Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss/genbank  (läst 17316 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Skaffa gäss/genbank
« skrivet: 10 sep-12 kl 14:30 »
Jag har funderat lite fram och tillbaka och har nu kommit fram till att ett par gäss skulle passa bra på vår gård.  :)

Kollat runt och fastnat för ölandsgås, mest för att de är så pass utrotningshotade annars tror jag inte att sort spelar så stor roll.

Men dessa är inte lätta att få tag på!

Mailat den som har hand om genbank på dessa men inte fått svar än...

Är inte alls insatt med det är med genbank. Kan jag leta reda på uppfödare själv och köpa eller ska jag invänta svar från genbankskillen?
Jag vet ju att när jag bestämt mig för något måste det hända ganska så omgående...

Vet ni någon som har ölandsgås?

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Skaffa gäss/genbank
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 14:43 »
Själv letat efter dom. Men sist jag ringde Genbanksansvarig sa de att jag stod på 4-5 plats i kön.
Så jag köpte Skånegäss.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 09:10 »
Och jag mailade genbanksansvarige för 10 dagar sedan och har inte fått något svar.

Tur att jag är ute i god tid. Vill helst ha till våren... Annars är jag en sån så när jag har bestämt mig för något så vill jag ha det NU! 

Måste jag gå genom genbanksansvarige? Kan jag inte leta upp egen uppfödare och köpa därigenom och sen bli genbank? Eller funkar det inte så?

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 09:59 »
Vill man ha gäss på våren måste man nästan ha avtalat med säljaren redan på hösten. Det är sällan man behåller fler djur över vintern än vad man själv tänkt använda i aveln.

Förstår inte varför genbanksansvarig inte svarar snabbare, men kan ju finnas någon förklaring. Det är nu på höstkanten som de flesta avelsgäss köps och säljs.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 10:13 »
Jag mailade också ansvarig för ölandsgässen för ca 2 månader sedan men fick inget svar :-\ men de är ju ideelt arbetande så jag antar att alla har fullt upp ibland.

Så för vår del så blev det skånska gäss och det är jag mycket nöjd över idag :D Stor eloge till Genbanksansvarige Ronny som svarade direkt på mailen. Vi köpte 4st gässlingar i augusti men än vet vi inte vilket kön de har så jag hoppas att det finns minst en hona bland dem ::)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 10:53 »
Måste jag gå genom genbanksansvarige? Kan jag inte leta upp egen uppfödare och köpa därigenom och sen bli genbank? Eller funkar det inte så?

Nej, du kan självklart leta upp gäss med genbanksintyg själv och sedan ansöka/bli genbank. Genbanksansvarige ska ha lite allmän koll på besättningarna
och var det kan tänkas finnas djur men framförallt hålla koll på alla papper och statistik. Därför kan det vara bra att vända sig till denne om du har svårt att
finna själv eller om du vill bilda ett avelspar med litet släktskap, dvs rekrytera ur olika besättningar.

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 11:10 »
Jag säger bara; LYCKA TILL !!

Min dröm att skaffa skånegås i genbank rann ut i sanden trots att jag fick kontakt med uppfödare i god tid. Hanen skulle hämtas 20 mil hemifrån men honor fanns inte närmare än i skåne/blekinge...det var fööör långt för min del :-\,bo i värmland.

Fick tag på "skånegäss" utan papper i västra götaland och dom är jag nöjd med,senare även obesläktade hanar fr annan uppfödare.
Är en lycklig gåsägare idag :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 sep-12 kl 11:21 »
Visst är det omständigare att skaffa djur med härstammningskrav än djur i allmänhet. Att just dessa djur finns framförallt i och kring de sk. skåneländerna är
knappast konstigt och man kan rent av säga att det är en del av genbankstanken om man vill hårddra det. Sen måste man inte skaffa ett obesläktat par till
och börja med. De flesta husdjur är ganska inavlade och tåler det bra, i lagom dos. Skaffa
ett par från en uppfödare och håll ögonen öppna och lägg till en obsläktad hona om tillfälle ges.

Det kostar att va på topp helt enkelt. Men du är välkommen till Skåne så ska du få köpa några av mig, zeina66.  ;)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-12 kl 19:31 »
Pröva att ring honom!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 sep-12 kl 11:58 »
Vill man hjälpa till med bevarandet ska man absolut skaffa med genbanksintyg och ansluta sig till genbanken. Vi måste tänka på att ölandsgås och skånegås är bland våra mest utrotningshotade lantraser. det finns bara ca 100 resp. 150 säkra avelsdjur. Såväl tillgång som efterfrågan är begränsad! Man kan inte begära att det alltid ska finnas att få tag på nu och i närheten av där man bor. Det bästa råd jag kan ge är att visa tålamod och ta kontakter och ställa sig i kö om det skulle behövas. Den som väntar på nåt gott... :)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 16 sep-12 kl 13:53 »
Sen förutsätter det att genbankerna är intresserade att sälja till liv också. Själv hade jag kontakt med en genbank från februari till slutet av november. Varje samtal  innehöll att det fanns djur till mig men att de inte hade sorterat ut liv och slaktdjuren ännu och att dom hade mitt nummer och att dom skulle höra av sig för det var så kul om det blev fler genbanker. Har fortfarande inte  hört av dem och nu har det gått över 2 år sedan jag först var i kontakt med dem. I slutändan har  jag skaffat Skånegås utanför genbank istället.

På sätt och vis trist. Speciellt nu när vi flyttar och har plats för många fler gäss.  Vi skulle kunna öka antalet skånegäss i genbank med ca 10% då vi utan vidare kan hålla 15-20 avelsgäss på nya stället.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 sep-12 kl 15:22 »
Trots Azoo-Linas negativa erfarenheter, ger jag fortfarande samma råd.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 16 sep-12 kl 21:04 »
Trots Azoo-Linas negativa erfarenheter, ger jag fortfarande samma råd.
Du kanske kan tipsa mig om någon genbank som verkligen säljer livdjur. Jag säljer inte mina Skånegäss innan jag vet att jag har genbanksdjur men jag kan fortfarande tänka mig att skaffa genbank om jag kan få tag i djur  :D Och du vet ju vilken genbank jag menar. Du hänvisade mig dit just för att deras djur inte var så spridda inom genbanken. Finns förmodligen skäl till det  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 15:03 »
Det finns några fler genbanker i Skåne som har unggäss att placera till etablerad eller ny genbanksbesättning. Jag lovar att hjälpa dig med nya adresser. Det här ska vi allt fixa till dig Azoo-Lina! Jag ringer dig.

Om ölandsgäss vill jag bara upplysa om att Micke (genbanksansvarig och ordförande) har haft en del privata problem, som är lösta, så döm honom inte för hårt! Dessutom är det nog så att det inte finns nåt att förmedla just nu. Till våren kläcks det nya. Vill ni verkligen hjälpa till med bevarandet av denna vår mest hotade lantras av fjäderfä, så kan jag bara ge rådet att försöka ha tålamod. Jag vet - det är inte så lätt!

hajens

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 15:06 »
Det finns några fler genbanker i Skåne som har unggäss att placera till etablerad eller ny genbanksbesättning. Jag lovar att hjälpa dig med nya adresser. Det här ska vi allt fixa till dig Azoo-Lina! Jag ringer dig.

Om ölandsgäss vill jag bara upplysa om att Micke (genbanksansvarig och ordförande) har haft en del privata problem, som är lösta, så döm honom inte för hårt! Dessutom är det nog så att det inte finns nåt att förmedla just nu. Till våren kläcks det nya. Vill ni verkligen hjälpa till med bevarandet av denna vår mest hotade lantras av fjäderfä, så kan jag bara ge rådet att försöka ha tålamod. Jag vet - det är inte så lätt!

Vi går i skånegåstankar och planerar ha det som krävs på plats till nästa sommar. Är det genom dig då man går när det blir dags för att skaffa livdjur Ronny?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 18:57 »
Vi går i skånegåstankar och planerar ha det som krävs på plats till nästa sommar. Är det genom dig då man går när det blir dags för att skaffa livdjur Ronny?

Om du vill ha genbanksdjur och vara med i genbanken för skånegås, så kan du kontakta mig. Om dom ska vara på plats till nästa sommar får du höra av dig i februari ungefär.

hajens

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 sep-12 kl 19:08 »
Om du vill ha genbanksdjur och vara med i genbanken för skånegås, så kan du kontakta mig. Om dom ska vara på plats till nästa sommar får du höra av dig i februari ungefär.

gott att veta. Jag återkommer i feb då om vi känner att det är aktuellt redan till nästa säsong.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 17 sep-12 kl 19:39 »
Men inte har väl genbankerna slaktat ut sitt överskott redan? September till november är väl vanligaste slakttid på gäss, och därmed borde det finnas massor av potentiella avelsdjur att köpa nu tycker jag. Eller kläcks alla genbanksgässlingar så tidigt på året att de redan är slaktade?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 17 sep-12 kl 19:47 »
Jag tror jag börjar fatta nu.
Ronny är du samma person som Rony som är genbanksansvarig för Skånegås???.
Är du det så undrar jag varför du inte svarar på mail som berör Skånegås och är skickade till dig.
Har man den posten så måste man fan vara vaken.

Jag är ingen gäss expert ,men konstigt låter det att livgässen redan är slut.Svara gärna på förra inlägget.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 sep-12 kl 20:04 »
Men inte har väl genbankerna slaktat ut sitt överskott redan? September till november är väl vanligaste slakttid på gäss, och därmed borde det finnas massor av potentiella avelsdjur att köpa nu tycker jag. Eller kläcks alla genbanksgässlingar så tidigt på året att de redan är slaktade?

Nej, då. Det brukar finnas ungdjur på hösten. Men hajens skrev ju att han ville ha dem till sommaren eller jag fattade det helt fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser