Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277853 gånger)

jössesnesse

  • Inlägg: 194
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #760 skrivet: 25 sep-09 kl 16:40 »
Här kommer bilder! Ser ni vad mönstret föreställer?!  ;D





En bild på bakstycket. Första gången jag gör minskningar och ökningar för midjan i ryggen. Det brukar ju ske i sidan.






Så jättefin!!!

Och var kan man hitta mönstret?   *drägglar*
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #761 skrivet: 25 sep-09 kl 17:36 »

Så jättefin!!!

Och var kan man hitta mönstret?   *drägglar*

Den är inte bara fin, den är helt himmelskt skön att ha på sig också! Underbart garn och nästan inga sömmar = inget som skaver!
Mönstret finns på Ravelry, det är gratis men det får inte spridas på annat sätt än via just Ravelry, så jag kan inte lägga ut det här. Du måste bli medlem för att nå det, men det blir man ju på en halv minut. Sök sen på "owl" så hittar du det.  :)
Höns, stickning och pelargoner

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #762 skrivet: 27 sep-09 kl 11:25 »
Snygga grejer, Gruff!
Jag har en fråga till dig vad gäller sock-blockare, eftersom jag ser att du använder dem. Vad har du för förhållande socke - blockare?
Jag har enbart sett blockare i small, medium osv. Hur funkar det egentligen?
Är inte risken att sockarna blir för  uttöjda alt. för lite uttöjda?  :-[



I landet där mammor stryker underkläder, kan strumpor tyckas se slarviga ut om man inte blockar dom  ::) Ska man bara torka dom åt sig själv, kan man ju lägga dom plant som med all annan ylle. Jag använder mina för syns skull på bild  :-[ Men strumpor är rätt förlåtande i sin töjbarhet och man väljer en blocker som ligger närmast sin skostorlek.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #763 skrivet: 11 okt-09 kl 20:15 »
Några färdiga alster...

Pulsvärmaren är virkad i ett rött ullgarn, som jag trodde ville blir en sjal. Det ville det inte.
Halvvantarna i yllegarn.

Sockorna är mönster/flätstickade... jag måste bara prova på att sticka dem för att se om jag kunde ta ut mönstret på amerikanska.

Väskan är min favorit. Och jo, den är faktiskt mycket orange....
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 20:17 av Varg-älva »

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #764 skrivet: 12 okt-09 kl 09:35 »
Fruktansvärt snygg väska, Varg-älva!
Hur är den gjord, man ser inte riktigt på bilden.

De andra grejerna går inte heller av för hackor, jag blev speciellt imponerad av flätsockarna.


Tack!
Väskan är rätt lätt att göra, fast det känns lite konstigt ett tag när man virkar ihop rutorna, börjar fundera på om man gör allt rätt... ;)

Här är länken till mönstret!

http://www.stricksucht.de/anleitungen/crochetedbag.pdf

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #765 skrivet: 12 okt-09 kl 12:49 »
Stickade dom här igår av garnerna jag färgat och nämnt i en annan tråd. Kul att se hur garnerna ser ut uppstickade.


javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #766 skrivet: 12 okt-09 kl 13:13 »
Stickade dom här igår av garnerna jag färgat och nämnt i en annan tråd. Kul att se hur garnerna ser ut uppstickade.


Mycket snygga Gruff. Jag gissar på att du stickar med någon slags maskin? Vad är det för maskin?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #767 skrivet: 12 okt-09 kl 13:52 »
Du gissar så rätt så. För "så" snabbt stickar jag inte tre par strumpor på stickor nr. 2 för hand inte  ;) Jag stickar på antika strumpstickmaskiner. Från ovan; en Legare 47, en Viktoria och en Creelman Money Maker.




« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 13:54 av Gruff »

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #768 skrivet: 12 okt-09 kl 14:29 »
Men har du tre stickmaskiner!  :o  Det här är djupt orättvist!  Jag har bara en och den funkar inte - köpte den för en hundring på blocket, sen har den bara legat så man sparkat tån i den ett antal gånger...  :-[

Fina sockar, förresten!  :)
Höns, stickning och pelargoner

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #769 skrivet: 12 okt-09 kl 14:42 »
Jammen sätt igång och lär dig sticka på den du har dåååå!  ;D Behöver den delar eller service, så PM:a mig så har jag lite tips. Jag har även gamla inskannade bruksanvisningar, som kan funka för dig. Var det en Viktoria du hade?

Jo, jag har tre. Varför? Töhö.....jo, för att man kan  ;D Men också för att det är jobbigt att byta cylinder för stora och små strumpor. Så Viktorian har 84 nålar, Creelman MM 72 nålar och min Legare 47 har 54 nålar. Men även garn spelar in på storleken på strumpan. Om jag stickar med hög spänning och tunt garn på 54 nålar får jag barnstrumpor. Men byter jag till grovt garn och släpper på spänningen så blir det en vuxenstrumpa på samma antal nålar. Jag har också en cylinder med 130 nålar tillsammans med resårplatta med 65 nålar som jag håller på och sälja på ebay. Men då snackar vi typ viktorianska lårhöga silkesstrumpor i nästan sytrådtunnt garn.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #770 skrivet: 12 okt-09 kl 14:53 »
Stickade dom här igår av garnerna jag färgat och nämnt i en annan tråd. Kul att se hur garnerna ser ut uppstickade.


Vad fina de blev!!! (Och jag är fortfarande garnsjuk... :))

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #771 skrivet: 12 okt-09 kl 15:31 »
Nu äger jag ingen 130 nålars cylinder längre. 228USD fick jag för den  ;D

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #772 skrivet: 12 okt-09 kl 16:02 »
wow Gruff! :o  vilka fantastiska makapärer! Minns att jag såg en sådan på bild för ett par år sedan, trodde aldrig att det skulle gå att få tag i en fungerande sådan.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #773 skrivet: 12 okt-09 kl 16:47 »
Du gissar så rätt så. För "så" snabbt stickar jag inte tre par strumpor på stickor nr. 2 för hand inte  ;) Jag stickar på antika strumpstickmaskiner. Från ovan; en Legare 47, en Viktoria och en Creelman Money Maker.


Men, jösses vilket habegär som väcktes nu då!  :o Jag vill också ha en strumpstickmaskin! Måste genast hålla utkik efter sådana. Nu vet jag hur de ser ut i alla fall. 3 par strumpor på en kväll hade kännts utmärkt. Har kört fast på en handstickad socka för över en månad sedan. Blänger mest på den numera.

Härligt att du fick bra betalt för din e-bayauktion.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #774 skrivet: 12 okt-09 kl 17:19 »
wow Gruff! :o  vilka fantastiska makapärer! Minns att jag såg en sådan på bild för ett par år sedan, trodde aldrig att det skulle gå att få tag i en fungerande sådan.



Nja, det får man knappast tag på. Men man kan hitta en som är värd att göra i ordning  ;)

Men, jösses vilket habegär som väcktes nu då!  :o Jag vill också ha en strumpstickmaskin!


Leta! Det finns kanske en närmare än du tror. På loppis eller i grannens farmors garderob. Jag vill inte säga att det är lätt att lära sig, men det går  :) Hittade en film på Youtube som på ett hyfsat tydligt sätt visar hur det kan gå till.
Titta också på Ribbed Sock on Circular Knitting Machine i tre delar. Första delen:



NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #775 skrivet: 12 okt-09 kl 19:28 »
Vad häftig med stickmaskiner! Visste inte att det fanns, men när jag berättade det för min mamma sedan så sa hon att iallafall haft en, troligtvis finns den kvar och att hennes syster har en eldriven stickmaskin! Man lär sig visst något nytt varje dag ;) Så nu i veckan skall vi söka efter mammas, hoppas att vi hittar den. Hon sa också att vi antagligen får låna hennes systers eldrivna också :D
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #776 skrivet: 12 okt-09 kl 20:47 »
Jammen sätt igång och lär dig sticka på den du har dåååå!  ;D Behöver den delar eller service, så PM:a mig så har jag lite tips. Jag har även gamla inskannade bruksanvisningar, som kan funka för dig. Var det en Viktoria du hade?

Nej, jag vet inte vad det är för märke! Men den ser inte alls ut som någon av dina, min är avlång, kanske en halvmeter och väger ungefär sjutton ton. Eller, märke har jag nog läst någonstans, men det har jag glömt nu och den ligger i kistekammaren och där är det kallt och mörkt så jag vill inte gå dit nu... men jag ska kolla i morgon. Jag tror den är svensktillverkad i alla fall. Och jag vet inte alls vad alla delarna är till. Men vi har ett stickmaskinsmuseum i grannbyn, så jag kan ju alltid traska dit med den! Eller, ta den på säckakärran snarare...
Höns, stickning och pelargoner

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #777 skrivet: 12 okt-09 kl 21:05 »
Jammen Yrian, då är det väl en lite flatbäddsmaskin du har.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #778 skrivet: 13 okt-09 kl 00:24 »
Du gissar så rätt så. För "så" snabbt stickar jag inte tre par strumpor på stickor nr. 2 för hand inte  ;) Jag stickar på antika strumpstickmaskiner. Från ovan; en Legare 47, en Viktoria och en Creelman Money Maker.

Wow! Du har ju en riktig liten strumpfabrik därute i skogen :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #779 skrivet: 13 okt-09 kl 00:53 »
Pyssel och knåp  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, Rörsbjär, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser