Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däckslitage vid bromsning resp. tvär kurvtagning  (läst 1120 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Däckslitage vid bromsning resp. tvär kurvtagning
« skrivet: 15 sep-12 kl 23:08 »
Nyss slog det mig att däckslitaget vid hård kurvtagning kanske inte behöver vara värre än om man bromsar innan svängen. Skrubbning som skrubbning liksom.  För ekonomi och miljö är det förstås alltid bäst att anpassa hastigheten långt innan svängen så att farten hinner "rulla ner" av sig själv innan svängen. Men om man är otålig eller helt enkelt missat i beräkningen av hur mycket knuff som behövs för att t.ex. nå fram till en korsning kanske det ändå är smartare att ta kurvan i hög fart än att bromsa? Rimligen spelar det inte så stor roll om en nötande kraft appliceras på däcken i körriktningen eller som sidkraft, nötningen borde bli ungefär densamma. Det som nöter däck borde snarare vara HUR stor gummits krypning blir mot vägbanan och hur länge den pågår. Om man undviker extremare inbromsningar/svängar och väger in bränslebesparingen från att svänga med mer rörelseenergi bevarad kanske man kan ta svängarna så att ICA-kassen välter utan att det behöver sabba eco-kalkylen?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 3 användare (1 dolda)
Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser