Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277670 gånger)

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #880 skrivet: 13 dec-10 kl 18:20 »
Mitt senaste projekt och första här inne.

Hade virkade rundlar liggande som kom med symaskinen upp när jag hade lite att sy. Ena kissen var kelen och då kom jag på att vi har catnip ( flytande valeriana) hemma. Efter att ha funderat på diverse lappar o annat såg jag rundlarna och sydde  till en boll. Sedan dränkte jag varannan bomullstuss som jag påtade i. Sydde ihop och flätade en snodd. Det blev genast uppskattat av katterna. :)så fiffiga här hemma håller inga leksaker till katterna så dessa ska jag pröva... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #881 skrivet: 13 dec-10 kl 19:03 »
Just ja! SÅ kan man göra! Så slipper man T Ä N K A vid varje jämra avigmaska, och anstränga sig så att hjärnan knastrar... ta en mindre sticka för aviga varv.. JA! PUSS DEJ!  :-*
Kan ju blir besvärligt om man stickar resår  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #882 skrivet: 13 dec-10 kl 19:19 »
Kan ju blir besvärligt om man stickar resår  :-[

Jopp, men när man tillexempel stickar hälen på en ragga... så kan man slippa näbbsko-häl.  :-[ (till mitt försvar vill jag bara säga att när jag INTE stickar långrandigt så blir mina aviga inte lika extremt slappa som på den stackars randiga raggan..)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #883 skrivet: 13 dec-10 kl 19:28 »
Min mamma sa just till mig (när jag klagade på min avig teknik) att det är viktigt att ha garnet flätat mellan fingrarna annars går det inte hålla sträckt nog för att få det jämnt... Hon menar att garnet ska gå över pekfingret, under långfingret, över ringfingret och under lillfingret :P Lite pyssel att lära om sig när jag inte hållit så tidigare, men det blir klart jämnare maskor  :D Jag måste bara öva lite ::)

Hon har ett 'eget' sätt att lägga upp maskorna på också... Hon lärde sig det i någon bok om Aran-mönster av Alice Starmore... Hon har gjort en liten film åt mig så jag skulle fatta :-[ men jag vet inte hur man får in filmer på 5,5 MB hit ??? så det får väl vara för nu åtminstone :)

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #884 skrivet: 13 dec-10 kl 20:41 »
Min mamma sa just till mig (när jag klagade på min avig teknik) att det är viktigt att ha garnet flätat mellan fingrarna annars går det inte hålla sträckt nog för att få det jämnt... Hon menar att garnet ska gå över pekfingret, under långfingret, över ringfingret och under lillfingret :P Lite pyssel att lära om sig när jag inte hållit så tidigare, men det blir klart jämnare maskor  :D Jag måste bara öva lite ::)

Hon har ett 'eget' sätt att lägga upp maskorna på också... Hon lärde sig det i någon bok om Aran-mönster av Alice Starmore... Hon har gjort en liten film åt mig så jag skulle fatta :-[ men jag vet inte hur man får in filmer på 5,5 MB hit ??? så det får väl vara för nu åtminstone :)

 :-* /Anette
Så håller jag i garnet och jag får inte så jättestor skillnad på avigan numera som ja fick förr.

Jopp, men när man tillexempel stickar hälen på en ragga... så kan man slippa näbbsko-häl.  :-[ (till mitt försvar vill jag bara säga att när jag INTE stickar långrandigt så blir mina aviga inte lika extremt slappa som på den stackars randiga raggan..)
Men så stickar jag mina sockor från tårna,vet inte om det gör nån skillnad på hälen då.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #885 skrivet: 13 dec-10 kl 21:37 »
Men alla alternativare som känner för att sticka själv kan skicka PM med sin e-mail adress så skickar jag mönstret :) Det gäller alla leksaker jag kommer att sticka, ni får se vad det blir allt eftersom ;)

 :-* /Anette

Har skickat ett pm :)))....


Men så stickar jag mina sockor från tårna,vet inte om det gör nån skillnad på hälen då.

Hur gör man då??? alltså jag har inte gett mig på sockar än men vill göra det så småningom :)..för det går i parti och minut här.. ...

Sticka jämna maskor är inte så svårt tycker jag :)... men jag håller nog bara som vanligt garnet över pekfingret och sen under dem andra fingarna som håller garnet på plats om det inte är jämrans tunt garn då, då blir det ett varv eller två runt pekfingret. Sen har jag märkt att jag drar upp garnet med pekfingret så att det blir jämnt och det är alltid på dem aviga maskorna aldrig på dem räta :)))..

Någon har t o m frågat om jag har stickat på maskin *S*... men icke sa nicke.. men sen finns det ju en massa roligt man kan göra som jag kan men vill lära... jag kan bara tacka min farmors syster som lärde mig att sticka och virka :).. hon måste ha varit en duktig lärare för jag var inte gammal när hon lärde mig... förlåt utläggningen :(

Egge

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #886 skrivet: 13 dec-10 kl 22:01 »
Har skickat ett pm :)))....

Hur gör man då??? alltså jag har inte gett mig på sockar än men vill göra det så småningom :)..för det går i parti och minut här.. ...

Sticka jämna maskor är inte så svårt tycker jag :)... men jag håller nog bara som vanligt garnet över pekfingret och sen under dem andra fingarna som håller garnet på plats om det inte är jämrans tunt garn då, då blir det ett varv eller två runt pekfingret. Sen har jag märkt att jag drar upp garnet med pekfingret så att det blir jämnt och det är alltid på dem aviga maskorna aldrig på dem räta :)))..

Någon har t o m frågat om jag har stickat på maskin *S*... men icke sa nicke.. men sen finns det ju en massa roligt man kan göra som jag kan men vill lära... jag kan bara tacka min farmors syster som lärde mig att sticka och virka :).. hon måste ha varit en duktig lärare för jag var inte gammal när hon lärde mig... förlåt utläggningen :(

Egge


Hur  man stickar från tårna menar du?

Såhär  ;D
Magic cast on for toe up socks, mittens etc



Riktigt superjämt stickar jag inte, i synnerhet inte där stickorna möter varandra, där blir maskorna oftast lite lösare men efter en tvätt brukar man inte se det så mycket  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #887 skrivet: 13 dec-10 kl 23:46 »
Nu åkte symaskinen undan. Har lagat så mycket blixtlås, lappningar, lagt ut byxorna till gubben. m.m. så nu är jag trött på maskinen. Alldeles ny Huskvaran Vikning. Byta fötter hela tiden och reglage. Helt ologisk. Gamla maskiner är enklare.

Men innan jag ställde undan den så sydde jag detta i dag.  :)

Gubbens T-shirt blev uppäten av torktumlaren så den fick bli kuddfodral i stället.  :)

Bonnie fick ett täcke.  :D

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #888 skrivet: 14 dec-10 kl 09:19 »
Hur  man stickar från tårna menar du?

Såhär  ;D


Tack :).. såg ju faktiskt riktigt smidigt ut ju :).. ska jag testa :)))...

Egge

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #889 skrivet: 15 dec-10 kl 09:26 »
Tack :).. såg ju faktiskt riktigt smidigt ut ju :).. ska jag testa :)))...

Egge
Det ÄR otroligt smidigt, och när man kommer till hälen behöver man inte byta stickor eller sticka in lös tråd, man bara använder de man har redan  :)

Och så blir det mindre att sy fast efteråt  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #890 skrivet: 15 dec-10 kl 10:08 »
Det ÄR otroligt smidigt, och när man kommer till hälen behöver man inte byta stickor eller sticka in lös tråd, man bara använder de man har redan  :)

Och så blir det mindre att sy fast efteråt  :)

Byta stickor? Sticka in lös tråd? Hur stickar en sockor om en MÅSTE byta stickor eller sticka in lös tråd? Utbilda mig!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #891 skrivet: 15 dec-10 kl 12:23 »
Byta stickor? Sticka in lös tråd? Hur stickar en sockor om en MÅSTE byta stickor eller sticka in lös tråd? Utbilda mig!
Vissa drar de maskor som INTE ska stickas genom en magic loop / rundsticka, andra stickar in en lös tråd i de maskor som sparas när man gör kilen till hälen, väldigt rörigt och invecklat tycker jag.  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #892 skrivet: 15 dec-10 kl 14:04 »
Det finns ett jättebra sätt att sticka hälar (ursäkta om ni har nämnt det tidigare) utan avmaskning och upptagning. Det stod för ett par år sen i ICA-kuriren och det var Kafe Fassets (minns inte stavning) metod, som kanske går att hitta på internet.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #893 skrivet: 15 dec-10 kl 14:16 »
Menar du såhär?

Short Row Heel Demo - Lifestyle Toe Up Socks, No wraps!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #894 skrivet: 16 dec-10 kl 20:34 »
ok :)..har ju aldrig gett mig på sockor för hälens skull  o:) men nu ska det bli.... ja efter jul då... måste bara kolla in instruktionvideon  ;D först.. det buffra så förbenat just nu så jag kunde inte titta  >:(

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #895 skrivet: 22 dec-10 kl 15:47 »
Då var mitt tredje stick-försök klart :) Han blev bra förutom att det är svårt att brodera fina ögon på stickat :(

Han är ca 45 cm hög...

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #896 skrivet: 23 dec-10 kl 08:58 »
Då var mitt tredje stick-försök klart :) Han blev bra förutom att det är svårt att brodera fina ögon på stickat :(

Han är ca 45 cm hög...

 :-* /Anette
Stickförsök ??? jag tycker räven var urgullig :).... du måste vara en hejjare på att sticka :)...

Egge

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #897 skrivet: 23 dec-10 kl 09:26 »
Då var mitt tredje stick-försök klart :) Han blev bra förutom att det är svårt att brodera fina ögon på stickat :(

Han är ca 45 cm hög...

 :-* /Anette

Vad fin han var ...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #898 skrivet: 23 dec-10 kl 09:40 »
 :-[ :-[ :-[ Tack...

Nog är jag stolt över att jag har lyckats knåpa ihop de figurer jag har gjort, med tanke på att jag faktiskt inte har stickat förr, men jag har en mor som är suverän på att beskriva per telefon hur jag ska göra och hur jag ska förbättra tekniken :)

 :-* och kram lilla mor /Anette

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #899 skrivet: 23 dec-10 kl 22:02 »
Jag tycker det är ett stor dåd!!  :D

Hur mycket jag än försöker blir det bara halsdukar och filtar. Kan man inte läsa stick o virkbeskrivningar så är man som en som inte kan läsa noter. Det blir som det kan.  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser