Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277757 gånger)

jössesnesse

  • Inlägg: 194
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #400 skrivet: 25 aug-08 kl 14:31 »
Verkligen jättefin pläd Ior!! :D

Problemet är just vävstolen...hade jag bott närmare min farmor och hon hade haft sin uppmonterad hade jag nog kunnat låna den men nu är den drygt 100 mil bort och nermonterad :-\ får nog se mig om efter en för är såå sugen på att väva en pläd. Är mycket jag vill göra som aldrig blir av :-\ När jag fått tummen ur (som sitter som klistrad ibland) med alla mina projekt (nålbinda vantar, sticka raggisar, väva pläd ;D )lovar jag att lägga ut bilder!! Håll inte andan bara... ::)

Kolla med din lokala hemslöjdsförening. Medlemmar väver gratis. (Nja,medlemsavgiften ska ju förstås betalas in  men ändå...)
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #401 skrivet: 25 aug-08 kl 15:06 »
Otroligt vackra, Anna! :)

Tack Alore :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #402 skrivet: 25 aug-08 kl 16:53 »
Kolla med din lokala hemslöjdsförening. Medlemmar väver gratis. (Nja,medlemsavgiften ska ju förstås betalas in  men ändå...)

det ska jag göra, tack för tipset :)

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #403 skrivet: 25 aug-08 kl 18:33 »
Ännu ej färdigt, men jag har kommit en bra bit på väg. Det här ska bli mitt livs första lapptäcke,
passande till en pojksäng.
Allt är sytt för hand, och det är förb :-X roligt!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #404 skrivet: 25 aug-08 kl 22:40 »
Syr du för hand? Impad :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #405 skrivet: 26 aug-08 kl 09:04 »
Saker som sys för hand blir oftast mer välgjorda och mer värdefulla när de är färdiga.
Dessutom är det mycket roligare att sy för hand än på maskin! :)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #406 skrivet: 26 aug-08 kl 10:42 »
Av någon anledning är jag sugen på väva en filt, väver man dem ens ??? Behöver man en stor vävstol då? ser framför mig en stor och mysig filt som jag vill ha och kura med i vinter :D ...kanske helt fel tråd för frågan egentligen :-[

Det räcker att du har en vävstol som är hälften så bred som filten. Man väver den dubbel, ihopvävd i ena stadkanten och öppen i den andra.När du sen tar ner väven och viker upp din pläd kommer vikningen bara att synas lite, och inte alls efter beredningen. Det är inte svårare än att väva en filt på hela bredden. Kallas dubbelbred vävnad.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

 

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #407 skrivet: 26 aug-08 kl 15:11 »
Oj, så fina saker det var i denna tråd!

Jag har precis lyckats klura ut hur man virkar raggsockar:

http://www.flickr.com/photos/8895446@N02/2794953199/

Mönster filar jag fortfarande på, det är lättare att bara virka på än att förklara hur det gick till...  :P

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #408 skrivet: 26 aug-08 kl 16:46 »
Kolla med din lokala hemslöjdsförening. Medlemmar väver gratis. (Nja,medlemsavgiften ska ju förstås betalas in  men ändå...)

Hur menar du då? Har de egna vävstugor eller kan man gå och lära sig hos dem? Jag är med i en liten förening som är med i en större länsförening. Jag vet bara om att ABF har lokal och kurser här i Jönköpingstrakten. Jag har inte vävt på någon riktig vävstol men vet att härikring behövs det fler vävare på deras kurser...
Jag har sytt en klänning i gammal stil, delvis för hand och delvis på maskin, men har den inte på bild ännu...sätter in den så fort jag kan. Behöver utvecklas lite till. Ska göra en till snart... Så kul men tålamodsprövande... fållade kjolen på över fem m vidd för hand och sydde alla raksömmar och fållar på överdelen för hand...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #409 skrivet: 27 aug-08 kl 11:27 »
Jag har precis lyckats klura ut hur man virkar raggsockar:

Det skulle du gärna få dela med dig av!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #410 skrivet: 27 aug-08 kl 13:53 »
Om du vill se modellen kan du se den i Burdas katalog nr 8198. Sytt den i svart tjockt tyg och fodrat sedan.
Tog en kjolvåd extra mot orginalet och sydde kjolen för sig med ganska bred linning så jag kan ha ett skärp i, och överdelen för sig som en jacka och framstycket för sig. Har inte fått någon bra lösning till hur jag ska få framstycket att sitta fast på rätt ställe... kanske tryckknappar eller pins så man kan justera bättre eller gummiband så den inte åker ner.
Tyget jag sytt i var tydligen för tjockt så jag kunde inte använda rynktråden ens med sex i stygnlängd...utmaningar är till för att lösas...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #411 skrivet: 28 aug-08 kl 12:15 »
Det skulle du gärna få dela med dig av!  :D

Återkommer när mönstret är nedplitat...  :) Just nu virkar jag gråa till maken, det tar sin lilla tid att göra sockar till så stora fötter  :P

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #412 skrivet: 01 sep-08 kl 21:56 »
Hallo här kommer bilder på ett par nålbundna vantar i fyrtrådigt ullgarn förfärdigade med hjälp av spangmurs häftet om nålbindning. Efter valkningen blev de nästan exakt lika stora...

Före & efter, kan hända att valkningen blev aningen svag men då det är första gången jag valkar var jag rädd att garnet skulle gå sönder när jag gnuggade med valkbrädan ::). I första bilden ser man en skymt av en mössa nålbunden med asle-stygnet men den är inte riktigt färdig. Tror även jag ska valka den för att få till passformen.

« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 21:59 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #413 skrivet: 07 sep-08 kl 08:41 »
Va' duktig du är Humle! De är väldigt fina, dina vantar!

Jag har inte lyckats lösa mysteriet än hur man gör, men härom kring finns det flera som kan nålbinda, så hoppet är inte ute! ;D

//Alvin
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #414 skrivet: 07 sep-08 kl 12:04 »
Så snyggt Humle, du har verkligen fallenhet för textilt hantverk. Jätteroligt att se att beskrivningen fungerade. Till häftet hade jag tänkt ha ett antal filmer som visar hur man gör, de är inte färdiga än men hittade den här i stället. Snygg film som visar hur man startar.

Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #415 skrivet: 08 sep-08 kl 21:02 »
Tack tack, hehe fallethet för textilt hantverk är väl tveksamt men det är kul att hålla på. Det kan ju bli kallt i vinter så därför kändes det säkrast att göra ett till vantpar med åsle stygnet tror jag. Även dessa blev inte riktigt lika stora då jag först gjorde ena vanten sen den andra, det känns så tråkigt att göra båda samtidigt även om resultatet nog blir jämnare  :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #416 skrivet: 08 sep-08 kl 21:42 »
Vackra stygn, Humle! :)

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #417 skrivet: 10 sep-08 kl 19:19 »
Nu har jag äntligen klippt ner mattväven från vävstolen. Det tog några år.... Men nu är det klart så här komme ren bild på en liten dörrmatta jag vävt till min syster. Det är nog den jag tycker vart finast. Nu är vävstolen ledig för nästa projekt, kökshanddukar i halvlinne.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #418 skrivet: 20 sep-08 kl 14:27 »
Nu är inspirationen på topp! Här är mitt senaste alster. En tröja i velour till min treåriga pojke. Han gillar den och idag bad han mig sy en tröja med en traktor =)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #419 skrivet: 04 okt-08 kl 19:22 »
En liten nålbunden nåldyna som även funkar för nålbindningsnålar :P. Egentligen skulle det ha blivit en vante men då jag märkte att den nog var i minsta laget för den som skulle få paret så avbröt jag i rättan tid. Vek upp och sydde fast kanten för att den ska stå stadigt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser