Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna i obalans...  (läst 10704 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Höna i obalans...
« Svar #20 skrivet: 11 dec-08 kl 13:11 »
Huvudet mellan bena och gick baklänges.
Snurrsjuka.
En del gör en kullerbytta också.
Vet ej om det är en form av marek.
Det är väl vad man tror.
Tror att bara hedemora drabbas, av den formen.
Rätta mig om jag har fel.
Mina första som kom i andra ledet,från Viola, hade snurrsjuka.
Av 6 fick jag bara tre kvar.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Höna i obalans...
« Svar #21 skrivet: 11 dec-08 kl 14:10 »
Jag vet inte om det bara är Hedemora som drabbas av snurrsjuka men har inte haft det på mina rashöns. Mina Hedemora kom ju från godkända genbanker så de härstammade ju också från Violas. Vet att en av de jag köpte ägg av drabbades av den värsta formen av Marek på sina.

Andra året tror jag det som jag hade mina då överlevde bara 1-2 kycklingar av alla jag tog fram. Hade flera jättefina hönor och tuppar som jag ville ha kvar men alla drabbades av förlamning i olika åldrar.

Hedemoran har ju varit isolerad i många år på olika gårdar vd jag har förstått så det är ju klart att de inte har utsatts för främmande smitta i nån större grad så de kan ju vara känsligare än andra höns som varit i kontakt med smittoämnet. Vissa egenskaper hos ursprunget till dem har ju haft en del bra gener som gjort att vissa individer överlevt sina kompisar men sen när de varit isolerade så har andra gener som tex klara sig för olika sjukdomar helt eller delvis försvunnit. Fast för inte så många år sen fanns ju inte de svårare sjukdomarna så mycket reprexsenterade för gårdagens kommunikationer var ju inte så snabba som dagens är. I vissa byar kom det kanske inga nya resenärer på flera år. Utsätts man inte för smitta så blir det ju inte heller nåt urval för den aktuella sjukdomen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser