Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277703 gånger)

SkogsKajsa

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1020 skrivet: 24 sep-11 kl 09:21 »
Jag är inte så jätte "handarbetig" med garn och så, men jag syr och pysslar av hjärtans fröjd :D
Kastar mej in i tråden ändå då och vill ni så kika på http://skogskajsa.se för att se vad mitt pyssel är :)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1021 skrivet: 24 sep-11 kl 09:57 »
Ja den såg härlig ut!

Jag njuter av att titta på alla fina handgjorda grejor. Dom är inte bara finare, dom är det liksom mera värde i också.

Fny - jag tror du förstod precis hur jag menade och jag tror jag fattade hur du menade också  ;D Då finns det bara en sak att göra: Använd mönstret till framstycket och sy ett tunt foder. Detta fäster du på inre infodringskanten fram och i axelsöm samt ärmsömsmåner och sidsömsmåner. I midjan kan du låta vara "öppet". Du bör göra den med samma insnitt som framstycket och du kan göra den tex 12-16 cm lång i sidsömmen (litet beroende på din storlek). Huvudsaken den kommer litet under själva bysten. Du kommer att upptäcka att det skrynklar mindre också utav att man dubblerar framstycket!

Är taften av något naturmaterial så kan man ta samma tyg. Är det syntet så kan du istället ta ett fodertyg som är av något naturmaterial som inte är svettigt. Jag använder aldrig syntetfoder just för att jag tycker sånt är jobbigt. Viscos funkar men siden är skönast förståss.

Nej nu känner jag mig riktigt puckad, för jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Jag har ju redan foder, inte kan du väl mena att jag bör sy fast  ännu ett foder?!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1022 skrivet: 25 sep-11 kl 00:21 »
Jag har gjort så på en klänning, jag måste bara leta på en bra bild (kommer  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1023 skrivet: 09 okt-11 kl 22:55 »
Tråkiga TVprogram ikväll så det blev ett par vantar till minsta barnbarnet Leia  (4 månader) under tiden som jag slötittade..................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1024 skrivet: 10 okt-11 kl 09:27 »
Men... så vansinnigt söta!!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1025 skrivet: 10 okt-11 kl 21:47 »
Första gången jag lyckats sy ett par byxor!!! http://agiscraft.blogspot.com/2011/10/finished-wool-trousers.html


 

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1026 skrivet: 16 okt-11 kl 17:21 »
Ny klänning!


« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 17:23 av Fny »

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1027 skrivet: 16 okt-11 kl 17:25 »
Suck... nu har jag återigen problem med länkandet... men jag tror en bild syns iallafall! Titta gärna förbi på min blogg för fler bilder.  :-[

www.agiscraft.blogspot.com

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1028 skrivet: 16 okt-11 kl 18:59 »
Ny klänning!




Vilken underbar katt!!!!

Jo, visst, klänningen är också väldigt fin!  ;)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1029 skrivet: 16 okt-11 kl 23:50 »
Sicka söta tossor! Och brallorna och katten var det inget fel på heller  :) Klänningen syntes inte så bra men huvudsaken man är nöjd med den själv. Sent omsider kommer här utlovat foto till FNY på insidan av en klänning med infodring (grönt) och foder (vitt töjbart) som sitter ihop i urringningen:

Hela klänningen är handsydd förresten. Jag hade inget att göra tidvis på jobbet under väntetider så jag sydde litet då och då. Tog mindre än en vecka, så var klänningen klar.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1030 skrivet: 16 okt-11 kl 23:54 »
Ser just att just den här hade jag sytt en raksöm 5 mm innanför kanten på, det brukar jag inte göra. Inte så det syns såhär i alla fall. Men här var tyget så flamsigt och det drog sig hit och dit, så det behövde extra stadga.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1031 skrivet: 17 okt-11 kl 10:34 »
Maken säger att man inte kan skaffa en bäbis av anledningen att få köpa ett par vantar av Anette i Bugared ::) Jag fattar inte ???..... det är väl en anledning, lika god som någon annan o:)

Snugga grejjer du gör FNY
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1032 skrivet: 17 okt-11 kl 20:11 »
Maken säger att man inte kan skaffa en bäbis av anledningen att få köpa ett par vantar av Anette i Bugared ::) Jag fattar inte ???..... det är väl en anledning, lika god som någon annan o:)
;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1033 skrivet: 30 okt-11 kl 08:38 »
Jag är inte sådär jätte duktig på sticka mönster men jag lyckades ganska bra med sockarna...Tyvärr var det inte ett bra garn till mönstret.
Bilderna är inte av bästa kvalitet...
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1034 skrivet: 30 okt-11 kl 08:42 »
Jag är inte sådär jätte duktig på sticka mönster men jag lyckades ganska bra med sockarna...Tyvärr var det inte ett bra garn till mönstret.
Bilderna är inte av bästa kvalitet...

Oooh. Var får jag tag på mönstret?  :o :D
JÄTTEFINA!

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1035 skrivet: 30 okt-11 kl 09:15 »
Det finns på nätet GRATIS!!!!
drops design. Garnkvaliteten är karisma sök där, finns mycket vill ha där. Har ett nytt projekt därifrån, men denna gång köpte jag garnet därigenom också.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1036 skrivet: 30 okt-11 kl 09:57 »
Jag är inte sådär jätte duktig på sticka mönster men jag lyckades ganska bra med sockarna...Tyvärr var det inte ett bra garn till mönstret.
Bilderna är inte av bästa kvalitet...

Det var ju ett jättehäftigt mönster, och snyggt blev det! :D

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1037 skrivet: 30 okt-11 kl 19:13 »
Dom var ju jättefina. Jag tyckte mönstret gjorde sig jättebra. Det såg litet vikingainspirerat ut. Jag har en bok med vikingamönster som jag jättelänge tänkt göra något från men det har aldrig blivit av. Vikingamönster i stickat av Elsebeth Lavold, ICA förlaget. Rekommenderas varmt som inspirationsbok eller kanske julklapp.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1038 skrivet: 31 okt-11 kl 07:42 »
Tack för alla fina kommmentarer! :-[
Skam den som ger sig men jag började om med strumpan 4 gånger innan jag fick kläm på mönstret....
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1039 skrivet: 31 okt-11 kl 19:19 »
Advent närmar sig med stormsteg, jag syr vimplar till adventsprydnader. Här är en med änglar  o:)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser