Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277686 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #540 skrivet: 15 dec-08 kl 20:15 »
Är det "hantverk" att sy kläder på maskin?
Tveksamt, eller...?
Nja, jag lovade för ett tag sedan i "vad gör du"-tråden att visa upp mina alster, och jag har ju döpt denna tråd till "skapat i textil". :-[

Jag har nämligen börjat sy barnkläder - jag har aldrig förr sytt ett plagg, förutom i syslöjden under förra årtusendet. Det här är ett smakprov på vad jag har sytt under de senaste månaderna.

Klart det är hantverk! Bara en annan teknik än att sy för hand. Det syr sej ju inte själv bara för att man har en symaskin :)
Samma diskussion finns när det gäller stickning och maskinstickning. Jag hävdar att även maskinstickning kan vara hantverk, det beror kanske mest på vilken typ av maskin man har. Själv har jag en helt manuell stickmaskin där jag klipper mitt mönster på ett hålkort och stickar "för hand" med en släde. Det mest avancerade på den maskinen är nog varvräknaren ;D

Fina kläder! :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #541 skrivet: 15 dec-08 kl 20:42 »
Klart det är hantverk! Bara en annan teknik än att sy för hand. Det syr sej ju inte själv bara för att man har en symaskin :)

Nä, det förstås!
Dessutom tar ju förarbetet (mönsterritning, -klippning m.m.) ofta mer tid än själva syandet
Trots detta fortsätter jag nog att betrakta symaskins-syande som ett slags pseudo-hantverk.
Det känns ju som om man befinner sig på Autobahn när man syr på maskin, jämfört med den lilla slingriga kostigen hemma i skogen, när man stickar. :)

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #542 skrivet: 16 dec-08 kl 00:42 »
Klart det ligger under Hantverk!

Läckra färger Ior, och det där elefanttyget gillar jag skarpt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #543 skrivet: 16 dec-08 kl 09:30 »
Citera
Jag har nämligen börjat sy barnkläder - jag har aldrig förr sytt ett plagg, förutom i syslöjden under förra årtusendet. Det här är ett smakprov på vad jag har sytt under de senaste månaderna.
;D Dina fina plagg ger hopp åt en annan som inte sytt särskilt mycket sedan skolan.  :D
Kaninuppfödare och pelargontant.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #544 skrivet: 16 dec-08 kl 10:00 »
Det känns ju som om man befinner sig på Autobahn när man syr på maskin, jämfört med den lilla slingriga kostigen hemma i skogen, när man stickar. :)

Ja precis - helt olika saker! Båda har sin funktion :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #545 skrivet: 16 dec-08 kl 17:44 »
Är det "hantverk" att sy kläder på maskin?
Tveksamt, eller...?
Nja, jag lovade för ett tag sedan i "vad gör du"-tråden att visa upp mina alster, och jag har ju döpt denna tråd till "skapat i textil". :-[

Jag har nämligen börjat sy barnkläder - jag har aldrig förr sytt ett plagg, förutom i syslöjden under förra årtusendet. Det här är ett smakprov på vad jag har sytt under de senaste månaderna.

Snyyyggt elefanttyg!! vart får man tag på de? :P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #546 skrivet: 16 dec-08 kl 22:41 »
Snyyyggt elefanttyg!! vart får man tag på de? :P
Ja visst är det fint!

Jofotex i Östergötland.

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #547 skrivet: 17 dec-08 kl 07:20 »
;D Dina fina plagg ger hopp åt en annan som inte sytt särskilt mycket sedan skolan.  :D

Ja, det är inte alls svårt!
Jag har t.o.m vågat mig på att justera storlekarna (främst bredden) på samtliga plagg som jag har gjort.
Det var lite "juxigt" att ändra/justera ärmen på raglantröjan, men som gammal stickerska är man ju van att improvisera och fixa till  det.

Roligast var i alla fall att upptäcka att det finns så fantastiskt vackra jerseytyger att använda till klädsömnad, även till mig själv.
Jag är uppvuxen med urtråkiga tyger med oinspirerande mönster. Nu har jag beställt tyger från en tysk webshop och ska börja sy åt mig själv när tygerna hämtats i Tyskland över jul.
Jag säger bara LONG LIVE THE NET!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #548 skrivet: 19 dec-08 kl 08:43 »
Supersnygga barnkläder! Jag har funderat på att beställa från jofotex. Var kvaliten bra också? Min man hade små babytrosor och omlottröja i gult elefanttyg när det betav sig sist, på 70-talet. Vi har använt kläderna till våra barn och jag gillar verkligen mönstret. Skulle vara så kul att sy i det. Ett anant fint tyg är kanintyget från jny design. Jag har sytt en tröja i det, minns inte om jag visat den så här kommer den.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #549 skrivet: 22 dec-08 kl 10:41 »
Har vart här och smugit på er i tråden ganska länge men lyckas aldrig komma över en kamera så jag kan visa vad jag själv gjort! Men nu äntligen var jag och tovade hos mina föräldrar igår som faktiskt har kamera. Så kan iallafall visa vad det blev igår..
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #550 skrivet: 22 dec-08 kl 12:44 »
Oh, vad söta Grönöga !
 Hur har du gjort dem, är de "heltovade"  eller har du tovat "tyg" och sedan sytt av? (det hörs att jag inte vet ngt om tovning va ;)?)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #551 skrivet: 22 dec-08 kl 18:23 »
Tack!   :-[ Dom är rundtovade kring mallar i mjölkkartong som jag sedan tagit ur och stoppat nallen med okardad ull. Delarna är ihopsatta med ett smalt resårband så att man kan röra på armar och ben. Alla sömmar har jag torrtovat över med filtnål.

Oj hoppas att du förstår StorlyckansAnna! Är verkligen kass på att förklara...
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #552 skrivet: 22 dec-08 kl 23:48 »
Nädå, jag fattar :)! Det var just det jag undrade, om de var "helt" i tovull, tänkte att det gick åt mycket ull då.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #553 skrivet: 23 dec-08 kl 23:57 »
Julklappar: bästisen får ett par kattvantar

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #554 skrivet: 23 dec-08 kl 23:58 »
Och en liten person får en kaninmamma
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #555 skrivet: 25 dec-08 kl 06:19 »
Åhh! sådana kattvantar hade jag gärna fått i julklapp StorlyckansAnna ! Vilken kul ide med kaninmamman! :)
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #556 skrivet: 25 dec-08 kl 23:32 »
Kan tyvärr inte ta åt mig äran - mönstret kommer från en Kalikåbok jag hittade på biblioteket :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

 

annan

  • Inlägg: 918
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #557 skrivet: 26 dec-08 kl 17:39 »
Å finfina vantar, har två kalikå böcker men dom finns inte med i någon av dem, vet du vad don bok hette?

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #558 skrivet: 26 dec-08 kl 22:55 »
Å finfina vantar, har två kalikå böcker men dom finns inte med i någon av dem, vet du vad don bok hette?



Jag uttryckte mig nog lite luddigt - det var kaninen som är ett Kalikåmönster.
Vantarna är en egen skapelse, fast även där har jag tjuvat lite - själva motiven är lånade från ett mönster till en barntröja i Norsk Strikkedesign. Ritade upp en vante på rutat papper och placerade in motiven.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #559 skrivet: 04 jan-09 kl 13:46 »
NU! Har jag stickat mina första sockor.
Stickade i växtfärgad ull.
De blev helt okej förutom att foten är alltför bred. Jag stickade om den första foten eftersom att den blev så bred först och jag följde sedan ett mönster där jag dessutom hade fem maskor mindre/fot än vad mönstret sa, ändå blev de för breda! Varför? Vad ska jag göra? Minska maskorna ännu mer?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser