Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sätta ihop två grupper??  (läst 3395 gånger)

bybon

• Västerbotten
sätta ihop två grupper??
« skrivet: 10 sep-12 kl 21:50 »
har en grupp blandrashöns 5 st som jag tänkte sätta ihop med mina lohman 10 st hönor och en hedemoratupp
så jag stoppade in lohman hönsen i buren där blandningarna bor men dom bara tog över hela utrymmet  :o
så nu är blandningarna bara uppe på sittpinnen och i fönstret och törs inte gå ner.
och när någon tar mod till sig och hoppar ner så blir den direkt jagad och då flyr dom upp igen.
jag har stått och hållit i maten så dom ska få äta och så har jag ställt vatten i fönstret men så kan dom ju inte ha det  :'(
har ni något tips på hur jag ska få dom att gå ihop??  eller måste jag sära på dom igen?
det är en som inte flyr lika lätt som dom andra och man ser att det inte blir lika intressant att jaga henne då.

lena70

• Gäst
SV: sätta ihop två grupper??
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 07:37 »
haha..Det eviga problemmet med att sätta ihop höns..Ibland går det lätt som en plätt, och andra gånger blir det problem..Jag är inte förvånad över att lohmanhönsen "tog över", det berodde nog på att de är flera till antalet..Och visst vill vi ibland ändra om i flocken, skaffa fler höns och liknande, men varför blir det inte som vi människor vill för??.Varför beteer sig inte djuren som vi vill??.Fåglar är rätt besvärliga vad gäller detta, att ändra om i flocken, om det är nån tröst?.Antingen fortsätter du som du gjort, jättebra att du sätter ut mat och vattenplatser till de uppskrämda..Då går det ingen omedelbar nöd på dom, och du kan avvakta och se hur allt utvecklar sig..Troligen är det precis som du säger, att lohmanhönsen eggas igång, när de ser att blandrashönsen blir rädda, och då blir allt extra kul..Du skrev att en av hönsen inte var lika rädd, och att hon därför blev rätt ointressant att jaga..Om det inte är värre än såhär, kan du nog avvakta lite..Det är värre om de andra hönsen blir fysiska mot blandraserna, börjar hacka på dom..Är tuppen snäll mot blandraserna?.Hur reagerar han, när någon av de andra försöker ta sig ner på golvet?.
Ett annat alternativ, är ju att dela på gruppen..Om du har möjlighet och utrymme, och tycker att det blir enklare så..
Själv har jag inte många höns, men jag har många hönshus ( jag har en liten stugmani, samlar på stugor), jag har bara några höns i varje stuga och  1-2 tuppar ( genom stugorna kan jag med behålla fler tuppar, och slipper fundera över, vad jag ska göra med alla tuppar, som kommer till varje sommar..) stugorna löser snabbt problem, med att sätta in nya höns i ny grupp, jag bara flyttar runt de nya, tills jag hittar en stuga, där de blir accepterade.. ;D

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 09:08 »
Råkade ut för samma sak när jag släppte in en grupp dvärghöns (tupp + 2 hönor) till 9 lohmann 2 sussex och 1 leghorn (ingen tupp i den gruppen). Dvärghönsen tog över fullständigt och terroriserade  >:D . Det var inte fråga om rangordningsutfall utan ren terror så blodet "flöt".

Lösningen på problemet: nacka tuppen och skaffa en ny. Det var hans aggresiva beteende som triggade hönorna. Nu går dvärghönorna ihop med Lohmanngruppen, med en ny tupp, och allt är hur lugnt som helst  :) .
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

bybon

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 09:11 »
tuppen bryr sig inte så mycket han börjar dansa och uppvakta dom när han får chansen.  ;D
så han har nog inget emot dom.
men han lägger sig inte i när dom andra jagar dom och rycker någon fjäder ifrån dom.
ja man blir inte klok på dom här fåglarna
man kan ju bli tokig för mindre.  ::) ::)
det roliga är att på natten sitter alla tätt ihop på pinnen som bästa vänner.  ;D
men det tar emot lite att behöva mata dom där uppe för då får dom ju ingen anledning till att gå ner
och då känns det ju som att det kommer att fortsätta så här.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 09:21 »
Möblera om och lägg in god mat och roliga saker på olika ställen. Upprepa några dagar i följd. Ge inte mat och vatten till blandraserna där de gömmer sig. De dör inte på någon dag. Avvakta, så ska du se att de vänjer sig vid varandra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bybon

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 12:58 »
vad tror ni om att plocka ut 5 av lohmanhönsen till buren bredvid
så det blir jämnare fördelning och sedan stoppa tillbaka dom om någon dag??
var bara en tanke och vill rådfråga några proffs innan jag provar.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser