Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277816 gånger)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #500 skrivet: 12 nov-08 kl 10:24 »
men jösses vilka coola mössor!  :o
jag vill OCKSÅ!
Hur gör man?
hur man gör en hatt vet jag, jag har tom en hattstock, men hur forman man en sån där?
Så himla cool!

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #501 skrivet: 12 nov-08 kl 10:37 »
Wynja..

nu kommer en till" hur gör du?" fråga.  ;)
hur syr man såna kanter på det tovade? och HUR har du broderat på börsen? så fint!
jag blir så inspirerad, vilken härlig tråd det här är! :D
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #502 skrivet: 12 nov-08 kl 11:08 »
Wynja..

nu kommer en till" hur gör du?" fråga.  ;)
hur syr man såna kanter på det tovade? och HUR har du broderat på börsen? så fint!
jag blir så inspirerad, vilken härlig tråd det här är! :D

Tackar så hjärtligt.  :-[

Kolla in min magnifika skiss och se om du förstår. Efter du delat isär "öronen" som på bild 2 ska du helt enkelt tova till formen så som du vill ha den. Först ser det ju såklart ut som att man aldrig ska få ihop det.  ::) Valka framsidan kort och ja, har du tovat förr så listar du nog ut det!

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #503 skrivet: 12 nov-08 kl 11:18 »
Wynja..

nu kommer en till" hur gör du?" fråga.  ;)
hur syr man såna kanter på det tovade? och HUR har du broderat på börsen? så fint!
jag blir så inspirerad, vilken härlig tråd det här är! :D


Ja just det, hur gör man. Puh, inga lätta frågor det här.  ;D
Mönstret är ett bindmössemönster från Torsåker-socken. Jag har sytt med kedjesöm.
Här hittade jag en okej beskrivning på hur man gör. http://www.brodera.nu/kedjestygn.htm
Och sömmen på kanterna heter langettsöm, här fanns det en beskrivning, säkert finns det kedjesöm på den sidan också. http://www.alexia.nu/stygn.html

Inkka

  • Inlägg: 320
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #504 skrivet: 12 nov-08 kl 15:07 »
Förbaskeligt söta sockar. Jag önskar jag kunde lära mig att sticka sockar genom att knäppa med fingrarna.
*ser framför mig hur jag trasslar runt med hundra strumpstickor*

Haha Tack! Strumpstickor är för mig omöjligt att inte tappa, så sockarna är stickade på två helt vanliga stickor. Alltså blir det en söm, men den syns inte så mycket. Sockorna har heller ingen häl (fick för mig att det skulle vara smart eftersom knattarna växer så fort). Superenkla var de att göra. Har väldigt svårt att tänka mig Du inte skulle klara dem  :)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #505 skrivet: 12 nov-08 kl 16:14 »
Tack för bra länktips med beskrivningar Wynja!  :D
nu ska jag bara tova... fast just nu går det mesta kardade direkt till spinnrocken. får försöka begränsa mig lite.  8)

en annan fråga, symbolen på halvvanten, vad betyder den?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #506 skrivet: 12 nov-08 kl 16:20 »
Det är ett solkors och betyder ungefär som solen, årshjulet, solen i årshjulet osv. En gammal symbol med många betydelser.

Jag har själv en spinnrock som står i träda och tjurar i köket.  ;) Rullen är lite för trång för spindeln och vill liksom hänga med runt när allt snurrar. Och så har ja givetvis ett helt gäng med för små rullar men ingen som passar. Kanske ska skaffa en mindre spindel istället..?

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #507 skrivet: 12 nov-08 kl 19:16 »
Det är ett solkors och betyder ungefär som solen, årshjulet, solen i årshjulet osv. En gammal symbol med många betydelser.

Jag har själv en spinnrock som står i träda och tjurar i köket.  ;) Rullen är lite för trång för spindeln och vill liksom hänga med runt när allt snurrar. Och så har ja givetvis ett helt gäng med för små rullar men ingen som passar. Kanske ska skaffa en mindre spindel istället..?

Att hitta en ny spindel som är mindre är nog inte lätt för den skall dessutom passa i storlek till din spinnrock. Det är nog enklare att göra något åt rullarna, slipa/fila dem lite innuti. Ev. kan du byta rullar med mig, jag har en låda blandade i reserv. Hör av dig om du vill ha hjälp med spinnrocken, vi bor ju på samma ort.



Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #508 skrivet: 12 nov-08 kl 20:50 »
Det blir alternativa kulor i grenen i år :)

Så fina kulor.
Jag har inte tovat några än men däremot nåltovat en del hjärtan.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Ulva

  • Inlägg: 1260
  • Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #509 skrivet: 12 nov-08 kl 21:12 »
Så fina kulor.
Jag har inte tovat några än men däremot nåltovat en del hjärtan.


Kulorna är faktiskt filtade med nål (motspänstig ull  :P) och sedan fick de ta en svängom, i tvättmaskinen, ihop med barnens kläder.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #510 skrivet: 12 nov-08 kl 21:37 »
Hörni, ni får inte visa bilder på era läckra fitade och tovade alster! I alla fall inte utan en stor VARNING innan. Man vill ju bara prova själv ju :-\
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #511 skrivet: 16 nov-08 kl 16:22 »
Hmm... Går det tova alla djurfiber, dvs även angora, mohair och alpacka?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

 

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #512 skrivet: 16 nov-08 kl 17:23 »
Hmm... Går det tova alla djurfiber, dvs även angora, mohair och alpacka?

Jo men visst!
Har du aldrig sett en ihoptovad angorakatt...?  ;)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #513 skrivet: 16 nov-08 kl 20:36 »
Hmm... Går det tova alla djurfiber, dvs även angora, mohair och alpacka?

jag har då tovat agnora i alla fall. fungerade bra. :)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #514 skrivet: 17 nov-08 kl 18:35 »
När tusan ska man använda halvvantar och pulsvärmare egentligen? De är roliga (enkla) att göra men rätt onödiga tycker jag själv.

Höst + vår om man inte är så frusen av sig så att man behöver skydd för fingrarna. (eller om förmågan att manipulera grejer väger tyngre än kylan...)
Jag har nålbundna för när jag är ute och så tunna tunna virkade som jag drar på när jag sitter och jobbar vid datorn. (Sitter i "kallt" rum och handlederna samt knogarna blir lätt till isbitar.)

Snygga saker alla gör! :) Ska fortsätta med min fuskpolo snarast så den blir klar ngn gång nu när ni inspirerat mig.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #515 skrivet: 17 nov-08 kl 18:57 »
Halvvantar heter också torgvantar och då kan man ju genast tänka sig nyttan av sådana. Dessutom finns det torgvantar med nedvikbar fingertoppsdel (ofta inte som fingervantar, utan i ett stycke, för torggummor som står och fryser och inte har så många kunder. När kunderna kommer kan de snabbt vika bort den delen igen och plocka bland morötter och potatis.

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #516 skrivet: 17 nov-08 kl 20:26 »
Se så, bort med trevliga diskussioner och in med fler foton! ;)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #517 skrivet: 18 nov-08 kl 20:00 »
Jo men visst!
Har du aldrig sett en ihoptovad angorakatt...?  ;)

Nä, men en ihoptovad halvperser... slog det mig nu...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #518 skrivet: 21 nov-08 kl 21:56 »
Förlåt kära nålbindare men jag har varit otrogen :-[. En stickad disktrasa i 16/2 lingarn i rätstickning med 2.5ans stickor och en halsvärmare (eller vad jag ska kalla det) i ullgarn även det i rätstickning men med 5ans stickor. Halsvärmaren var tänkt att bli en halsduk först men detta kommer jag nog använda mycket mera.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #519 skrivet: 23 nov-08 kl 18:03 »
Min vintervita tröja är äntligen klar!  :D

Notera den gosiga kanten... tröjan är luddig både nertill och i ärmsluten.
Höns, stickning och pelargoner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
Aika, Niklas Forsberg, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser