Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277882 gånger)

koko

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #360 skrivet: 22 jun-08 kl 00:08 »
Så vackra alster...!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #361 skrivet: 24 jun-08 kl 16:12 »
Och så här blev den med utsmyckning
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #362 skrivet: 24 jun-08 kl 16:14 »
Vad fin, Anette!!  :D Vackra färger!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #363 skrivet: 24 jun-08 kl 16:18 »
Vad fin, Anette!!  :D Vackra färger!
Tack :-[ garnet är växtfärgat, dock inte av mig, jag har köpt det här på forumet. Det roliga är att när man tvättar/filtar det i maskin så djupnar färgerna och blir varmare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #364 skrivet: 24 jun-08 kl 21:04 »
Vilken härlig tröja!
Och så vackra färger att en kan känna hur mysig den är bara genom att se den! :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #365 skrivet: 25 jun-08 kl 09:14 »
Tack :-[. Garnet blev inte alls hårt och stumt utan mjukt som mjukaste filt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #366 skrivet: 25 jun-08 kl 11:17 »
De lila randiga tofflorna blev jag lite avis på

gjorde färdigt min strumpa igår.. Ovh den hade nog passat en kamelfot
vet inte vad jag gjorde men knasigt blev det, så det blev att repa upp
nu är jag snart tillbaka till mitt favorithelvete Hälen .. får se hur det går denna gången.
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #367 skrivet: 25 jun-08 kl 11:36 »
Måste säga att jag blir såå inspirerad till att sticka av den här tråden!! Har dock inte stickat sedan högstadiet eller nått i den stilen  :-\ Någon som har något nybörjartips?! alltså något att börja med som inte dödar glädjen på en gång... :) Vill ha sådanadär snurrsockor eller vad dem hette, dem såg asläckra ut :D och tova toflor i maskinen, ojojoj, jag vill göra allt på en gång!! :( Började virka av något garn mamma hade hemma men garnet tog ju slut och orkade inte leta upp likadant om det nu ens hade gått så lade ner det och har inte tagit upp det igen...var ganska kul :) ska se om jag hittar beskrivningen så kan jag ju alltid köpa nytt garn och börja om på nytt ist :) Lite nyfiken på nålbindning (hette det så? kommer inte ihåg...såg att flera gjort fina mössor i den tekniken)...vad och hur liksom?

//skaparsugen elinpelin

Senta

  • Inlägg: 8
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #368 skrivet: 26 jun-08 kl 08:56 »
Här är ett litet "nyckelringsband" jag gjorde igår. Förvånandsvärt enkelt och snabbt att knyta. En superbra blogg om liknande tekniker är http://stormdrane.blogspot.com/ och jag följde bara denna guide: http://www.bns-code.org/?view=pages&id=4
 
Hej!
När jag ser denna besrkivning tycker jag det ser ut som en enkel markamé knytning.  :)
Har gjort något liknade i slöjden med mina elever.

Snyggt är det ändå.
Too see a world in a grain of sand -
And a heaven in a wild flower -
Hold infinity in the palm of your hand -  And eternity in an hour.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #369 skrivet: 26 jun-08 kl 10:27 »
Måste säga att jag blir såå inspirerad till att sticka av den här tråden!! Har dock inte stickat sedan högstadiet eller nått i den stilen  :-\ Någon som har något nybörjartips?! alltså något att börja med som inte dödar glädjen på en gång... :) Vill ha sådanadär snurrsockor eller vad dem hette, dem såg asläckra ut :D och tova toflor i maskinen, ojojoj, jag vill göra allt på en gång!! :( Började virka av något garn mamma hade hemma men garnet tog ju slut och orkade inte leta upp likadant om det nu ens hade gått så lade ner det och har inte tagit upp det igen...var ganska kul :) ska se om jag hittar beskrivningen så kan jag ju alltid köpa nytt garn och börja om på nytt ist :) Lite nyfiken på nålbindning (hette det så? kommer inte ihåg...såg att flera gjort fina mössor i den tekniken)...vad och hur liksom?

//skaparsugen elinpelin
Är du sugen på tofflorna så är de kanonbra som som nybörjaralster eftersom varje liten (eller stor) ojämnhet försvinner när de filtas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #370 skrivet: 26 jun-08 kl 15:50 »
Är du sugen på tofflorna så är de kanonbra som som nybörjaralster eftersom varje liten (eller stor) ojämnhet försvinner när de filtas.

Jaaa, jag är så sugen på dem!! :D Dem ser jättehärliga ut!!  :) Finns beskrivning i någon bok eller är det "bara" att ta en vanlig beskrivning på ett par stooora tofflor och sedan filta dem i maskin?  ???

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #371 skrivet: 26 jun-08 kl 17:59 »
Jaaa, jag är så sugen på dem!! :D Dem ser jättehärliga ut!!  :) Finns beskrivning i någon bok eller är det "bara" att ta en vanlig beskrivning på ett par stooora tofflor och sedan filta dem i maskin?  ???

Här finns mönstret
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14189.msg293761#msg293761

De randiga tofflorna är i restgarner annars passar alla ullgarner bara man tänker på att ex.vis mohair filtar sig hårdare än vanligt ullgarn och att en del ullgarner (s.k. superwash) filtar sig sämre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #372 skrivet: 26 jun-08 kl 22:25 »
Tackar  :D
Får jag till några tofflor postar jag bilderna ;) ...om inte låtsas jag som att jag aldrig testade :-[ *s*

idamaria

  • Inlägg: 129
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #373 skrivet: 28 jun-08 kl 17:25 »
har vävt färdigt ett par skoband för män, det är ett beställningsjobb, ska väva ett par till snarlika till samma beställare, bara en lite avvikelse i mönstret.
« Senast ändrad: 28 jun-08 kl 20:44 av idamaria »
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

 

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #374 skrivet: 30 jun-08 kl 18:57 »
anette i bugared: kom på en sak när jag började titta efter garn till tofflorna man filtar i maskinen...hur mycket garn går det åt ungefär?! Vill ju köpa allt garn på en gång...:)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #375 skrivet: 30 jun-08 kl 19:40 »
anette i bugared: kom på en sak när jag började titta efter garn till tofflorna man filtar i maskinen...hur mycket garn går det åt ungefär?! Vill ju köpa allt garn på en gång...:)

Räkna med 150 gram. De randiga väger 144 gram, ett par liknande men i mohairblandning väger 115 gram.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #376 skrivet: 30 jun-08 kl 19:56 »
Räkna med 150 gram. De randiga väger 144 gram, ett par liknande men i mohairblandning väger 115 gram.
Tack ;D

Alore

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #377 skrivet: 02 jul-08 kl 09:42 »
Jag har precis gjort klart en "ryggvärmare" till min svärmor som spenderar två tredjedelar av året med ryggen böjd för att plocka ogräs i sin hektarstora trädgård. Kanske kan vara något för andra halvfrusna ogräsletare? :) Den var väldigt enkel, stickad i tjockt ullgarn (Eskimo från garnstudio), och jag skriver gärna ner det egenpåhittade mönstret om någon vill!


ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #378 skrivet: 07 jul-08 kl 01:16 »
Alore: Ja! Ja! Ge mig egenpåhittade mönstret!  :D
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Alore

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #379 skrivet: 07 jul-08 kl 14:08 »
ianitor - Okidoki! :)

Förkortningar:
V = Varv
M = Maska
A = Avig
R = Rät
AS = Avigsidan
RS = Rätsidan
Rätst = Rätstickning (bara räta varv)
Slätst = Slätstickning (räta varv på rätan, aviga på avigan)
Avm = Avmaska
2rtills = 2 räta tillsammans
1 öhpt = Lyft 1 m, sticka 1 m, dra den lyfta över den stickade
Hökn = Ökning på höger sida. Stickas såhär: Plocka upp tråden mellan två maskor FRAMIFRÅN med vänster sticka. Sticka den upplockade maskan rät genom den BAKRE maskbågen.
Vökn = Ökning på vänster sida. Stickas såhär: Plocka upp tråden mellan två maskor BAKIFRÅN med vänster sticka. Sticka den upplockade maskan rät genom den FRÄMRE maskbågen.

Mät midjan, eller runt det område du vill att ryggvärmaren ska sitta. Lägg till 5-7 cm för knäppning. Detta mått är det färdiga arbetets mått!

Kanten stickas genom hela arbetet såhär: Börja och avsluta varje varv med 3a på rs och 3r på as.

Knapphål görs såhär: Avm de 2 mittersta maskorna från rätsidan. På nästa varv (avigt varv) läggs två nya maskor upp över de två avm.

Lägg upp 18 m på st 9.
Sticka 2v rätst, och sticka sedan slätst tills arbetet mäter ca 6 cm. Glöm inte kanten!
När arbetet mäter ca 6 cm stickas ett knapphål.
Fortsätt sedan i slätst tills arbetet är 1/4 av färdigt mått.
Nu görs hökn och vökn på respektive sida på varje rätt varv totalt 8 gånger.
Fortsätt sedan i slätst tills arbetet mäter 3/4 minus 15 cm av färdigt mått.
Nu minskas det genom att det på de 2 första maskorna efter kantmaskorna på HÖGER sida görs 1 öhpt, och de 2 sista maskorna före kantmaskorna på VÄNSTER sida stickas tills. Minska totalt 8 gånger.
Sticka tills arbetet har rätt längd.
Avsluta med 2 varv rätst.

Fäst alla lösa trådar och sy dit två knappar på den sidan där knapphålen inte sitter.

Sträck arbetet och nåla fast det på en plan yta (t ex en bäddmadrass eller en klädd kökssoffa). Spraya med kallt vatten och låt sedan torka ordentligt.

Klart! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser