Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277929 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1140 skrivet: 19 sep-12 kl 22:23 »
Ja visst är det superfint  :D Samma här jag har tänkt på dessa spetsar sedan jag såg bilderna.Jag måste ut och reka efter gamla lakan,men jag vet inte var riktigt.....Myrorna kanske?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1141 skrivet: 19 sep-12 kl 23:14 »
Inspirerande! Har en samling av gamla spetsar liggandes, men hur gör du, syr du ihop allt för hand?
Tala ut människa!!!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1142 skrivet: 20 sep-12 kl 09:11 »
Inspirerande! Har en samling av gamla spetsar liggandes, men hur gör du, syr du ihop allt för hand?
Nej, inte för hand, allt sys på maskin( det skall gå fort  ;D ). Om det är en spets som inte redan sitter på ett lakan så lägger jag den utanpå, så nära tygkanten det går och syr med lång stygnsbredd så tätt inpå kanten det bara går. Jag har gjort större dukar på samma sätt, och överkast. Det roliga är att komponera ihop, det kan gå lång tid innan den där sista delen hittas och det blir dags för ihopsyning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1143 skrivet: 20 sep-12 kl 20:36 »
Nej, inte för hand, allt sys på maskin( det skall gå fort  ;D ). Om det är en spets som inte redan sitter på ett lakan så lägger jag den utanpå, så nära tygkanten det går och syr med lång stygnsbredd så tätt inpå kanten det bara går. Jag har gjort större dukar på samma sätt, och överkast. Det roliga är att komponera ihop, det kan gå lång tid innan den där sista delen hittas och det blir dags för ihopsyning.

Och min symaskin som skar ihop för ett år sen...attans måste försöka hitta en ny gammal rackare nu då...såå sugen! Tack!
Tala ut människa!!!

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1144 skrivet: 20 sep-12 kl 21:36 »
Men man behöver väl inte sy för maskin om man inte har bråttom. Tycker att många saker är sköna att sy för hand. Det får gärna ta lite tid också.  :)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

mojje

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1145 skrivet: 24 sep-12 kl 16:20 »
Men man behöver väl inte sy för maskin om man inte har bråttom. Tycker att många saker är sköna att sy för hand. Det får gärna ta lite tid också.  :)


Dessutom håller det i regel mycket längre om man syr för hand!

Här har ni en höstig sjal jag virkade häromveckan. Passar bra nu när det är lite kallare ute.

Fler bilder kan ni hitta här: www.malinbohm.se

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1146 skrivet: 24 sep-12 kl 16:56 »
Dessutom håller det i regel mycket längre om man syr för hand!
[/url]
Fast det håller jag inte med om  ;), möjligen är man mer försiktig med det handsydda.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mojje

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1147 skrivet: 25 sep-12 kl 10:05 »
Fast det håller jag inte med om  ;), möjligen är man mer försiktig med det handsydda.

Ja, jag kanske uttryckte mig oklart. Jag är utbildad inom både folkligt och modernt skrädderi. Så jag har lärt mig att de folkliga handsydda sömmarna håller mycket bättre än symaskinssömmar, för handsydda sömmar går bara upp ett stygn i taget medan en maskinsöm bara säger ritsch och sen är hela sömmen borta. Men det beror ju på hur man syr för hand, det finns ju väldigt sköra handsömmar också.  Men rediga efterstygnssömmar i tjock vaxad lintråd håller minst hundra år och det är ju hur bra som helst. :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1148 skrivet: 25 sep-12 kl 10:54 »
Ja du har helt rätt, jag ifrågasätter inte din sakkunskap, tjock vaxad lintråd håller sannolikt längre än det mesta, men det är sällan det är aktuellt med dylikt till att sy samman spets- brodyr- och lakanspaneler ;D

Däremot har jag antika bolstervar i linne liggande där vaxad lintråd använts till sömmarna, de kommer att överleva både mig och mina barnbarn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1149 skrivet: 27 sep-12 kl 16:08 »
Gjort en liten Kumihimo-fläta av 16/2 lintråd. Totalt 80 trådar fördelade på 8 buntar. Tror inte jag är så slita av den :).

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1150 skrivet: 15 okt-12 kl 09:38 »
Gammal lampstomme+spetsbitar+tygrester och lite annat smått och gott. Jag är rätt nöjd med resultatet :)


« Senast ändrad: 15 okt-12 kl 09:40 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1151 skrivet: 15 okt-12 kl 09:43 »
jättefin ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1152 skrivet: 24 okt-12 kl 14:15 »
1. Oskars halsband gick sönder så jag gjorde ett nytt utav fuskläder och nitar.

2. Två år har det tagit att få denna filt färdig. Den ska få värma min systerdotter Elsa.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1153 skrivet: 24 okt-12 kl 18:07 »
Var ju till hantverksmässan i helgen så det blev en virkad hatt. En kollega har gjort blommorna i pärlor. Den är förresten till salu; intäkten går till välgörande ändamål.

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1154 skrivet: 04 nov-12 kl 18:43 »
Liten nätt axelväska, yttertyg av mjuk brokad i vitt och blekguld, innertyg i samma som överkanten och axelbandet. Mängder av "pynt", t.ex. antika spetsar, pärlemorknappar, veckad panel från gammal dopklänning, pärlor mm.mm. Finns till salu på Tradera ifall nån är sugen :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1155 skrivet: 04 nov-12 kl 22:51 »
Du gör så vackra saker Anette!!! Även jag sitter och pysslar i afton.... mysigt :) Den är inte riktigt klar ännu och ska nog göras om till en hängande modell.... tror jag.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1156 skrivet: 04 nov-12 kl 23:30 »
Jättefin Jenny!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1157 skrivet: 05 nov-12 kl 16:22 »
Nytt band av 192 lintrådar :). Lade även upp den i mitt album här. Oklart vad jag ska ha det till.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1158 skrivet: 05 nov-12 kl 19:52 »
jä***ligt snyggt.Hur lång tid tog det att göra det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1159 skrivet: 05 nov-12 kl 20:29 »
jä***ligt snyggt.Hur lång tid tog det att göra det?
Tack jag varpade tråden jag skulle använda i förrgår kväll vilket var att få tråd på 24 spolar som användes vid flätningen. Igår höll jag på ganska mycket och idag kanske 30 min för att avsluta det hela.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
Lasse-hatten, Oskari, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser