Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277878 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #380 skrivet: 04 aug-08 kl 12:00 »
Har ingen fungerande hemsida o kan därför inte visa mina sydda blöjor  :(
Kaninuppfödare och pelargontant.

Alore

  • Gäst

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #382 skrivet: 15 aug-08 kl 04:22 »
När gudsonen fyllde ett fick han den här tårtan. Stadens garnaffär kunde inte uppbringa princesstårtegrön, så detta fick duga. Passar rätt bra eftersom ungen bor i Schweiz där Princesstårtorna (kallas Schwedische Torte :)) är så illgröna att man får ont i ögonen.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

jössesnesse

  • Inlägg: 194
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #383 skrivet: 20 aug-08 kl 12:41 »
När gudsonen fyllde ett fick han den här tårtan. Stadens garnaffär kunde inte uppbringa princesstårtegrön, så detta fick duga. Passar rätt bra eftersom ungen bor i Schweiz där Princesstårtorna (kallas Schwedische Torte :)) är så illgröna att man får ont i ögonen.
Skicka genast recept...förlåt beskrivning på din fantastiska tårta,tack!
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

 

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #384 skrivet: 20 aug-08 kl 15:47 »
Tårtan är bakad, förlåt stickad på frihand. Fick idén när jag stickade en "blåbärsmössa" - den har ju som en stjälk som sticker upp.

Jag stickade (för en gångs skull) en liten provlapp, mätte antal maskor/10cm, och lade upp maskor efter ungefär hur stor diameter jag ville att tårtan skulle ha. Sedan rätstickades en "botten" till tårtan som stoppades med kuddstopp, eller stoppvad eller vad det heter. Dekoreras med virkad marsipanros och valfria bokstäver.

Egentligen var tanken att tårtan skulle förses med blixtlås och innehålla tårtbitar, men som vanligt var jag sent ute... :-[
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #385 skrivet: 20 aug-08 kl 17:50 »
Det känns som om ingenting av allt det jag vill sy och sticka blir gjort, men nu har jag i alla fall lyckats virka klart ett par små tofflor till min systerdotter!

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #386 skrivet: 20 aug-08 kl 22:30 »
Jättesöta!  :)

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #387 skrivet: 20 aug-08 kl 22:42 »
Instämmer med ovanstående talare!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #388 skrivet: 21 aug-08 kl 10:02 »
Tårtan är bakad, förlåt stickad på frihand. Fick idén när jag stickade en "blåbärsmössa" - den har ju som en stjälk som sticker upp.

Jag stickade (för en gångs skull) en liten provlapp, mätte antal maskor/10cm, och lade upp maskor efter ungefär hur stor diameter jag ville att tårtan skulle ha. Sedan rätstickades en "botten" till tårtan som stoppades med kuddstopp, eller stoppvad eller vad det heter. Dekoreras med virkad marsipanros och valfria bokstäver.

Egentligen var tanken att tårtan skulle förses med blixtlås och innehålla tårtbitar, men som vanligt var jag sent ute... :-[

Synd att man bara fyller ett år en endaste gång! Men, man borde kanske kunna sticka dit fler ljus?

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #389 skrivet: 21 aug-08 kl 23:17 »
Nu äntligen har jag vävt färdigt gitarrbandet som min "bonuspappa" ska få.
En lite sen födelsedagspresent, men bättre sent än aldrig!
Nu får jag också väven fri och kan börja på något nytt.

Bandet är vävt i fast rosengång och tuskaft, i lin.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #390 skrivet: 21 aug-08 kl 23:18 »
Synd att man bara fyller ett år en endaste gång! Men, man borde kanske kunna sticka dit fler ljus?

Ja det kan man säkert :)! Men då skulle jag inte sticka ljuset "i ett" med resten utan sticka tårtan först och sedan plocka upp maskor till ljus där jag vill ha dem.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #391 skrivet: 22 aug-08 kl 17:57 »
Nu äntligen har jag vävt färdigt gitarrbandet som min "bonuspappa" ska få.
En lite sen födelsedagspresent, men bättre sent än aldrig!
Nu får jag också väven fri och kan börja på något nytt.

Bandet är vävt i fast rosengång och tuskaft, i lin.

Najs!
Nu blev jag vävsugen också!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #392 skrivet: 24 aug-08 kl 19:41 »
Mitt första, och hittills enda, projekt i fastmasksvirkning. Oj, vilken tid det tog (brukar ju mest sticka), och det gällde att hela tiden kolla mönstret noga. Egentligen skulle de vara helt raka, men eftersom det blir rätt oelastiskt så breddade jag den delen som täcker handen.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Alore

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #393 skrivet: 24 aug-08 kl 22:16 »
Otroligt vackra, Anna! :)

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #394 skrivet: 25 aug-08 kl 09:43 »
Av någon anledning är jag sugen på väva en filt, väver man dem ens ??? Behöver man en stor vävstol då? ser framför mig en stor och mysig filt som jag vill ha och kura med i vinter :D ...kanske helt fel tråd för frågan egentligen :-[

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #395 skrivet: 25 aug-08 kl 10:32 »
Så länge du lägger upp en bild på den här sen när den är färdig så...;)
Hur stor vävstol du behöver beror förstås på hur stor filt du vill väva. Det går t.o.m. att väva dubbelt så brett som vävbredden har jag sett (men jag vet inte ännu hur det går till). Men visst ska du väl väva en filt!
Varpa en vävstol med plädgarn och börja väva! :)

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #396 skrivet: 25 aug-08 kl 10:32 »
Av någon anledning är jag sugen på väva en filt, väver man dem ens ??? Behöver man en stor vävstol då? ser framför mig en stor och mysig filt som jag vill ha och kura med i vinter :D ...kanske helt fel tråd för frågan egentligen :-[


Jo, lite fel tråd är det nog, men du kan ju låta dig inspireras av min ullpläd .
Pläd och filt är väl ungefär samma sak, skillnaden ligger (tror jag) i vad man gör med de potentielle fransarna.
Fransar man till dem eller ej.  :D
Mina plädar har jag alltid vävt på halvbredd, vilket går utmärkt med ullgarn.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #397 skrivet: 25 aug-08 kl 10:42 »
Verkligen jättefin pläd Ior!! :D

Problemet är just vävstolen...hade jag bott närmare min farmor och hon hade haft sin uppmonterad hade jag nog kunnat låna den men nu är den drygt 100 mil bort och nermonterad :-\ får nog se mig om efter en för är såå sugen på att väva en pläd. Är mycket jag vill göra som aldrig blir av :-\ När jag fått tummen ur (som sitter som klistrad ibland) med alla mina projekt (nålbinda vantar, sticka raggisar, väva pläd ;D )lovar jag att lägga ut bilder!! Håll inte andan bara... ::)

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #398 skrivet: 25 aug-08 kl 10:47 »
Man kan ju också sticka en pläd, t.ex. sticka i lappteknik i bomullsgarn.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #399 skrivet: 25 aug-08 kl 10:53 »
får nog börja med det...det finns vävstolar här runt om till salu såg jag på blocket men dem kostar ju en del o så vill jag inte sitta i förrådet o väva *s* var ju sugen på en fiskbensmöstrad pläd, men kan ju alltid ha projekt till framtiden, vill ju inte sitta sysslolös helt plötsligt  ;D *s*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Sundance, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser