Gå och lär dig hos någon som kan, eller ta körkurser! Har själv gått via Föreningen Nordsvenska Hästen, för några år sen och det var mycket lärorikt.

Rekommenderar inte som Dbs att köpa en häst på bra länge. God djurhållning kräver trots allt en viss kunskap... En start är ju att komma över hästrädslan, en häst känner omedelbart av en osäker ledare ;) att bara umgås och lära känna djuret är nog en bra början ;)
Vet inte om du har svårt att läsa? Men ja rekommenderar att du läser en gång till . Ja har inte alls skriver att man ska köpa häst först. Där i mot i första hand som du rekommenderar ja körkurs i första han  precis som du  men ja öppnar upp för alternativ  så var vänlig håll dig till fakta Ock inte insinuera som du gör nu.
« Senast ändrad: 17 sep-12 kl 13:01 av Dbs »

februari

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 09:08 »
Vi har väl olika uppfattning om vad som krävs för att äga en häst uppenbarligen. Jag anser att om man har noll erfarenhet av hästar så krävs det lite mer än en körkurs...
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 09:16 av februari »

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 sep-12 kl 09:22 »
Vi har väl olika uppfattning om vad som krävs för att äga en häst uppenbarligen. Jag anser att om man har noll erfarenhet av hästar så krävs det lite mer en en körkurs...
  Att gå några körkurser lär dig ju inte umgås med hästen  så var för skriver du att du rekommenderar kör kurs  då ? Men det bästa är väll att vara med någon som kan och lär ut allt runtom kring med.  Sen så skaffar man väll häst när man är mogen för det   vilket du inte ville förstå.   Men du värkar ja ju veta allt så du kan ju förklara då  för en som är novis.

februari

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 sep-12 kl 20:07 »
En körkurs rekommenderar jag eftersom trådstartaren var ute just efter att lära sig köra. Sen är man självklart inte kunnig nog att skaffa häst direkt efter det vilket var så som jag tolkade ditt första inlägg, men jag kanske har missförstått dina ord? Jag är inte ute efter att trampa någon på tårna och ber om ursäkt ifall jag har gjort så. 

Önskar torpjens all lycka till :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Häggblomma, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser