Nyss slog det mig att däckslitaget vid hård kurvtagning kanske inte behöver vara värre än om man bromsar innan svängen. Skrubbning som skrubbning liksom. För ekonomi och miljö är det förstås alltid bäst att anpassa hastigheten långt innan svängen så att farten hinner "rulla ner" av sig själv innan svängen. Men om man är otålig eller helt enkelt missat i beräkningen av hur mycket knuff som behövs för att t.ex. nå fram till en korsning kanske det ändå är smartare att ta kurvan i hög fart än att bromsa? Rimligen spelar det inte så stor roll om en nötande kraft appliceras på däcken i körriktningen eller som sidkraft, nötningen borde bli ungefär densamma. Det som nöter däck borde snarare vara HUR stor gummits krypning blir mot vägbanan och hur länge den pågår. Om man undviker extremare inbromsningar/svängar och väger in bränslebesparingen från att svänga med mer rörelseenergi bevarad kanske man kan ta svängarna så att ICA-kassen välter utan att det behöver sabba eco-kalkylen?