Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277961 gånger)

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1280 skrivet: 28 jan-14 kl 19:37 »
Kom osökt att tänka på andra rester. All ull som blir avklippt och kastad varje vår av fårbönder. Ingen som gör rest- saker av dem?

Jag fick två säckar ull som skulle slängts på tippen. Det har blivit ganska många vantar, här är ett par av dem.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1281 skrivet: 28 jan-14 kl 20:08 »
Oj va fina  :D

Då fick du ju både karda o spinna ( och färga det gröna?)
Man blir glad när man ser att det kommer till nytt. :)

Har tre får här som ska klippas till våren. Få se om jag kan göra något med deras ull. ( gottlansfår)


HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1282 skrivet: 28 jan-14 kl 20:22 »
Åh, här blir det ull-premiär när mina två klipps till våren (texel-dorset) visar den sig vara usel får den tvättas och användas som stoppning. Man kan ju inte bara slänga ett av världens mest fantastiska material hur som hellst heller!
Kommer det en haj - simma fortare.

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1283 skrivet: 28 jan-14 kl 20:29 »
Oj va fina  :D

Då fick du ju både karda o spinna ( och färga det gröna?)
Man blir glad när man ser att det kommer till nytt. :)

Har tre får här som ska klippas till våren. Få se om jag kan göra något med deras ull. ( gottlansfår)

Tack  :)
Jag har rensat, tvättat, tesat, kardat, spunnit, tvinnat, tvättat igen, färgat och sen stickat. Det låter som ett värre projekt än vad det är, faktiskt. Jag har spinnrocken framför teven, så jag kan titta med gott samvete...

Du hittar säkert på något skoj med din ull.

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1284 skrivet: 28 jan-14 kl 20:30 »
Åh, här blir det ull-premiär när mina två klipps till våren (texel-dorset) visar den sig vara usel får den tvättas och användas som stoppning. Man kan ju inte bara slänga ett av världens mest fantastiska material hur som hellst heller!

Vantarna jag visade ovan är av just dorset, så jag tror inte alls din ull är usel. :)

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1285 skrivet: 29 jan-14 kl 15:16 »
Vad roligt! Då ska den nog duga till något bättre projekt. Man blir ju så inspirerad här att man sitter och längtar efter att få klippa dom...
Kommer det en haj - simma fortare.

LimJans

  • Inlägg: 8955
    • Dalarna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1286 skrivet: 29 jan-14 kl 21:12 »
En containerräddad docka och lite restgarn. Nu redo för en ny dockförälders omsorger :)


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1287 skrivet: 29 jan-14 kl 22:27 »
å den ser ju aldeles ny å bedårande ut.  :-*

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1288 skrivet: 03 feb-14 kl 18:28 »
Handledsvärmare/halvvantar. Ökningen för tumkilen är gjord före första maskan på första stickan och efter sista maskan på sista stickan dvs ökningen hamnar mitt i kilen (och mitt i varvbytet). Första gången jag har sett det gjort på så sätt men man lär sig hela tiden.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1289 skrivet: 03 feb-14 kl 20:22 »
Läckra saker  :D

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1290 skrivet: 09 feb-14 kl 11:37 »
Tack Getalina!                                                                                                                                                                                                               Tröja i egen design. Det garn som inte är fårfärgat är egenhändigt växtfärgat dessutom ::) . Insåg att folk som ritar mönster på riktigt antagligen A, ritar mönstret skalenligt i färg och B, provstickar och anpassar mönstret efter det. Jag är inte så professionell utan är mest imponerad av möstret faktiskt gick jämt ut.

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1291 skrivet: 09 feb-14 kl 15:33 »
Verkligen jättesnygg!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1292 skrivet: 09 feb-14 kl 18:56 »
Jag har just vunnit en fårsax på tradera så jag ligger i startgroparna......

Fast så fint blir det aldrig som din tröja.  :D

Men en halsduk kan jag kanske knåpa ihop i alla fall.  ;)

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1293 skrivet: 10 feb-14 kl 07:25 »
Så fina saker ni alla gör, hela den har tråden är en kärleksförklaring till handarbetet oavsett material och det är makalöst vad med kreativitet vi människor besitter <3
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

 

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1294 skrivet: 10 feb-14 kl 12:22 »
Jag genomled alla syslöjdstimmar i skolan och teckningen var det ännu värre med. Jag tror att det enda vi skulle sticka i skolan var ett par tofflor, efter en termin blev vad jag hade åstadkommit degraderat till kaffelapp... Så jag gick ut skolan fullt övertygad om att jag saknade både handlag och blick för det estetiska.

Min mormor var en otrolig handarbetsmänniska och så småningom lärde hon mig sticka. För sex, sju år sedan stickade jag min första halsduk, jag höll mig till halsdukar ett par år men när behovet av sådana var överfyllt gav jag mig på lite mer avancerade saker. En del av mina alster blev så misslyckade att jag måste pausa från stickningen för att smälta besvikelsen. Nu för tiden går det rätt så bra. Jag stickar för att hantera jobbstressen och känslorna efter att ha blivit sviken och lämnad av någon som betydde väldigt mycket för mig. Stickning som meditation och terapi, känslan av att faktiskt åstadkomma något är helande för mig.

Konstnärlig är jag inte men med en binär kod och ett koordinatsystem med räta vinklar klarar jag av att rita upp åtminstone någotsånär vad jag vill. Och handlaget räcker tydligen till för att sticka trots allt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1295 skrivet: 10 feb-14 kl 20:17 »
PantaRei

Synd att det inte finns en gilla knapp.  :-*

Getis

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1296 skrivet: 10 feb-14 kl 21:20 »
Jag stickar för att hantera jobbstressen och känslorna efter att ha blivit sviken och lämnad av någon som betydde väldigt mycket för mig. Stickning som meditation och terapi, känslan av att faktiskt åstadkomma något är helande för mig.

Stickning innebär en korslateral rörelse som aktiverar båda hjärnhalvorna, vilket i sig är bra, men som också underlättar bearbetning av inte så roliga händelser, och förbättrar minnet för åtminstone en del av oss. Stickning är bra!

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1297 skrivet: 11 feb-14 kl 17:28 »
Ja, stickning är bra! Vad jag försökte få fram är att vi allt för ofta tror att vi inte kan något för att någon någon gång har haft vänligheten att upplysa oss om att det vi gör inte duger. Men om man istället för syslöjdslärarens krav på sömmar raka med mikrometerprecision utgår från att det är bra om sömmen ens håller ihop så duger plötsligt vad man gör. Och när det duger är det genast mycket roligare att göra något och då gör man det igen och snart har man faktiskt blivit bättre på vad det nu är man sysslar med.                                                                                För att återgå till ämnet, handledsvärmare i ett underbart kamgarn jag 'råkade' köpa på garnrea.

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1298 skrivet: 11 feb-14 kl 18:42 »
Fina  :)
Det är minsann ingen myt att "övning ger färdighet".
Eftersom jag gillar vantar visar jag ett par till.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1299 skrivet: 22 feb-14 kl 17:22 »
Tråkiga TVprogram har sina fördelar, då hinner jag brodera medans jag slötittar :) Denna gången blev det ett par vanliga vita örngott som fick en ansiktslyftning....
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser