Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka och torka nypon  (läst 15782 gånger)

Yippie

• Västmanland
Plocka och torka nypon
« skrivet: 14 sep-12 kl 16:03 »
Jag tänkte plocka och torka nypon för att ha som extra tillskott på hundarnas mat.  :)

Min första fråga är ifall man kan använda alla sorters "nypon"? Här omkring finns det både sådana med smalare, avlångare bär och sådana som är runda och tjocka. Har jag förstått det rätt när det inte är samma art men att de har liknande egenskaper?

Min andra fråga handlar om när man kan plocka dem. Ska man plocka när de börjar bli en viss färg, när de sitter löst, eller kanske när de mjuknar? De rundare, tjockare såg jag idag har blivit mjukare och flera har blivit smaskade på av insekter. De avlånga prövade jag att dra lite i men de satt som berg.

Min tredje fråga är hur man bör torka dem på bästa sätt. Jag funderar på att lägga kompostgaller mellan stolar med ett tidningblad på och sedan låta dem stå så inomhus till de torkat. Så torkas svamp med framgång här hemma. Ska man dela nyponen innan? När de har torkat, ska man stöta dem med tex en mortel till pulver?

masa

• -
SV: Plocka och torka nypon
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 20:50 »
Varför bara till hundarnas mat? Ät själv också!

Du kan ta alla nyponsorter.

Det bästa är att skörda när nyponen är mogna, men inte övermogna och för mjuka. Tyvärr är nyponen ofta angripna av larver, speciellt är vresrosen, som har stora fina frukter, vanligen svårt angripen. Senare kommer även grönfinkarna och hackar sönder fruktköttet.
De avlånga nyponen sitter alltid hårt fast, så dom får man bända loss.
Det finns en art, hartsros, som verkar klara sig från insektsangrepp. Dess nypon är nästan svarta och håriga.
Min erfarenhet är att man skall torka nyponen hela en dag, detta gäller i en torkapparat med svag värme, sedan tar man och delar dem, gröper ur fröna med en liten tesked och återbördar dem till torkapparaten.

När nyponen är torra och spröda kan man mortla dem eller köra i en mixer för torra matvaror.

Jag brukar förvara de torra skalen hela och mal dem vid behov.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 20:55 »
Och sen då? Hur tillreder jag dessa på nyttigaste sätt? ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Yippie

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 21:29 »
Tack för svaren masa!  :D

Varför bara till hundarnas mat? Ät själv också!
/.../
Min erfarenhet är att man skall torka nyponen hela en dag, detta gäller i en torkapparat med svag värme, sedan tar man och delar dem, gröper ur fröna med en liten tesked och återbördar dem till torkapparaten.
/.../

Jaa det kan nog allt slinka med lite till mig också  ;D
Måste man ta bort kärnorna? Blir det "klipulver" annars? Till hundarna kanske det inte spelar lika stor roll..?

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 15 sep-12 kl 18:36 »
Och sen då? Hur tillreder jag dessa på nyttigaste sätt? ;D

Mal till pulver och strö över filmjölk och müsli.

Fröna är rena klipulvret. Har aldrig ätit av dem, men de borde inte vara giftiga. Man kan pressa olja ur fröna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, pragmatic, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser