Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 327607 gånger)

idamaria

Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #160 skrivet: 07 okt-07 kl 11:45 »
Nu måste jag väl själv gifta mig, eller någon i min närhet, för jag har en färdig brudkrona. Gjorde den till samma utställning som vaggan var på. Ska man vara vidskeplig så var det väl dumt att göra en brudkrona som inte var tänkt till någon speciell...
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #161 skrivet: 07 okt-07 kl 13:24 »
Glada nyheter. Svärmor var här i veckan och när hon åkte tog hon med sig broderiet! Hon är en handlingens kvinna.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

annan

« Svar #162 skrivet: 07 okt-07 kl 20:27 »
Nu måste jag väl själv gifta mig, eller någon i min närhet, för jag har en färdig brudkrona

hoppas den får komma ut ur sin monter snart.... ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #163 skrivet: 08 okt-07 kl 11:25 »
Glada nyheter. Svärmor var här i veckan och när hon åkte tog hon med sig broderiet! Hon är en handlingens kvinna.

Ah, lysande! Svärmödrar är helt enkelt fenor på att brodera julkalendrar.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

annan

« Svar #164 skrivet: 08 okt-07 kl 20:18 »
tror faktiskt inte att min svärmor ens skulle kunna trä en symaskin, än mindre brodera för hand :o

idamaria

« Svar #165 skrivet: 12 okt-07 kl 17:28 »
jodå nu ligger den "nermonderad" i en påse hemma, alla sidenbanden är fästa med tryckknappar i tiaran o rosetten är seperat fast i tryckknappar i sidenbandsdelen...så den ligger fint ihoprullad i väntan på nästa bröllop :)

hoppas den får komma ut ur sin monter snart.... ;)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #166 skrivet: 04 nov-07 kl 20:17 »
Måste visa vad min älskade hustru stickat till dockskåpet. Stickorna hon använder är 0,8 mm.

Hoppas bilden kommer med (det är 5 mm rutor i papperet)

Edgar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #167 skrivet: 05 nov-07 kl 11:42 »
OJ!  :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

annan

« Svar #168 skrivet: 05 nov-07 kl 14:11 »
då kommer nog "dockskåpet" inte att frysa om tassarna ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #169 skrivet: 05 nov-07 kl 22:47 »
Vilket pilljobb! Undrar om jag haft tålamod till det.  ::)
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 22:48 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vindpust

« Svar #170 skrivet: 06 nov-07 kl 14:44 »
Fantastiska saker!! man blir så glad av att titta runt.

har sytt en kjol av en gammal gardin jag hittade på en loppmarknad förra helgen. tyckte den blev fin.. :)

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #171 skrivet: 07 nov-07 kl 08:30 »
Härligt!
Ja, se det är bara fantasin som sätter gränser  ;D

plyschsoffan

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 08 nov-07 kl 20:54 »
Vilka fina och härliga alster, roligt att se!!!!
Önskar att jag också kunde sticka, men det får bli ett framtida projekt när alla tråkiga måsten är avklarade..

ÖRNA: gud va fina dina jordgubbsvantar var!!! (riktigt avundsjuk på dom....)

Sofie

annan

« Svar #173 skrivet: 09 nov-07 kl 17:18 »
här är makens nya vantar med 27 dödskallar på varje, han gillar fantomen :)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #174 skrivet: 09 nov-07 kl 18:36 »
Här är en bild på blöjbyxorna jag stickat. Jag håller på med det andra paret nu och tror garnet räcker till ett tredje par. De är stickade i flossagarn, sånt där otvinnat förgarn.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

koko

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 10 nov-07 kl 15:07 »
Skriiik vad gulligt!

annan

« Svar #176 skrivet: 10 nov-07 kl 16:09 »
ju gulligare blöjbrallorna är desto mer äcklig bajs å kiss får det plats i dom;-)

var fick du tag på förgarnet? var det såntdär som går av för ingenting eller finns det kraftigare?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #177 skrivet: 11 nov-07 kl 14:54 »
Min bebis kommer bara att bajsa gulligt bajs i dom gulliga blöjbyxorna  ;)

Förgarnet köpte jag hos magazin du nord nu senast. Men de på bilden är stickade av av garn jag köpte på en sameslöjdsbutik i Hetta i nordligaste Finland. En underbar butik om man har vägarna förbi....

Magazin du Nord har postorder, beställ katalogen på http://www.magazindunord.com/ Jag handlar rätt mycket där, verkligen superkvalite på grejerna. Både till barn och vuxna. Butiken i Umeå är jättefin och har mycket mer än det som finns i katalogen.

Och ja, det är sånt där otvinnat garn som går av för precis ingenting. Lite trixigt att lägga upp maskor med. Men om det går av mitt i stickningen är inte så farligt, man stickar bara med ändarna omlott ett par maskor så har man skarvar ihop det. Inget fästande å sånt.

annan

« Svar #178 skrivet: 11 nov-07 kl 18:10 »
nästa gång jag är i Hetta skall jag handla ;)

här längre söderut är det kanske tätare mellan butikerna men utbudet är ibland :P

Jordefamn

• Skåne
« Svar #179 skrivet: 26 nov-07 kl 01:19 »
Åh, vad härligt med alla saker folk gjort!
Vad mycket kreativitet det finns här!
Här kommer lite inspiration från lite saker jag gjort som kanske är lite annorlunda.

Ett par tovade tofflor med vitsippor broderade uppå. Tyvärr har jag slitit hål på en av dem, och inte orkat laga det än. :P

Nålbundna vantar. Det här är det andra paret jag band, det första gjorde jag till min syster. De ligger för övrigt på en pläd jag vävde när jag gick på folkhögskola. Skulle bra gärna vilja ha plats till en vävstol...

En tovad tehuva, som jag gjorde åt en kär vän (på en annan folkhögskola). Eken är broderad med kedjestygn.

Brickband är en av mina favorittekniker!

Brickband nr. 1. Ett av de första banden jag vävde. De är nu fastsydda på en vadmalsmantel, som värmer mycket bra! :) De är vävda i 16/2-lin, med mönstret delvis gjort i trädningen, och med en del individuella vridningar av brickorna.

Brickband nr. 2. Det här är en otroligt mångsidig teknik! Detta band (nu ett bälte) är vävt i s.k. "double face weave", där baksidan blir en spegelbild av framsidan. Mönstret består av bladrankor, två hjortar, samt ett träd. 16/2-lin, mönstret gjordes helt med individuell vridning av brickorna (efter ett komplicerat mönster - jag fick göra om vissa delar ett antal gånger!).

Till sist en liten paviljong. I lin, med handsydda sömmar i lintråd. Tog ett tag att göra, får jag väl säga. Textiltryck på utsidan (screentryck). En trästomme i mitten (den gjorde jag inte själv). Tyvärr är det inte helt vattentätt eller vindtätt.
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 21:58 av Jordefamn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser