Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277784 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #900 skrivet: 12 jan-11 kl 12:03 »
Titta!! Jag KUNDE!! Mitt livs första stickade socka!

Fick hjälp av en kollega med häl och sånt... Men slutet med tån gjorde jag själv, och... eftersom jag inte vet hur man gör så improviserade jag bara när jag skulle maska av det sista.. Men, tån blev en "spets"... Hur gör man för att sluta med en rund tå? Hur "maskar man av" (eller vad det nu kan tänkas heta)? Jag minskade liksom en maska per varv och... där i slutet, när jag bara hade nåt par enstaka maskor på varje sticka blev det lite knepigt, och.. tån blev liksom lite väl "spetsig"... Man måste nog kunna sluta och stänga tån när man fortfarande har typ två maskor per sticka, men hur gör man det?

Liiite mallig är jag dock! För, även om tån nu blev spetsig, så blev det faktiskt en socka! En riktig!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #901 skrivet: 12 jan-11 kl 12:07 »
Titta!! Jag KUNDE!! Mitt livs första stickade socka!

Fick hjälp av en kollega med häl och sånt... Men slutet med tån gjorde jag själv, och... eftersom jag inte vet hur man gör så improviserade jag bara när jag skulle maska av det sista.. Men, tån blev en "spets"... Hur gör man för att sluta med en rund tå? Hur "maskar man av" (eller vad det nu kan tänkas heta)? Jag minskade liksom en maska per varv och... där i slutet, när jag bara hade nåt par enstaka maskor på varje sticka blev det lite knepigt, och.. tån blev liksom lite väl "spetsig"... Man måste nog kunna sluta och stänga tån när man fortfarande har typ två maskor per sticka, men hur gör man det?

Liiite mallig är jag dock! För, även om tån nu blev spetsig, så blev det faktiskt en socka! En riktig!

Hejaaaaaaaaaa! :D

LimJans

  • Inlägg: 8955
    • Dalarna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #902 skrivet: 12 jan-11 kl 12:47 »
Titta!! Jag KUNDE!! Mitt livs första stickade socka!

Fick hjälp av en kollega med häl och sånt... Men slutet med tån gjorde jag själv, och... eftersom jag inte vet hur man gör så improviserade jag bara när jag skulle maska av det sista.. Men, tån blev en "spets"... Hur gör man för att sluta med en rund tå? Hur "maskar man av" (eller vad det nu kan tänkas heta)? Jag minskade liksom en maska per varv och... där i slutet, när jag bara hade nåt par enstaka maskor på varje sticka blev det lite knepigt, och.. tån blev liksom lite väl "spetsig"... Man måste nog kunna sluta och stänga tån när man fortfarande har typ två maskor per sticka, men hur gör man det?

Liiite mallig är jag dock! För, även om tån nu blev spetsig, så blev det faktiskt en socka! En riktig!

Grattis!!
Tån stickas såhär:
Jag utgår ifrån att du stickar på strumpstickor. Då delar du upp maskorna så du har lika många på varje sticka. Sen minskar du 4 maskor varannat varv i ...säg... 4 varv (alltså 8 varv alltsom allt, det är ju bara på varannan som du minskar). Du minskar sista maskan på sticka 1 och första maskan på sticka2, sista på sticka3 och första på sticka4. Sen minskar du likadant på varje varv till du har 2-3 maskor på varje sticka, så trär du med hjälp av en nål, garnänden igenom resterande maskor och drar ihop och fäster på avigsidan.

Då blir den mindre spetsig.  :)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #903 skrivet: 12 jan-11 kl 12:57 »
Grattis!!
Tån stickas såhär:
Jag utgår ifrån att du stickar på strumpstickor. Då delar du upp maskorna så du har lika många på varje sticka. Sen minskar du 4 maskor varannat varv i ...säg... 4 varv (alltså 8 varv alltsom allt, det är ju bara på varannan som du minskar). Du minskar sista maskan på sticka 1 och första maskan på sticka2, sista på sticka3 och första på sticka4. Sen minskar du likadant på varje varv till du har 2-3 maskor på varje sticka, så trär du med hjälp av en nål, garnänden igenom resterande maskor och drar ihop och fäster på avigsidan.

Då blir den mindre spetsig.  :)

Ahhh... Minskningen gick bra. Det var det där med nål som jag inte hade koll på. Jag fortsatte liksom minska och minska tills jag bara hade en enda maska, och då drog jag tråden genom den för att fästa... Då blev det väldans spetsigt. Hoppas gossen kan tänkas vara nöjd med en spetsig socka och en ospetsig!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

LimJans

  • Inlägg: 8955
    • Dalarna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #904 skrivet: 12 jan-11 kl 13:12 »
Ahhh... Minskningen gick bra. Det var det där med nål som jag inte hade koll på. Jag fortsatte liksom minska och minska tills jag bara hade en enda maska, och då drog jag tråden genom den för att fästa... Då blev det väldans spetsigt. Hoppas gossen kan tänkas vara nöjd med en spetsig socka och en ospetsig!

Spetsfot? ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #905 skrivet: 13 jan-11 kl 22:53 »
GRATTIS Fru Jansson, det har vi ju sagt att du kunde hela tiden :)

Själv stickade jag en Åremössa med tofs åt en kollega i mohair nu i veckan, tur man just köpt nya brillor :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #906 skrivet: 15 jan-11 kl 14:22 »
Jag fick för mig att jag skulle prova virka också... Och, efter några misslyckanden och lite svordomar så var det ju mycket roligare än att sticka!

En mössa blev det av ett garnnystan... Något trång för mig dock, så... den blir en present till kära mor! Nu ska jag åka och köpa mer av det där finfina garnet, så kanske jag har en del att göra på min semester!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #907 skrivet: 17 jan-11 kl 21:09 »
Eftersom jag ändå var inregnad kunde jag lika gärna göra klart tossorna jag lovat styvdottern. Restgarner is tha shit  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #908 skrivet: 17 jan-11 kl 22:02 »
Klämmer mig in med ett par riktigt bra beskrivningar om hur man stickar sockar med början i tån  :D

Med häl med korta rader: http://www.wermland.nu/Stickning/Toeup.pdf
Med kilhäl: http://www.wermland.nu/Stickning/sockor.htm
(båda är på svenska)

Vill man inte sticka hälar kan man ju alltid göra spiralsockar
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #909 skrivet: 18 jan-11 kl 20:22 »
En liten tovad nallebjörn med sin tovade nassegris i koppel.

Det är jätteroligt att tova.  :D

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #910 skrivet: 18 jan-11 kl 21:53 »
Det blev en katt som leksak till min brorsdotter :)
Den är 47 cm lång

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #911 skrivet: 18 jan-11 kl 22:01 »
Så fiiin men ögonen ser lite läskiga ut  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #912 skrivet: 18 jan-11 kl 22:17 »
Föresten det heter kanske inte tova när man kör med nålar?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #913 skrivet: 18 jan-11 kl 22:23 »
Föresten det heter kanske inte tova när man kör med nålar?
Då kallas det nåltovning  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #914 skrivet: 20 jan-11 kl 13:27 »
När jag väl konstaterat att jag klarade att virka en "vanlig" mössa, så fick jag nåt behov av att experimentera lite, och se vad jag klarade... Detta blev resultatet!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #915 skrivet: 20 jan-11 kl 20:14 »
Så fin, den var ju häftig med sina två tottar!  :D

Själv har jag också experimenterat, folk på jobbet blev som sålda och köpte bägge paren direkt  ;D

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #916 skrivet: 20 jan-11 kl 21:40 »
Så fin, den var ju häftig med sina två tottar!  :D

Själv har jag också experimenterat, folk på jobbet blev som sålda och köpte bägge paren direkt  ;D

Trevligt! Och... det går ju inte så mycket garn till sånna små!

Kul att experimentera! Gossen tyckte att den mössan var till kompisen härbredvid, så... då får jag skaffa mer garn och virka en till lillasyster också!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #917 skrivet: 20 jan-11 kl 22:55 »
Jag städade bland bokmärkena och hittade detta kanske något för sticksugna.?

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

LimJans

  • Inlägg: 8955
    • Dalarna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #918 skrivet: 23 jan-11 kl 22:56 »
En virkad hexagonkofta


Lenaaxel

  • Inlägg: 107
  • För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #919 skrivet: 23 jan-11 kl 23:26 »
Oj vad fin! Skulle du vilja dela med dig av mönstret.? Verkar vara ganska snabbgjord och eftersom jag stickar och virkar till ett ryskt barnhem vore jag jättelycklig för ett nytt mönster.
Dessutom får min systerdotter en bebis i början av februari så det vore en jättefin present åt henne/hoonom också :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Jalbertsson, savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser