Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta hemma?  (läst 1794 gånger)

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
Slakta hemma?
« skrivet: 13 sep-12 kl 03:04 »
Vad säger reglerna om hemma slakt? Har 10 bagglamm som ska bli mat och 5 gamla tackor som går till destruktion... Får man avliva själv och skicka med kadaverbilen eller vad säger reglerna?

Med lammen så har jag hört att man får slakta för husbehov? Vart går gränsen... Om vi är 4a hushåll på gården får vi slakta 10st då tro?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slakta hemma?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 05:21 »
Det finns ingen exakt gräns för hur många man "får" hemslakta, du måste bara kunna hävda att det är för eget bruk.

Varför i hela världen ska tackorna gå till destruktion? Det är utmärkt gott kött på dem, så om de inte är medicinerade eller sjuka så finns det ingen anledning att de inte ska bli mat. Fråga någon äldre person från t ex Marocko eller Grekland, så får du höra att äldre djur har det godaste köttet. Det fordras dock att man har kunskaper om matlagning för att de ska bli den delikatessmat de har potential att bli. Själv skulle jag mycket hellre äta tackorna än bagglammen.

Ring och kolla med kadaverbilen om du tvunget vill skicka dem på destruktion. Bodde du inte så långt borta skulle jag gärna köpa tackorna av dig, så att köttet fick ett bättre öde än att destrueras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Slakta hemma?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 06:17 »
Jag håller helt o hållit med ieenilorac
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
Slakta hemma?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 08:28 »
Fast... Dom är födda -03 och ryggraden syns genom ullen.

Vad är förövrigt "normal" livslängd på en tacka? Det är någon Texas blandning i dom eller vad dom nu sa... Jag har inte hunnit bli så insatt än då det är mitt "jobb" som äger dem och jag bara jobbat här 2 månader nu! Och aldrig haft får tidigare...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slakta hemma?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 08:38 »
Att de blir lite tunnare när de blir gamla är ju normalt. Man får inget för ett sådant djur om man skickar det till slakteriet, me som sagt, så länge det är ett friskt, omedicinerat djur, så är köttet utmärkt god mat. Det är längre tillagningstid, men köttet blir väldigt mört och smakrikt. Slow food är ju populärt, och det finns massor av recept på goda grytor på nätet.

Normal livslängd beror på många faktorer. De som har får för produktion brukar sällan ha djur som är äldre än 5-6 år, men de vill gärna ha några djur som är i den åldern, eftersom det gör flocken lugnare och mer harmonisk. De flesta tar bort tackorna när de slutar få lamm varje år. Men annars finns det inget som hindrar att en tacka blir väldigt gammal, om hon får vara frisk.

Jag skulle hemslaktat tackorna och skickat några av lammen till slakteriet, med återtag, så att de gick att sälja vitt.

Det är ju viktigt att det är någon som verkligen kan slakta och stycka när man hemslaktar, så att resultatet blir bra. Men jag antar att det finns någon sådan som tänker utföra uppgiften?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Texas
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 10:32 »
Nej inte "texas blandningar" det var nog "texel blandningar" dom sa tackorna var!  :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta hemma?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 11:14 »
Även jag håller med Ieenilorac, utom att jag gärna äter lammen också!  Eget bruk - fyll frysen vettja, och låt både familjen och hundarna frossa!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slakta hemma?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 15:26 »
Jag äter iofs gärna lammen också, men de äldre djuren är festmaten, lamm duger till vardags.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser