Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jord  (läst 2828 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Jord
« skrivet: 12 sep-12 kl 08:59 »
Kompostjord är ju bra o en av mina största önskningar har varit att få en varmkompost. Grannarna har en sådan där "låda" där man trycker in avfallet med en spak o sedan trampar på en annan spak för att röra om. De tycker att den fungerar alldeles utmärkt o går att använda långt in på vintern här uppe om det inte blir alltför många minusgrader.

Nu finns inte ekonomi att köpa en sådan o mina axlar tillåter inte alltför mkt grävande så kompost utgår tillsvidare för mig. Har förstått att köpejord är ett dåligt alternativ att odla grönsaker i. Då kommer jag till trädgårdsjord. Har väldigt fin jord i mitt trädgårdsland men tyvärr är det eftersatt efter några somrars intensivt jobbande utan ledighet. Bor med åkrar runtomkring vilket inte gör det hela lättare.

Landet är nu fyllt med våtarv, maskrosor, äxing o *tussilago*! Hur i hela friden får jag bort eländet?! Tänkte att jag skulle lyfta över den jorden till mina nya bäddar men vill naturligtvis inte få med allt ogräs. Ånga jorden är ju ett alternativ men då dödar jag ju alla microorganismer också... Köpa en brännare o försöka vara duktig nästa sommar...bättre för ryggen än att ligga på knä o handrensa iaf. Men den kostar ju också...

Rekommendationer?

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Jord
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 09:59 »
Kompostera i kompostlimpor, där du vill ha dina odlingsbäddar. Bara blanda material, så att du får ungefär rätt balans mellan kol- och kväverikt, mellan torrt och blött. När du fyllt på en bädd fram till hösten, så fyller du på ett annat ställe. Till våren odlar man med fördel squash som man förodlat inne i limpan, täck gärna med gräsklipp. Nästa år kan du odla vad du vill i den.

Där du inte orkar odla just nu täcker du med dagstidningar som du lägger omlott och i ganska tjockt lager, så att ogräset inte orkar igenom. Täck med gammalt hö eller ensilage ovanpå tidningarna, detta brukar man kunna få av någon bonde. Det gör inget om det är lite mögel på höet/ensilaget, det ska ju ändå förmultna. På två säsonger har i princip allt rotogräs försvunnit under täckningen, förutsatt att man håller efter så att det inte blir hål i täckningen där ogräset kan växa.

Har du bråttom att få till en odlingsbädd så kan du bygga en ram som du sätter ett lagom finmaskigt nät i, så att du kan sålla jord från trädgårdslandet, så att du blir av med alla rötter.

Bäst är att angripa problemet på flera sätt samtidigt, så att man får bäddar som är färdiga för användning både snabbt och på lång sikt.

Lycka till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser