Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyklippta o regn  (läst 1710 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
nyklippta o regn
« skrivet: 14 sep-12 kl 17:22 »
Hur känsliga är nyklippta får för regn o blåst denna tiden på året? Kan de gå ute utan vindskydd?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: nyklippta o regn
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 17:30 »
mina GBG klipptes för 14 dagar sedan och går ute men har lite skydd med träd och ene-buskar och ingen ser ut att frysa eller må dåligt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: nyklippta o regn
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 18:13 »
Det är nog ganska olika på får, hur frusna de är. Jag har haft allmogefår, Åsen, och de frös verkligen när de var nyklippta. De hade ju väldigt tjock ull och när de var nyklippta stod de och skakade ibland. Jag började alltid ta in dem över natten när de var nyklippta. Kalle Hammarberg förklarade att de är frusna därför att de är så små, de har små kroppar och kan därför inte hålla värmen lika bra som de större.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser