Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277950 gånger)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1000 skrivet: 10 jul-11 kl 11:10 »
..... men utan lappar till dotterns förtjusning..... åsså fick hon själv välja glittriga knappar..... hennes kommentar- Hoppas vi blir bjudna på kalas snart! ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daisy

  • Inlägg: 87
    • Bohuslän
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1001 skrivet: 10 jul-11 kl 12:39 »
En liten klänning till 4-åringen..... tänkte få till ett par tillhörande byxor oxå, men först ett par brallor till mig själv. Regninga kvällar spenderas med fördel framför symaskinen ;)

Jättefin! Den såg ut som jag tänkte mig när du beskrev den. :-) Vad duktig du är! :-)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1002 skrivet: 10 jul-11 kl 19:31 »
Vad fin! Roligt att hon fick välja knappar själv också, tycker hon säkert om att ha på sig då. Hos mig inledde det en aldrig bruten fascination för just knappar. Byter jämt på köpeplagg, kollar på loppis på gamla kläder, sprättar morfars overaller på intressannta och "väl patinerade" objekt  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1003 skrivet: 13 jul-11 kl 19:38 »
 :-[..... ni e ju för snälla :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1004 skrivet: 05 aug-11 kl 15:21 »
Mitt senaste alster... förkläde!  ;D http://agiscraft.blogspot.com/2011/08/baking-apron.html

Och tillsammans med mannen min, 1300-talare! http://agiscraft.blogspot.com/2011/08/14th-century-outfits-finished.html

edit: hmpf, problem med både bilder och länkar... funkar det nu måntro?
« Senast ändrad: 05 aug-11 kl 15:23 av Fny »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1005 skrivet: 06 aug-11 kl 00:03 »
Jo det funkar.
Underbara kläder  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1006 skrivet: 11 aug-11 kl 15:50 »
Mitt nysydda dynevar, till kökssoffan, enbart av återanvända gamla linnetyger. Nu skall jag sy ett till kökssoffan i verandan, där skall jag använda lite mörkare linnetyger eftersom katterna gärna sover där på nätterna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1007 skrivet: 12 aug-11 kl 12:27 »
Åh, vad fint!!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1008 skrivet: 24 aug-11 kl 08:27 »
Färdiga handledsvärmare/armband (varmband!!)


christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1009 skrivet: 25 aug-11 kl 03:52 »
Vad fina dom blev! Kommer nog snart till användning också.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1010 skrivet: 22 sep-11 kl 19:02 »
Åh, vad jag är glad! Äntligen klar med min nya klänning! Jag har haft såna problem med att lägga in bilder här så det får räcka med en länk... http://agiscraft.blogspot.com/2011/09/red-taffeta-dress-finished-yay.html
Det blev inte alls som det var tänkt, jag hade hur många problem som helst och var tvungen att helt skrota mönstret och skapa ett eget i stället. Så inte riktigt som planerad, men nu är jag ändå klar och hemskt förtjust i resultatet!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1011 skrivet: 22 sep-11 kl 19:17 »
OMG!.... både du och klänningen är skitsnygga :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1012 skrivet: 22 sep-11 kl 20:48 »
Tack! *glad* ;D ;D ;D

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1013 skrivet: 22 sep-11 kl 20:49 »
Häftigt!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1014 skrivet: 23 sep-11 kl 01:45 »
Hur tjusigt som helst ju! Den kan du känna dig nöjd med  :)

Jag tjuvläste litet i din text: Jag vet hur man fixar så kanten inte viker ut sig lika mycket. Man tar tag i inre besparingen, dess sömsmån och klänningens sömsmån - och syr en söm igenom dessa tre tyglager på insidan som ramar in urringningen - två mm från vikkanten. Sen viker man in alltihop och pressar jämnt. Då brukar det ligga till sig snyggare. Inget syns på utsidan. Man bör sätta dit litet vliseline på besparingen (inte på stycket utan den påsydda biten) också.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1015 skrivet: 23 sep-11 kl 08:30 »
Hur tjusigt som helst ju! Den kan du känna dig nöjd med  :)

Jag tjuvläste litet i din text: Jag vet hur man fixar så kanten inte viker ut sig lika mycket. Man tar tag i inre besparingen, dess sömsmån och klänningens sömsmån - och syr en söm igenom dessa tre tyglager på insidan som ramar in urringningen - två mm från vikkanten. Sen viker man in alltihop och pressar jämnt. Då brukar det ligga till sig snyggare. Inget syns på utsidan. Man bör sätta dit litet vliseline på besparingen (inte på stycket utan den påsydda biten) också.

Jag har ju sytt en punktsöm för hand runt hela urringningen, ca 5 mm från kanten, som gör att själva kanten inte puffar upp sig (om du förstår vad jag menar, kanten är både slät och platt). Det är alltså tyget längre in som kommer fram... Sen kan nämnas att det finns en förstärkning längs med urringningen mellan foder och yttertyg. Jag är lite osäker på exakt hur du menar, Christinag, men jag får för mig att den söm du förslår har samma effekt som den punktsöm jag redan sytt? Eller har jag missförstått?

Och förresten, tack! :D

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1016 skrivet: 23 sep-11 kl 12:24 »
Pläd och ett par sockar klara. Sockarna tillhör kategorin mer snygga än sköna.  o:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1017 skrivet: 23 sep-11 kl 12:35 »
Ååh, pläden är underbar!

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1018 skrivet: 23 sep-11 kl 13:18 »
Ååh, pläden är underbar!

Tack!  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1019 skrivet: 23 sep-11 kl 19:36 »
Ja den såg härlig ut!

Jag njuter av att titta på alla fina handgjorda grejor. Dom är inte bara finare, dom är det liksom mera värde i också.

Fny - jag tror du förstod precis hur jag menade och jag tror jag fattade hur du menade också  ;D Då finns det bara en sak att göra: Använd mönstret till framstycket och sy ett tunt foder. Detta fäster du på inre infodringskanten fram och i axelsöm samt ärmsömsmåner och sidsömsmåner. I midjan kan du låta vara "öppet". Du bör göra den med samma insnitt som framstycket och du kan göra den tex 12-16 cm lång i sidsömmen (litet beroende på din storlek). Huvudsaken den kommer litet under själva bysten. Du kommer att upptäcka att det skrynklar mindre också utav att man dubblerar framstycket!

Är taften av något naturmaterial så kan man ta samma tyg. Är det syntet så kan du istället ta ett fodertyg som är av något naturmaterial som inte är svettigt. Jag använder aldrig syntetfoder just för att jag tycker sånt är jobbigt. Viscos funkar men siden är skönast förståss.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser