Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs Briggs & Stratton  (läst 13155 gånger)

Körven

• Värmland
Jordfräs Briggs & Stratton
« skrivet: 14 sep-12 kl 09:24 »
Va fasen kan det vara för fel på elsystemet,det slår ingen gnista från tändstiftet,men  väl från gnistprovaren. Men sätter jag gnistprovaren mot tändstiftet så slår den ingen gnista. Det är inget fel på tändstiftet för jag provade den i motorsågen.
Den har stått i många år utan att varit startad,så jag gjorde rent magnetbanorna på svänghjulet,avståndet skall okså vara riktigt 0,25mm mellan tändspolen och svänghjulet.
Kan det vara tändspolen som är kass,det är väll inte så mycket som kan gå sönder på den tycker jag.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Jordfräs Briggs & Stratton
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 11:05 »
Har den brytarspetsar eller brytarlöst tändsystem?

På äldre B&S med brytarspetsar är det fullt normalt att man måste ta loss svänghjulet och putsa av dem om motorn har stått oanvänd mer än ett år i sträck. Det förekommer också att kondensatorn blir "halvdålig". Om man inte har bra mätinstrument för att testa en sådan kondensator så kan man prova att tillfälligt koppla in den istället för kondensatorn vid brytarna på någon gammal bil med brytarstyrt tändsystem, och kolla om den går normalt.

På tidiga brytarlösa B&S-tändsystem sitter några komponenter (en givarspole, en transistor och något mer) ganska öppet vid tändspolen och anslutningarna är bara isolerade med påsmetat kontaktlim eller något liknande. Där händer det ibland att trådar ligger an mot varandra och ger kortslutning så att tändsystemet inte fungerar som det ska. På senare år har de dock börjat gjuta in alltihop tillsammans med tändspolen.

Om det blir fel på tändspolen så kan det antingen vara frågan om kortslutna varv (omöjligt att mäta utan specialutrustning) eller avbrott i högspänningslindningen, detta går att ohmmäta med en vanlig multimeter.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 12:00 »
...Kanske någon typ av dödarkabel som spökar...

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 15:58 »
Ja jädrar i det jag glömde bort kondensatorn,det  måste nästan vara den som kånglar. Den ger tilräckligt med ström för att ge utslag på gnistprovaren,men inte på tändstiftet,så det låter rätt naturligt att det är kondensatorn.

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-12 kl 08:28 »
Någon som har koll på hur man lossar svänghjulet på en Biggs & Stratton?
Det sitter en lättmetalls grej på axelnsom hör till magnapull starten bakom sitter själva svänghjulet,är den gängad eller är det avdragarn som skall till. Den är kantig så det verkar vara skruvbar med hjälp av specialnyckel.
Jag köpte Hynes skit böcker Små maskiner,inte ett enda ord om varken elsystemet eller svänghju.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 16 sep-12 kl 10:09 »
.....Fullt av instruktioner på tuben...själv använde jag en stor avdragare...har man tröttnat på brytare kondensator ska det nog finnas ombyggnadssats till äldre maskiner..pris okänt men knappast gratis...

How to: Remove The Starter Clutch & Fly Wheel On A Briggs & Stratton

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 sep-12 kl 10:38 »
Det stämmer, på en del motorer fungerar svänghjulsmuttern samtidigt som koppling för startapparaten. Sedan sitter svänghjulet på kona med kil. Det är enklast att få loss det om man är två personer. En bänder (försiktigt) med två stora skruvmejslar, däckmonteringsjärn eller liknande mellan svänghjulet och vevhuset. Den andre slår med bly- eller gummiklubba på vevaxeländen tills svänghjulet hoppar loss. Man bör slå försiktigt och vara noga med att slå exakt rakt, annars händer det att den tappen går av (i synnerhet på Husqvarnamotorer som har sprött material i vevaxeln, B&S och andra amerikanska motorer verkar ha mjukare material där). Om motorn saknar tapp som lagring för startkopplingen så bör man skruva på en vanlig mutter som passar där (troligen UNF 1/2" eller något sånt) för att skydda gängorna.
Om det blir grader och slagmärken i änden av tappen efteråt så bör man putsa bort dem innan man sätter ihop, så att den rörliga delen av startkopplingen löper lätt och glappfritt. Glöm inte att smörja!

Ombyggnad av en äldre B&S-motor till brytarlöst tändsystem innebär att man byter till en tändspole med inbyggd givarspole och elektronik och flyttar ev "dödarkabel" från brytaren till en anslutning på tändspolen. I vissa fall måste man också byta svänghjul, en del äldre svänghjul har magnetpolerna i fel läge för det brytarlösa systemet. Men som regel finns det ingen anledning att kosta på detta, de gamla brytarstyrda systemen fungerar fullt tillräckligt bra i praktiken.

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 20:57 »
Ta mig fan det fanns en på you tube som var exsakt vad jag efterlyste. Nu är allt loss och det ser förvånansvärt välbehållet ut både brytare o kondensator.

Lite kul var killen som skulle demonstrera avdragaren,som gick sönder det var presis som det var jag,allt jävlas. Jag ger mig fan på att när jag dör och skall läggas i en likkista,då är kistdjävel för liten. Det skall djävlas in i det sista,som gubben sa när han fick sista smörjelsen i ögat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser