Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22583 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #100 skrivet: 13 sep-12 kl 22:10 »
Jo, jag såg det också.

Man håller även på att titta på om slakteriavfall från kaninslakt är en lämplig proteinkälla för myskänder vid "back yard production" i utvecklingsländer. Slutsatsen är att det fungerar ypperligt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #101 skrivet: 13 sep-12 kl 22:18 »
Jo, jag såg det också.

Man håller även på att titta på om slakteriavfall från kaninslakt är en lämplig proteinkälla för myskänder vid "back yard production" i utvecklingsländer. Slutsatsen är att det fungerar ypperligt.

När jag reste runt på den moldaviska landsbygden var det relativt vanligt att man gav slaktavfall och fiskrens till myskankor och vanliga ankor. Fiskrens används i många länder som mat till fjäderfä
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ronny

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 13 sep-12 kl 23:11 »
Fiskarbröderna i Blekinge skärgård som höll de sista blekingeankorna sa att deras ankor levde stora delar av året på fiskrens. Sätter nog smak i köttet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #103 skrivet: 14 sep-12 kl 07:40 »
Jo, jag såg det också.

Höns och ankor har väl i alla tider  blivit fodrade med slakt och mat avfall från gården. Det enda nya med det är att det numera är förbjudet i Sverige  ::) :D :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hemsida

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 14 sep-12 kl 15:11 »
Har det gått någon fågelinfluensa som smittat av sig. En stor massa har börjat yra och hacka.

Jag har byggt den här hemsidan http://svenskmyskanka.blogspot.se/ som samtidigt är under konstruktion. Inte nog med att negationerna har haglat om denna hemsida på detta forum (vilket jag ej förstår) nu mejlar också människor och försöker sänka sidan (eller mig) på alla tänkbara sätt.

Sidan är inte indexerad på Google så det går endast att hitta den genom denna tråd.
Vilket betyder att "mobben" kommer härifrån.

Föreställ dig själv att du lägger ner massor av tid på att bygga en sida om något du gillar och tycker är intressant, så kommer en hel mobb och sågar sönder sidan, är negativa och allmänt bittra.

En befogad fråga måste därför bli,
VAD FAN LIDER NI AV?

« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 15:16 av Hemsida »

Hemsida

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 14 sep-12 kl 16:48 »
Ignorera och gå vidare . .

Det klokaste rådet i hela tråden
och precis så ska jag göra.

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #106 skrivet: 14 sep-12 kl 19:04 »
Förväntar du dig att vi ska ta din hemsida med ros och glada miner när du är direkt otrevlig, dryg och gör påhopp på andra i denna tråden?
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Hemsida

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 14 sep-12 kl 20:21 »
Förväntar du dig att vi ska ta din hemsida med ros och glada miner när du är direkt otrevlig, dryg och gör påhopp på andra i denna tråden?

Hej! Hon-du-vet
Jo, jag vet precis vem du är.

Jag kan fastställa ditt ip via källkod eller på 50 andra sätt, pinga dig med den gamla trotjänaren CMD för att få information om din lokala anslutning eller hela din nätverksstatus. Enkelt blir då att jämföra dessa lokala/nätverks adresser med de sjuka mejl jag fått. Jag kan då fastställa exakt vem det är som skickat dem. Woola!!

Jag ska inte skriva så mycket mer,
men tänk på att du och ingen annan här är anonym bakom min skärm.

Nu ska jag ta det kloka rådet och ignorera.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #108 skrivet: 14 sep-12 kl 20:41 »

Jag kan fatta att man efter har gjort en hemsida att man vill få beröm. Man hittar ett lämpligt forum där man lägger ut en länk till sidan. Sedan hoppas man att någon kollar sidan och skriver vad de tycker. Får man beröm så blir man glad och får man kritik får man lyssna och avgöra vad som bör ändras. Blir man upprörd och idiotförklarar alla efter kritik så brukar det inte gå så bra. Att sno text och bilder rakt av från andra hemsidor brukar aldrig vara omtyckt och det är även olagligt att göra det.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #109 skrivet: 14 sep-12 kl 20:45 »
Instämmer till fullo

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #110 skrivet: 14 sep-12 kl 20:55 »
Men om man är trevlig så brukar man bli trevligt bemött. Och att hota med att ta reda på vem någon är på ett annonymnt forum är inte trevligt
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #111 skrivet: 15 sep-12 kl 10:21 »
Well, jag tycker fortfarande att det är ett trevligt initiativ med hemsidan om "svenska myskankor" men tråkigt att det forfarande finns felaktiga uppgifter på startsidan. Men du har ju utgått från källor som har fel från redan början så det kan ju inte du hjälpa. Med tiden lär väl allt klarna när ny kunskap lyft fram i ljuset. Får väl sätta ihop en egen hemsida så att det blir som jag vill  ;)

Ett tips är att du scannar av detta forum för där finns en del information som kan rätta vissa av felaktigheterna.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

• Skåne
« Svar #112 skrivet: 15 sep-12 kl 12:54 »
Well, jag tycker fortfarande att det är ett trevligt initiativ med hemsidan om "svenska myskankor" men tråkigt att det forfarande finns felaktiga uppgifter på startsidan. Men du har ju utgått från källor som har fel från redan början så det kan ju inte du hjälpa. Med tiden lär väl allt klarna när ny kunskap lyft fram i ljuset. Får väl sätta ihop en egen hemsida så att det blir som jag vill  ;)

Ett tips är att du scannar av detta forum för där finns en del information som kan rätta vissa av felaktigheterna.

Ja gör det, i stället för att hålla på att hacka!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #113 skrivet: 15 sep-12 kl 21:45 »
Jobbar på det  :-*
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Martin-77

• Värmland
« Svar #114 skrivet: 15 sep-12 kl 23:18 »
Fascinerad men inte road av denna tråd :(

Började med goda intentioner och välvilja men "slutade" med osämja och motsättningar...

Finns inga vinnare i krig, inte heller i ordkrig ;)
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Neon Knight

• -
« Svar #115 skrivet: 16 sep-12 kl 15:34 »
Och inte blev myskanksinformationen i handboken bättre heller. :(

Martin-77

• Värmland
« Svar #116 skrivet: 16 sep-12 kl 21:23 »
Tänk om vi fjäderfäentusiaster skulle hålla sams i stället och fokusera energin framåt.
Då skulle det bli bra mycket mer attraktivt att bli fjäderfäägare.

Detta forum är mitt favorithäng-ställe på nätet och kommer antagligen så förbli, men måste säga att ett sådant här bottennapp gör att man tappar lusten lite.....................
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #117 skrivet: 17 sep-12 kl 08:43 »
Vem som helst kan ju registrera sig och börja skriva i handboken. Det är bara att skriva om sina egna erfarenheter, eller att sammanställa det man låst på forumet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 17 sep-12 kl 19:03 »
Det är som ieenilorac skriver. Att sammanställa vad som skrivits på detta forum om myskankor skulle jag dock inte rekommendera  ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #119 skrivet: 17 sep-12 kl 19:35 »
Det är som ieenilorac skriver. Att sammanställa vad som skrivits på detta forum om myskankor skulle jag dock inte rekommendera  ;D
Det måste såklart göras med omdöme, men jag anser att i princip alla information man behöver om myskankor finns på forumet, och sakligt och bra beskrivet är det också många gånger. Dock måste man såklart sålla bort en massa felaktigheter och trams också, men att skilja vettig info från tokerier är inte särskilt svårt, om man har lite egen kunskap och en normal dos sunt förnuft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser